Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


64_1n.jpg
Forrás: ITB

A drónokban rejlő üzleti lehetőségek száma olyannyira megnőtt, hogy immár háromszorosan több pilóta nélküli repülőeszköz működik a világon, mint személyszállító repülőgép. Ki hitte volna?

Naponta átlagosan 6-7 ezer drónreptetés történik Magyarországon. Még. 2020–2025 között ugyanis ez a szám várhatóan 23-25 ezerre emelkedik. A merev szárnyú repülőgépekkel és a multikopterekkel történő repülések mintegy 60 százaléka hobbi szintű reptetés, a fennmaradó 40 százalék úgy oszlik el, hogy 30 százalék üzleti felhasználású, 10 százalék pedig katonai felhasználású lesz a becslések szerint.

Idehaza várhatóan mintegy 75 milliárd forintnyi összeget fordítanak majd a drónok alkalmazására, s az üzleti szempontú repülések száma a feladatok bővülésével exponenciálisan növekszik a jövőben, véli Mészáros Attila dróntechnológiai szakértő, technikai igazgató. Érdekes adat, hogy míg személyszállító repülőgépből körülbelül 446 ezer, addig pilóta nélküli repülő eszközből mintegy 3 millió létezik a világban. „Hatalmas üzlet rejlik tehát a drónok üzleti felhasználásában, ezért hamarosan olyan mennyiségű drónreptetést észlelhetünk majd a magyar légtérben, amelyet már kezelni szükséges, de egyelőre káosz uralkodik a hazai szabályozásban” – fűzi hozzá a szakember.

 

Korlátlan iparági lehetőségek

„Jelenleg úgy látjuk, hogy a mezőgazdaság számít a legnagyobb felvevő iparnak, innen érkezik a legtöbb megkeresés” – veszi át a szót Kubik Ferenc dróntechnológiai szakértő, üzletfejlesztési igazgató. Ezért egyre több drón-modellt mezőgazdasági felhasználásra találnak ki. Az iparágra fejlesztett eszközök olyan szoftvereket és kamerarendszereket tartalmaznak, amelyek akár mikro szinten is képesek a növényi kultúra betegségét, a termőtalaj vízellátottságát, vagy akár a földfelszín vízelvezetését és összetételét vizsgálni.

A drónok kreatív felhasználási területei

Kreatív ötlet drónt használni utazáshoz, sportoláshoz, filmforgatáshoz, de az ipari felhasználásban is kiváló lehetőségek vannak. Az alábbiakban összeszedtünk néhány példát ezek közül.

– Bányamérés: a külszíni fejtések, kisebb bányák, depóniák felmérése népszerű munkafolyamat, amelyet kis méretű, pilóta nélküli légijárművel el lehet végezni.

– Biztosításelbírálás és bizonyítás: a kárügyintézésnél az érintett területek lokalizálása, a károsultak szempontjából pedig a káresemény (belvíz, árvíz, viharkár, jégkár, vadkár stb.) dokumentálásakor lehet hasznos.

– Energetikai vizsgálatok: épületek hővisszatartási képességének vizsgálatára és a szigetelés hibáinak kiszűrése alkalmasak a mikro UAV felmérési, hőtérképezési technikák.

– Hidak és vízügyi műtárgyak vizsgálata: kisebb méretű műtárgyak körberepülése lényegesen gazdaságosabb a kisméretű, pilóta nélküli platform segítségével, mint helikopterrel vagy repülőgéppel.

– Kutatás, mentés: keresési és mentési műveletekhez hívja segítségül többek között a német tűzoltóság a mikrokopter technológiájú légi támogatást. A mérőberendezéssel felszerelt repülő eszközök segítségével a tűzoltó meg tudja határozni az egyes gázok arányát, jelenlétét anélkül, hogy közel kellene mennie a veszélyes zónához. A magas épületek ablakain is be tudnak nézni a mentés megtervezéséhez és a veszélyben lévő személyek felkutatásához.

– Műszaki ellenőrzéshez használt drónok: a szélturbinák, elektromos vezetékek, csővezetékek és egyéb magas, illetve helyenként nehezen megközelíthető berendezések ellenőrzésére világszerte alkalmaznak kisméretű koptereket és nagyobb merev szárnyú pilóta nélküli repülőgépeket. Az eszközök segíthetik az ipari alpinisták és daruszerkezetek munkáját is.

– Paleontológia, régészet és kulturális örökségvédelem: Nyugat-Ausztrália északi részén például az őshüllők egykori élőhelyeit vizsgálják a technológia segítségével. Az archeológiai feltárások során is nagy segítséget jelenthetnek az ortofotók, a felületmodell és fényképfelvételek. Új távlatok nyílnak meg a védett objektumok, műemlékek dokumentálása során.

– Meteorológiai kutatás: elsősorban léggömb, illetve merev szárnyú eszközökkel végzik az adatgyűjtést.

– Nukleáris balesetek szennyeződés mérése: a pilóta nélküli eszközök beküldhetőek veszélyes területekre. Akár lezárt épületek belsejében is végezhetnek méréseket ultrahanggal vagy egyéb ütközésvédelmi megoldással felszerelt eszközökkel.

– Part menti régiók vizsgálata: a sekély tengerpart térképezését, monitoringját sikerrel végezhetik előre programozott pilóta nélküli repülő vagy hajó segítségével.

– Óceán- és tengerkutatási feladatok légi támogatása: többek között cetek, cápák fényképezésénél, merülési műveletek felügyeleténél alkalmazzák őket.

– Természetvédelmi drónok: alkalmazhatóak a fák vagy egyéb növények egészségi állapotának a felmérésére, károsítók fertőzésének korai felismerésére és kiértékelésére, a nedvességtartalom meghatározására, holtfa mértékének a feltárására, állatok felmérésére, nyomon követésére, illegális fakitermelés megfigyelésére, földhasználat változására, ültetvények határainak meghatározására, erdőterület csökkenésének regisztrálására és erdőtüzeknél vagy mindemellett illegális szemétlerakók felderítésére.

– Turizmus: turisták számára valós időben sugárzott kivetítés egy közeli hely drónos meglátogatásáról, például lápokat bemutató tanösvények esetében lehet attrakció. Szóba jöhet érdekes rajzolatok és textúrák megmutatása felülről, különös tekintettel egykori épületegyüttesek alaprajzának megjelenésére monokultúrában vagy talajjel formájában, amely a földön állva nem érzékelhető.

– Vulkánkitörések hamufelhőjének elemzése: a hamufelhők megközelítése gyakran okozza a repülő műszerek meghibásodását, zuhanását. A pilóta nélküli megoldások lehetőséget nyújthatnak speciális műszerek célba juttatására, illetve a vulkáni tevékenység vizsgálatához.

 

„Amióta a mezőgazdaság elindult a precíziós technológia irányába, a drónfelhasználás egyre nagyobb szerepet kapott, mind a felmérésben, mind a növénykultúra elemzésében” – mondja Kubik Ferenc. Például az úgynevezett permetező drónok olyan szintű GPS technológiával rendelkeznek, hogy szinte milliméter pontossággal repülnek a permetezni kívánt területek fölé. A technológia megegyezik a távvezérelt kombájnokat irányító szoftverével.

Költségmegtakarítási szempontból sem elenyésző, hogy a mezőgazdasági drónok segítségével még a vetési időszak előtt helyzetképet kaphatunk a megművelendő terület helyzetéről. Drón alkalmazása emellett hozzájárulhat a várható költségek és a bevételek tervezéséhez és optimalizálásához is.

 

Drónnal végez ásatást korunk régésze

A LIDAR (Light Detection and Ranging – lézeralapú távérzékelés) elven működő távérzékelő rendszerrel ellátott drónokat például nagy hatékonysággal használják a régészetben. A LIDAR

ugyanis képes szkennelni a növényzettel vagy új épülettel fedett földterületet, és megmutatni a szabad szemmel nem látható településeket vagy romokat.

„A katasztrófavédelemnél is nagy segítség lehet egy speciálisan felkészített drón bevetése, például viharkárok felmérésekor (helyzetkép a területről), egy nagy tűzesetnél a tűzoltók tájékoztatásához (élőkép közvetítése), eltűnt emberek felkutatásakor (GPS koordináták küldése) vagy akár súlyos baleset során az újraélesztéshez (defibrillátor drón használata)” – sorolja a lehetőségeket Kubik Ferenc. A szakember hozzáteszi, hogy a drón akár képes arra is, hogy a kárhelyszínen önálló wifi-hálózatot hozzon létre, ami segíti a mentésben résztvevők kommunikációját. De egyre több drónt készítenek fel kisebb súlyok szállítására (gyógyszerek, élelmiszerek) vagy személyszállításra is. Például Kínában és Dubaiban már taxiként próbálgatják a modelleket. „Az oroszok és az amerikaiak ezen is túlléptek: drónűrhajót építettek” – meséli Mészáros Attila. De hallottak már olyan tervről is, ahol kalózok elleni védekezésre szeretnék használni a repülő eszközöket.

 

Multifunkció felsőfokon

A felhasználási területek száma valóban korlátlan, itthon is egyre több feladatra próbálják alkalmazni a két–hét méter fesztávolságú repülő eszközöket. A Magyar Postánál például a levél és csomag kézbesítésre szeretnék alkalmazni, de egyelőre fennakadtak a szabályozási hiányosságokon. A honvédség pedig felderítési célból érdeklődik. Az építészetben az épületek tervezésénél vagy vizsgálatánál lehet hasznos a dróntechnológia. De használják már építkezésnél is, ahol a felvételeket be tudják illeszteni a térképészeti vagy a tervezői szoftverbe, így 3D-s felvételeken követhetik, hogyan halad az építkezés, s már a centiméteres eltéréseket is meg tudják határozni, fűzi hozzá az üzletfejlesztési igazgató. Hozzáteszi, hogy a dróntechnológia továbbá képes arra is, hogy az okosváros koncepcióba illesszék. Például hasznos lehet a közlekedés-megfigyelés, a közlekedésfejlesztés (úthálózat feltérképezésére, útépítés előtti helyszín megismerésére, csomópont optimalizálására, forgalomfigyelésre) vagy a térfigyelés során.

Az üzleti felhasználásra készített robotrepülők egyes esetekben akár 50–160 kilométert is képesek repülni és átlagosan 40–120 km/h-val is képesek a levegőben haladni. „Az általunk kifejlesztett és gyártott dróntípus, legalább 6-8 órát is képes a levegőben eltölteni, átlagosan 140–180 km/h-val repülve” – fűzi hozzá Mészáros Attila. Hozzáteszi, hogy ma még csupán a felhasználási és fejlesztési lehetőségek legalsó szintjén állunk, hiszen a világpiacon már léteznek olyan napelemes drónok, amelyek akár több napot is képesek a levegőben eltölteni, illetve olyanok is, amelyek képesek nagy súlyt is elszállítani.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Somkutas Norbert

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: