Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


12_Trendy_isometric_people__3d.jpg
Forrás: ITB

Mozgalmas évet zártak tavaly az ITBUSINESS által megkérdezett startupok, globális IT-céggel való együttműködésről, újabb külföldi piacok megnyitásáról egyaránt beszámoltak a vállalkozások. Az idei évben pedig még ambiciózusabb célokat tűztek ki maguk elé, melyek eléréséhez újabb forrásokat is bevonnának.

Az előzetes tervekhez képest alaposan felgyorsultak a történések a videóinterjú rendszert fejlesztő Indivizónál, a társaság már a múlt évben elindult olyan fejlesztések és piacok irányába, amelyekkel az eredeti elképzelések szerint csak később próbálkoztak volna. Illés Kata, a HR-osztályok feladatát jelentősen megkönnyítő megoldást fejlesztő vállalkozás társalapítója elmondta, hogy a váratlan újdonságok közé tartozik, hogy elkezdtek foglalkozni azzal, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát (MI) is hasznosítani az új munkatársak kiválasztását támogató rendszerükben.

 

Az IBM-es kaland

„Nem a múlt évre és nem feltétlenül az IBM-mel terveztük az együttműködést az MI kapcsán, de ha már adódott egy lehetőség, éltünk vele. A tavalyi év közepére jutottunk el odáig, hogy a mesterséges intelligencia támogatásával az angol nyelvű videóinterjú tartalomból már személyiségprofilt tudtuk készíteni. Rengeteg adat áll rendelkezésre az interjúk alapján, ezeket igyekszünk minél többféle módon hasznosítani, hogy így támogassuk a még jobb döntéseket” – fűzte hozzá Illés Kata.

Szintén a tervekhez képest korábban történt a közel-keleti piacon való megjelenés, ami részben annak köszönhető, hogy egy Dubajban rendezett technológiai kiállításon egyértelműen bebizonyosodott, hogy abban a térségben is van keresnivalójuk a rendszerükkel, részben pedig annak, hogy sikerült olyan partnert találni, akivel gyorsan tudtak irodát alapítani. A közel-keleti jelenlét már eddig is hozott ügyfeleket, illetve az Indivizo társalapítójának közlése szerint jelenleg is tárgyalnak, több jelentős céggel a termékük használatáról, illetve további értékesítéséről.

 

Újabb forrás

A vállalat megoldásával már több mint 30 országban dolgoznak – igaz, az egyes piacok között jelentős eltérések vannak: akad olyan, ahonnan csak egy-egy ügyfelük van, viszont vannak olyanok is, ahol már komoly jelenlétet sikerült kialakítani. Ezek közé tartozik a magyar mellett az osztrák is, és Kanadában is nyitottak már irodát.

A cég tavalyi árbevétele az elvárások szerint alakult, viszont sikerült több hosszabb távú, jelentős volumenű szerződést kötniük, melynek köszönhetően az idei év végére már el tudnak jutni az önfenntartó működés szintjére. A vállalatnál komoly létszámbővítést is terveznek 2019-ben, a jelenlegi 23 munkatárshoz várhatóan még nagyjából 10-en csatlakoznak idén, főként az értékesítési területet erősítenék meg.

A vártnál gyorsabb fejlődés is szerepet játszik abban, hogy az Indivizo már a múlt évben megkezdte a következő körös tőkebevonás előkészítését. Nemzetközi befektetővel szeretnének együttműködni, ami a további külföldi terjeszkedés felgyorsításához is jól jöhet. A tőkebevonást a tervek szerint az első negyedév végén, a második negyedév elején zárnák le.

Ömlik a pénz a startup ökoszisztémába

Forráshiányra továbbra sem panaszkodhatnak a magyar startupok, több tízmilliárd forintnyi tőke keresi az ígéretes vállalkozásokat. A hazai kockázati tőkebefektetési piac legnagyobb szereplőjének számító Hiventures csak tavaly októberig több mint száz cégbe szállt be, ezek a startupok összesen 7,26 milliárd forintot kaptak a társaságtól. Tovább bővíti a lehetőségek körét, hogy augusztus végére létrejött az a 8 új, kockázati tőkealap, ami a következő öt évben az újabb JEREMIE program keretében 80 milliárd forintnyi forrást fektethet várhatóan mintegy 150 magyar startupba.

 

Határon túli élmények

Még 2017 nyarán zárt le egy befektetési kört a Neticle, és az online véleményanalízis szolgáltatást kínáló társaság idén egy újabb tőkebevonás előkészítését is megkezdi, azonban Szekeres Péter, a vállalat társalapítója és ügyvezetője megjegyezte, hogy jelenleg nem létszükséglet számukra az újabb forrás, akkor lépnek, ha találnak megfelelő, a növekedési céljaikhoz igazodó befektetőt.

A korábban kapott tőkéből egyébként intenzív terjeszkedésbe kezdtek, 2018 új piacok meghódításáról szólt a cég számára. Az év elején három országra készült el teljesen a megoldásuk lokalizációja, míg az esztendő végére már nyolc ország esetében volt minden adott a piaci megjelenéshez. „A nyolc piac közül öt országban már van aktív ügyfelünk is, és elkezdtünk dolgozni az ügyfélkör bővítésén. Ezt igen nagy előrelépésnek tartjuk, és bár bevételben még nem jelent túl sokat a nemzetközi jelenlét, de megtettük a szükséges lépéseket ahhoz, hogy ezen változtassunk. A múlt év az új piacok megnyitásával egy rendkívül intenzív tanulási időszak is volt, a piacépítés, az ügyfélszerzés, a kommunikáció, a márkaépítés területén rengeteg ismeretre tettünk szert” – jelezte érdeklődésünkre Szekeres Péter.

A cég médiaelemző platformja a bolgár, grúz, lengyel, magyar, német, orosz, román és ukrán piacra már elkészült, emellett egy, az ügyfélhangok elemzésére épülő, az ügyfélélmény értékelésére szolgáló eszközt is kifejlesztették, amivel az Egyesült Királyságban indultak el, és a cégvezető közlése szerint ez az üzleti vonal is szépen növekszik.

A gyors fejlődés ellenére a Neticle tudta tartani a múlt évre felvázolt üzleti tervet, 20-30 százalék közötti forgalomnövekedést értek el, bár Szekeres Péter hozzátette, hogy elégedettebbek lennének, ha a külföldi bevételek lényegesen magasabbak lettek volna 2018-ban. A társaság most már a saját forrásaira alapozva is képes stabilan fejlődni, azonban a cégvezető elmondása szerint több pénzből akár többszörösére is gyorsíthatják a bővülés ütemét. A vállalat a tervek szerint három éven belül teljes mértékben lefedné Európát, és ezt követően a Közel-Kelet irányába is elindulnának.

Szekeres Péter közölte azt is, hogy a tapasztalatok szerint egyre kevésbé van szükség a piac edukációjára a szolgáltatásuk kapcsán, a médiamonitoring vagy éppen az online ügyfélhangok valósidejű elemzése és az így szerzett információk beépítése a cégek kommunikációs stratégiájába egyre jobban elterjed a vállalkozások körében.

 

Tévés sikerek

Fontos áttörést hozott a múlt év a DuelBox számára, a rendezvények feldobására szánt, interaktív, testreszabható megoldást fejlesztő társaságnak ugyanis sikerült belépnie a lineáris tévézés világába is.

„Tisztában voltunk azzal, hogy a DuelBox túlmutat a rendezvények világán, és 2018 egyik kellemes meglepetése az volt számunkra, hogy ezt a piac is visszaigazolta. Itthon az ATV használja két műsorban is a rendszerünket, a Discoveryvel is csináltunk interaktív tévés kampányt, ami több díjat is nyert, valamint az RTL Klubon decemberben befejeződött PénzÜgyesek című vetélkedő interaktív része teljesen DuelBox-on futott. Szeptemberben pedig a világ egyik legjelentősebb médiatechnológiai kiállításán, az Amszterdamban megrendezett IBC Show-n vettünk részt, ahol a több mint 1700 kiállító közül a megoldásainkat kiemelték a legérdekesebb újdonságok között” – számolt be az eredményekről Sárosi Róbert, ötletgazda, cégalapító és ügyvezető igazgató.

 

Tartalomban is erősítenek

A vállalkozás a múlt év elején 200 millió forintos befektetést kapott a Hiventurestől és a termékfejlesztés mellett ebből az összegből a csapatot is meg tudták erősíteni, öten kezdték 2018-at, most már 12-en dolgoznak a társaságnál és az alapító közlése szerint mivel még nagyon sok feladatot látnak maguk előtt, az idei évben tovább nő majd a létszám. A termékfejlesztés kapcsán a legnagyobb előrelépés az volt számukra, hogy egy olyan megoldástól, amit csak a cég szakemberei tudtak üzemeltetni eljutottak egy olyan rendszerig, amit már SaaS (szoftver mint szolgáltatás – Software as a Service) modellben tudnak használni az ügyfeleik.

Az idei év egyik legfontosabb lépése az lesz a cég számára, hogy megjelennek saját képviselettel külföldön is, az első Magyarországon kívüli irodát Németországban nyitják meg februárban – fűzte hozzá Sárosi Róbert. A nemzetközi terjeszkedés mellett a hazai piac építésére is nagy figyelmet fordítanak, a tervek között szerepel egy, a rendezvényszervezői szakmának szóló blog elindítása, illetve ezzel párhuzamosan egy vlog létrehozása. Emellett Hiperkvíz néven egy online kvízjáték indítására is készülnek, mellyel az interneten, élőben lehet játszani. Emögött egyelőre nincs üzleti modell, de Sárosi Róbert elmondása szerint egy ilyen játék tudja igazán megmutatni, mire is képes a megoldásuk, és nagyon hasznos visszajelzéseket adhat a rendszer további fejlesztéséhez is.

 

Mérhető eredmények

Jelentős mérföldkő volt a tavalyi év a HeatVentors életében is, a hőtárolást új szintre emelő vállalkozás ugyanis el tudott indítani egy tesztprojektet, melynek keretében egy telekommunikációs központ hűtését oldották meg. Az előzetes számítások alapján 30-40 százalékos energia-megtakarítással számoltak, azonban az eredmények már a tesztek során is arra utaltak, hogy ennél is nagyobb hatásfokkal tudnak dolgozni.

„A termékfejlesztés befejeződött a pilot utolsó méréseit végezzük és amint ezek az eredmények megvannak, piacra is lépünk” – jelezte érdeklődésünkre Andrássy Zoltán, a HeatVentors társalapítója és technológia igazgatója. A megoldás iránt elég komoly érdeklődés mutatkozik, jellemzően nagyvállalatok lehetnek majd a vásárlók. A cégalapítók hibrid értékesítési modellben gondolkoznak, a vállalat saját maga is árulja majd a terméket, de partnereket is bevonnak a terjesztéshez.

Andrássy Zoltán tájékoztatása szerint a magyar mellett egyelőre a német piacon vannak olyan érdeklődők, akik tudnak majd segíteni az értékesítésben, de a szomszédos országokban is próbálkoznak. Az idei évben mindenképpen erősítenék a csapatot is, illetve a tavaly júliusi 150 ezer eurós befektetés után egy újabb tőkebevonási kört is terveznek.

A HeatVentors megoldása egy hat éves egyetemi kutatás-fejlesztési projekt eredménye, amelynek lényege, hogy a hőtárolásra fázisváltó anyagokat használnak. Ezzel a jelenleg a piacon lévő vizes tárolókhoz képest 90 százalékkal tudják csökkenteni a tárolók méretét, 60 százalékkal az alapanyagköltségeket, illetve 20-40 százalékkal magasabb hatásfokot tudnak elérni. Egy hőtároló egység mérettől függően 3-8 ezer euróba kerül, a társaság idén 50-100 termék eladásával számol.

 


10+1 legsikeresebb magyar startup 2018-ban

StartupTerület
Avatao IT-biztonsági képzés
Barion pénzügyi szolgáltatás
BeeRides autómegosztás
Bookr Kids interaktív könyvek
Cogito oktatás
DuelBox interaktív megoldások
Indivizo videóinterjú, HR-megoldások
Neticle véleményanalízis
Tresorit IT-biztonság
Xeropan oktatás
+1 AImotive önvezető autózás

Forrás: ITBUSINESS szubjektív lista

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Zákai Emõke

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4960 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:EcoSim Kft.

A legkeresettebb cégek: