Menü
00_Infoter_2017.jpg
Forrás: ITB

Ha minden a tervek szerint alakul, néhány hónap múlva már egészen másképp zajlik az államigazgatási ügyek elektronikus intézése, mint eddig. Ehhez azonban hosszú és kemény előkészítő munkára volt szükség.

Évek óta zajlik a közigazgatás digitalizálása, ám ennek igazi előnyeit nem csupán a lakosság és a vállalkozások, de maga az államigazgatás sem igazán érezte – eddig. Ennek legfőbb oka, hogy 2014 előtt szigetszerű megoldások születtek: egymáshoz nem kapcsolódó, egymással nehézkes interfészeken keresztül kommunikáló alkalmazások, szolgáltatások készültek, amelyek közigazgatási célokra sokszor egyáltalán nem vagy legfeljebb némi módosítás után voltak alkalmasak. Egyszerűen hiányzott az a fajta összehangoltság, ami biztosította volna az egyes elemek integrációját – vázolta fel a múltbéli állapotokat Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára.

 

Központi irányítással

Hajzer Károly, Belügyminisztérium
Mindez megváltozott 2014 után, amikor a Belügyminisztérium egységes irányítása és felügyelete alá került az e-közigazgatás fejlesztése. Egységes irányelvek alapján születtek a koncepciók és indult el a megvalósítás.

Ennek során sokszor a kemény kéz politikáját alkalmazták, ismerte el Hajzer Károly. Így például „átverték” a közigazgatáson a központi érkeztető (KÉR) rendszert – az egyes hivatalokba így már nem papíralapú levelek, hanem csak elektronikus dokumentumok érkeztek, hogy ezzel is elősegítsék a digitális ügyintézést. A kezdeti ellenkezések és nehézségek dacára sikerült elektronikus alapokra helyezni a hivatalokon belüli ügyintézést. Elkészült a központi kormányzati szolgáltatási busz (KKSZB) is – a közigazgatási nyilvántartásokat néhány hónap múlva már csak ezen keresztül lehet elérni, előnye pedig az lesz, hogy elég egy helyen módosítani az adatokat, a változás végigfut a teljes rendszeren.

De más területeken is folytak a fejlesztések. Az elektronikus ügyintézéshez szükséges azonosításban óriási előrelépést jelent az e-személyi, amely kétszintű azonosítást tesz lehetővé (hardver- és fejben lévő PIN-kód). Alapos átalakuláson megy át a közigazgatási infrastruktúra is. Egyre bővül azon alkalmazások köre, amelyet a kormányzati adatközpontból futtatnak, ennek lesz a tartalékközpontja az MVM NET épülőben lévő gödi létesítménye. Mindezeken túl további két helyszínen létesítenek adattrezort, ahol a mentett állományokat tárolják.

Közadatokból szolgáltatások

Nyitni szeretne a közigazgatás a vállalkozások felé is, elsősorban az állam által kezelt közadatok elérhetővé tétele révén. Remények szerint ezekre az adatokra alapozva számtalan piaci alkalmazás születik majd. Csak egy lehetséges példa: a középiskola kiválasztásában a szülőknek segíthet egy olyan alkalmazás, amely épít az EMMI iskolai adatbázisára, a felvételi rangsorokra, a PISA-eredményekre, a közlekedési lehetőségekre.

 

Személyre szabott e-közigazgatás

Az elvégzett munka igazi hatását majd 2018-ban lehet érezni. Az eddig párhuzamosan futó fejlesztések jövőre kerek egésszé állnak össze, így 2018 kiemelkedő mérföldkő lesz ezen a területen, fogalmazott Szabó Zoltán Attila, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója.

Szabó Zoltán Attila, NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.
Az állampolgárok számára a leglátványosabb változás várhatóan a személyre szabható ügyintézési felület lesz. Illeszkedve a megváltozott fogyasztói szokásokhoz és az alkalmazásfejlesztési trendekhez, az összes közigazgatási szolgáltatás egyetlen letisztult felületen keresztül válik elérhetővé. Ezt mindenki átszabhatja a maga igényei szerint, hogy a számára fontos szolgáltatások legyenek mindig szem előtt. Megvalósul az élethelyzet alapú ügyintézés is – a rendszer végigvezeti az állampolgárt, hogy milyen teendői és lehetőségei vannak, ha például gyermeke született vagy éppen autót vásárolt, nem neki kell egyenként végigjárni a hivatali útvesztőket. Mindezeket a lehetőségeket pedig, igazodva a modern elvárásokhoz, mobil eszközökön is elérhetővé teszik, a kisebb képernyőkre és a nehézkesebb adatbevitelre optimalizált módon.

Szintén fontos kényelmi újítás lesz az ePapír. Ez egy könnyen használható elektronikus felület, egyfajta e-mail, amelyen az állampolgár ugyanúgy megírhatja levelét, panaszát, kérelmét a hivatalnak, mint tette ezt eddig papíron, és ugyanígy, elektronikusan kap választ saját ügyfélkapus postafiókjába. A következő lépés az intelligens űrlapok lesznek, ahol a rubrikákat a rendszer automatikusan kitölti az ismert adatokkal, hogy még egyszerűbb legyen az ügyintézés. Hamarosan indul az ügyfélkapu vállalati megfelelője, a cégkapu is, amelyen majd vállalakozások intézhetik hasonlóan könnyen közigazgatási ügyeiket.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1983 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Hesz László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4718 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:HRP Europe Kft.

A legkeresettebb cégek: