Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


14_Depositphotos_102571412_original.jpg
Forrás: ITB

Látványosan rövidítheti és jóval olcsóbbá teheti a betanulási időt az ipari környezetben dolgozók számára is a virtuális valóság eszközök használata, azonban a hazai szakemberek tapasztalatai szerint a gyártószektor csak nehezen mozdul az új technológia irányába. Persze az sem segíti a VR-megoldások oktatási célú felhasználását, hogy a megfelelő alkalmazás elkészítése egy bonyolultabb eszközhöz akár fél évig is eltarthat.

Nem kell más, mint egy virtuális valóság szemüveg a fejre, két vezérlő a kezekbe és máris indulhat a csőrakodó karrier – legalábbis ennyire egyszerűnek tűnt az idei Dell EMC Fórum kiállítási területén bemutatott megoldás, amellyel a betanítást lehet gyorsabban és költséghatékonyabban megvalósítani. Az április végi eseményen látott rendszer persze ennél jóval összetettebb, hiszen egy kimondottan ennek a feladatnak a betanítására fejlesztett alkalmazás, illetve komoly számítási kapacitás is szükséges ahhoz, hogy működjön.

 

Időigényes fejlesztés

Bár a rendezvényen a csőpakolást lehetett kipróbálni a „futómacska” daru alkalmazásával, van már olyan fejlesztés is a Dell EMC portfóliójában, amellyel robotkar irányítását lehet modellezni, és ezzel támogatni az adott munkakörbe történő betanulást. „A Dell EMC céljai között szerepel egy olyan üzletorientált alkalmazáscsomag összeállítása, amely a teljes gyártási folyamatra kiterjed. Ennek egyik fontos eleme a Cloudera Dell REACH (CDR) referencia architektúra és megoldás, amely a gyártás optimalizálásában, a ciklusidők és az elektromos fogyasztás csökkentésében segíthet az adatok összegyűjtésével és megfelelő elemzésével. Ennek a koncepciónak fontos része a virtuális valóság megoldásokra alapozott betanítás is, míg a távlati cél az lenne, hogy a CDR-ból érkező információk közvetlenül kerüljenek rá akár a kevert, akár a virtuális vagy a kiterjesztett valóság eszköz kijelzőjére” – vázolta az elképzeléseket Dienes-Oehm Tivadar, a Dell EMC Magyarország vezetője.

Hazánkban is akad már olyan vállalat, amely használja a Dell EMC betanítást segítő VR-es megoldását, amely egyébként sokkal többre képes, mint bizonyos eszközök használatának oktatása. Bevethető például munkavédelmi vagy tűzvédelmi oktatás esetében is, hiszen nem kell fizikailag bejárni a munkahelyet – ami különösen jól jöhet egy több épületből álló, hatalmas gyár esetében –, hanem egy szobából, akár egy kényelmes széken ülve is fel lehet deríteni például a kimenekítési útvonalakat.

„A fő kihívást az jelenti, hogy lényegében nulláról kell kezdeni a fejlesztést az új megbízásoknál, emiatt ez meglehetősen drága megoldás egyelőre. Maga az alkalmazás elkészítése is hosszú ideig tarthat. Ha vannak már bizonyos alapok, akkor egy-két hónap alatt elkészülhet a szoftver, azonban ha teljesen elölről kell kezdeni, és olyan összetett berendezésről van szó, mint egy robotkar, akkor akár fél évet is igénybe vehet a mozgás lemodellezése” – jelezte Dienes-Oehm Tivadar.

Persze idővel jelentősen rövidülhet ez az idő és ezzel a költségek is csökkenhetnek. Egyrészt már most is van olyan technológia, amely lehetővé teszi a gyártótér és a benne lévő gépek gyors lemodellezését 3D-ben. Vagyis ha új üzemben vetnék be a csőpakoló gép betanítását támogató VR-alkalmazást, akkor az új helyszín megjelenítése a virtuális valóság környezetben már viszonylag könnyen megtörténhet.

Gyorsan bővülő piac

Az idén várhatóan 17,8 milliárd dollárt költenek világszerte virtuális és kiterjesztett valóság (VR és AR) termékekre és szolgáltatásokra világszerte az IDC előrejelzése szerint. Ez a múlt évhez képest 95 százalékos bővülést jelent, és a kutatócég várakozásai szerint a következő években is marad az ilyen tempójú fejlődés ebben a szegmensben, 2017 és 2021 között a vállalat évente átlagosan 98,8 százalékos növekedéssel számol. Az idén az üzleti célú VR/AR költések a teljes piac 60 százalékát adják majd, és ez az arány az évek múlásával tovább nő majd, 2021-re várhatóan meghaladja majd a 85 százalékot.

 

Gyorsítható modellezés

A másik fontos tényező, hogy maga a technológia is fejlődik, és a szakemberek is egyre nagyobb tapasztalatot szereznek az alkalmazások fejlesztésében. „Minél több induló anyag áll rendelkezésre, annál rövidebb ideig tart a folyamat. Azt látjuk világszinten, hogy napjainkra a VR-programozás bevett dolog lett. Ami most egy izgalmas, új terep lehet, az a koncepció továbbfejlesztése. Hogyan lehet például belevinni a csoportmunkát a VR-környezetbe, illetve azt elérni, hogy a fizika törvényei érvényesüljenek. Vagyis amikor egy robotkar felvesz vagy elejt valamit, akkor az a tárgy a fizikai törvényeknek megfelelően viselkedjen. Ebben látjuk a nagy előrelépési lehetőséget, mivel így jobban szimulálható az adott munkakörnyezet. Az a jó, hogy a technológia már most lehetővé teszi, hogy újabb technológiákat integrálhassunk ugyanabba a keretrendszerbe, ami szintén felgyorsítja a modellezés folyamatát” – tette hozzá a Dell EMC hazai vezetője.

A virtuális valóság eszközökre és szoftverekre épülő betanítást olyan berendezések érdekében célszerű használni, amelyek balesetveszélyes környezetben működnek, vagy éppen rendkívül drága az üzemidejük, illetve saját maguk és a javításuk is meglehetősen költséges. Egy futómacska ára például akár százmilliós tétel is lehet forintban, míg meghibásodás esetén néhány százezer forinttól több millióig terjedhet a javítás díja. Emellett akkor is hasznosak lehetnek az ilyen rendszerek, amikor rövid idő alatt kell sok embert kiképezni valamire. Erre volt jó példa a Deutsche Bahn programja, amikor a kerekes székesek vonatra szállását segítő lift használatát kellett betanítani a jegyvizsgálóknak, és a vasúttársaság úgy döntött, hogy VR-eszközöket használnak. Az, hogy mennyit lehet spórolni egy ilyen megoldással, nagymértékben függ az alkalmazás módjától, de az könnyen belátható, hogy ha egyszerre sok embert kell kiképezni egy munkaállomás használatára és ehhez nem kell elkészíteni számos tesztkörnyezetet, hanem csak néhány virtuális valóság szemüvegre és vezérlőre van szükség, akkor jelentős összeget spórolhat egy cég.

 

Gyorsaság és egyszerűség

„Nagy a nyomás a megrendelői oldalról, hogy olyan megoldásokat fejlesszünk, melyek lehetővé teszik számukra, hogy ne a hagyományos módon üzemeltessék a berendezéseiket, vagy tervezzék meg a működésüket. Erre az igényre lehet nagyon jó válasz a virtuális valóság alkalmazások bevetése, hiszen ezzel a költségeket és az állásidőt egyaránt lehet csökkenteni, miközben javulhat a hatékonyság is” – mutatott rá Komjád István, az Accenture Industry X.0 magyarországi ügyvezetője. A társaság még január végén mutatta be új budapesti irodaházát, ahol NAO robot köszöntötte a sajtó képviselőit, akik azt is megismerhették, hogy mi a koncepciójuk a virtuális és a kiterjesztett valóság alkalmazására ipari környezetben. A vállalat az eseményen egy gumi-újrafutozó gép hibaelhárítására tervezett VR-rendszert mutatott be, amelynek segítségével az operátor gyorsan és egyszerűen kezelheti a felmerülő problémákat.

„Ez a fejlesztés a hálózatba kapcsolt ipari környezet portfóliónk része. A megoldás mögött egy analitikai keretrendszer található, amely az adott gépről folyamatosan gyűjti az adatokat a zajra, hőfokra, rezgésre és egyéb tényezőkre vonatkozóan. Ezekből az értékekből kialakul egy predikció, vagyis már előre tudjuk jelezni az üzemeltető személyzetnek, ha probléma van. Egy nagy gyárban, ahol rengeteg gép működik, értelemszerűen óriási előnyt jelent, ha nem kell időt szánni a felmerülő hiba forrásának megtalálására. A VR-támogatás pedig lehetővé teszi, hogy az operátor hatékonyabban azonosítsa és hárítsa el a problémát, hiszen a rendszer végignavigálja a tennivalókon. Odavezeti a géphez, utasításokat ad a kezelő számára, hogy mit kell tenni és természetesen a hibaelhárítás nyomkövetéséről is gondoskodik” – mondta János Attila, az Accenture CAD-capability vezetője, illetve a társaság Industry X.0 XR-részlegének irányítója.

 

Hazai tudásra építenek

A virtuális valóság megoldások bevetése ipari környezetben az Accenture tapasztalatai szerint komoly előnyökkel jár, Komjád István szerint a méréseik alapján kétszámjegyű megtakarítást és hatékonyságnövelést lehet elérni százalékban kifejezve. Bár a társaság bemutatóján egy gumi-újrafutózó géphez fejlesztett alkalmazást lehetett megismerni, a cég már többek között vasúti és autóipari berendezésekhez is kidolgozott ilyen megoldást. Az Accenture szakértői rámutattak arra is, hogy a gépek használatának elsajátításakor is hatékonyan lehet bevetni a VR-rendszereket, hiszen a virtuális térben lényegében bármit fel lehet építeni. A társaságnál globális szinten egy 2500 fős részleget képvisel az ipari megoldásokkal foglalkozó Industy X.0, azonban virtuális valósággal kizárólag a magyarországi központban foglalkoznak. „A technológia lehetővé teszi, hogy bizonyos technikai funkciókat átmentsünk az új megoldásainkba a már elkészült fejlesztéseinkből, amelyet minden ügyfél számára testre szabunk, azonban természetesen ez nem értelmezhető a felhasznált adatokra. A hasznosságot igazoló, működési tanulmányok, magyarul demók lefejlesztése pár hetet vesz igénybe, azonban tényleges ipari használatra alkalmas rendszer létrehozása annak nagyságától és bonyolultságától függően akár fél-, egy év is lehet” – tette hozzá János Attila.

Bár a VR-rendszerek bevetése ipari környezetben komoly előnyökkel járhat, az ezzel próbálkozó megoldásszállítók nincsenek könnyű helyzetben. „Az ipar meglehetősen konzervatív ágazat, a vállalkozások nagyon védik a gyáraik integritását, lehetőség szerint elvágják az üzemek rendszereit a külvilágtól. Éppen ezért nehéz meggyőzni őket az új megoldások bevezetéséről, de több olyan futó projektünk is van, ahol a hasznosságukat bizonyító demókkal érvelünk a VR alkalmazása mellett. A januárban bemutatott gumifutózó gépre fejlesztett rendszer is bármikor bevezethető lenne, amint ügyfelünk élni szeretne ezzel a lehetőséggel. Van egy jó csapatunk, és minden erőnkkel dolgozunk azon, hogy a hasznosságot bizonyító esettanulmányokon keresztül megszelídítsük az ipart és rávegyük őket a virtuális valóság megoldások használatára. Úgy gondolom, hogy néhány éven belül ez már természetes lesz a gyárakban” – fűzte hozzá Komjád István.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2041 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Gáspár László

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4897 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ALEF Distribution HU Kft.

A legkeresettebb cégek: