Ma: 11°CKöd
RSS
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése

2013 elején kerülhetett olvasói kezekbe az első, hivatalosan is jegyzett, magyar üzletfejlesztési stratégiai elméletet bemutató könyv első kötete az ITBusiness Publishing kiadó (ITB) gondozásában.

-
Palencsár Miklós
A 3B (Behaviour Based Business) elmélet megalkotója Palencsár Miklós üzletfejlesztési szakember. Mint minden pszichológiai rendszer, a 3B is embertípus-csoportokat képez, és abba helyezi be a vizsgált személyeket. Azon persze el lehet vitázni, hogy az új rendszer mennyivel hatásosabban értékel, mint az összes többi, időben azt megelőző megoldások. Abban a 3B mindenképpen különb, hogy nem áll meg az emberek beazonosításánál. Az embertípus-csoportok jellemzőit továbbgondolja egy-egy termékre, szolgáltatásra, vagy akár egy adott célpiac jellegének meghatározására. Ezáltal a pszichológiai „felismerő” rendszer üzletfejlesztési technológiává válik. Vagyis végigvezetve egy analógián, felépíthető a teljes üzlet, a benne dolgozó emberek kiválasztásától, a termék, a szolgáltatás jellegének meghatározásán át a megfelelő célpiac vagy célközönség kiválasztásáig.

Míg az eddig üzleti életben külön beszéltünk a dolgozókat, vezetőket felmérő pszichológiai elemzésekről, a termékfejlesztést meghatározó piackutatásokról, illetve a célpiacok, célközönség jellegét meghatározó speciális értékelésekről, a 3B elmélete ezeket egyetlen ideológiában egyesíti.

 

Furcsa hozzávalók

Négy fő embertípussal dolgozik a 3B. Ezek: uralkodó, önmegvalósító, emberközpontú, professzionalista. Ezeket első körben 3-3 dominanciaszintre bontja. Így beszélhetünk uralkodó 1. dominanciaszintről vagy épp emberközpontú 3. dominanciaszintről. A dominanciaszintek az adott típus karakterének erősségét jellemzik. Ha egy adott személy értékeléséről van szó, a rendszer jelenlegi tudása szerint 1720 embertípus-csoport közül választja ki a legmegfelelőbbet. A különböző rendszermélységeket pontosan a 3B felhasználási lehetőségéhez lehet igazítani. Egy adott célközönség meghatározásánál már sikert érhetünk el, ha a fő embertípust megállapítjuk, de egy kulcsember beállításánál szinte a génekig tud hatolni az elemzés.

A rendszer egyszerűen beazonosítható külső jeleket használ, és igen nagy előnye, hogy a sokszor elrettentő pszichológiai tesztek helyett könnyednek tűnő felderítést alkalmaz. A tapasztalt 3B-felhasználók – vannak ilyenek, szép számmal – már egy 5–10 perces beszélgetés után tisztában vannak a másik fél embertípusával, és azzal, hogy ehhez képest milyen álarcot mutat kifelé. De a menedzsment jellege is felmérhető rövid, 1-2 órás, persze professzionálisan felépített játékos workshop alkalmával. Akár a teljes üzleti tevékenység jellege is meghatározható akár a tulajdonossal történő elbeszélgetés során. A 3B az öltözködést, a tárgyi eszközök (autó, mobiltelefon, it-kütyük) vásárlását, a munkahelyi környezetet, a szabadidő eltöltését, végül a kommunikáció jellegét vizsgálja. Ezek alapján határozza meg a vizsgált célpont döntési mechanizmusát, és ami a mai üzleti életben ennél is fontosabb: a befolyásolási pontokat.

 

Megérett az üzleti élet

A válság előtt nagy kérdés volt, hogy a békeidőket élő gazdaságnak vajon szüksége van-e ilyen, vadonatúj megoldásokra. Aztán a válság beköszöntével nagyot fordult a világ. Egyre többen kerestek új utakat az üzleti sikerhez, és nem állt a hazai üzletemberek rendelkezésére széles, és modern üzletistratégia-választék. Azt viszont a 3B-s üzletfejlesztések egyértelműen mutatják, hogy ahol az üzletet új stratégiai szemszögből próbálják értelmezni, ott a konkurencia meggyengül, akár el is tűnhet, a legnehezebb piacokon a cég nemhogy életben marad, hanem termőre fordul. Ezért is érdemes, hogy a 3B-metodikát a nagyobb közönség felé kommunikáljuk.

A „követjük a több évtizedes hagyományokat” elméletek megbuktak, és ezt már embertípustól függetlenül, minden üzletember észlelte. Talán ennek is köszönhető, hogy a szerző és a kiadó által is várt hatás – az olvasók teljes megosztottsága: az egyik oldalon merev elutasítás, a másik oldalon teljes elismerés – elmaradt. Az első kritikák igen pozitívak, elismerőek. Többen e könyv alapján már önállóan fejlesztő lépéseket tettek saját üzletükben, vagyis a 3B a szélesebb gyakorlati alkalmazásban is kezd elterjedni.

 

Hova tovább…

A jó üzletember számára a 3B első olvasásra is érthető, azonnal hasznosítható tudást jelent. Nem meglepő, hogy már az első konkrét termékeket is megfogalmazták. Márciustól már elérhető lesz a 3B-re alapozott piackutatás, mely célpiacokat, célközönségeket, azok jellegét határozza meg. Ezen kívül a szervezetfejlesztésben, elsősorban a kulcsemberek egyéni és együttes embertípus-jellegét meghatározó szakmai munkával debütál a rendszer a magyar piacon.

A felhasználás területei közé tartozik még a megbízó cégének, saját személyének értékelése, és az ebből adódó piaci lehetőségek, szükséges változtatások felvázolása. A 3B nagy előnye, hogy félredobva az olykor homályos ködbe bújtatott tanácsadói tevékenységet, fókuszba helyezi a rendszer a megbízó általi önálló felhasználását is. Így az állandóan megújuló, mellesleg igen költséges tanácsadói megbízások helyett a cégvezető, tulajdonos, saját maga tanácsadójává válik.

Nem elhanyagolható érték továbbá, hogy pont az önállósodásból kiindulva az eddigi piaci trendektől eltérve, a 3B akár a legkisebb cégek számára is elérhető árakkal dolgozik. És bár kiemelt minőségű „termékről” van szó, nem zár ki senkit a felhasználók sorából.

 

Meddig juthat, ami magyar?

Fontos kérdés, hogy meddig juthat el egy magyar üzleti rendszer. Mennyire fogadja el a világ, hogy a magyarok ilyen szinten értenek az üzleti stratégiához? Lesz-e ebből is „Kék óceán”? Vagy továbbra is megmarad egy, bár a háttérben igen jól működő üzleti elméletnek. Erre szokták mondani, hogy majd az idő megadja a választ!

Bookmark and ShareCikk nyomtatása
xEzt is figyelmébe ajánljuk:

Tanítónéni, tessék megmondani, miért van az, hogy...

Könnyű 3B-sen írni a gyereknevelés rejtelmeiről, hiszen a „kis emberek” viselkedés alapú megítélése, „kezelése” nem sokban különbözik felnőtt társaikétól. Ennek ellenére az alábbi sorok komoly fejtörést okoztak az elemző csapat számára, mert szinte mindenkinek saját gyerekkorában kellett mélyen kutakodni: professzionalista társaságról van szó.
<1/3>
További friss írások

Sikeres pályázatok, jöhet a piacosítás!

2014. 10. 07.
Manapság egyre több kritika éri a startupokat, miszerint ez csak egy divatszó, s valójában – legalábbis a hazai ökoszisztémát nézve – közülük csak elenyésző cég éri el a kezdetben kitűzött sikereket. Most szeretnénk két olyan céget bemutatni, amelyek valóban komoly eredményeke...

Inside ITB 2014 - Szponzorok a rendezvényről

2014. 09. 16.
Ezúttal azon cégek képviselőit csíptük el egy-egy nyilatkozat erejéig, amelyek főbb támogatóinkként voltak jelen szezonnyitó rendezvényünkön.

Inside ITB 2014 - Díjazottak

2014. 09. 05.
Az itbusiness leadership award díjat idén a Magyar Telekom és az ApPello pályázata érdemelte ki, különdíjat a Business Telecom pályázata kapott. Az év legsikeresebb ict-menedzsere 2014 díjat Rékasi Tibor vihette haza.

Inside ITB 2014 - Összefoglaló videó

2014. 09. 05.
Idén 12. alkalommal rendezte meg az IT-Business Publishing (ITB) szezonnyitó fogadását. Az est folyamán bejelentettük egy új kiadvány elindulását, továbbá kiosztottuk a szakmai zsűri által megszavazott díjainkat is.

Human Hungary 2014 - FINAL FOUR

2014. 06. 03.
A Human Hungary 2014 – FINAL FOUR a csapatot, annak felépítését, motiválását, az üzleti stratégiában megmutatkozó jelentőségét mutatta be. Videós összeállítás a konferenciáról.

Kultúrterrorizmus, mint marketing

2014. 06. 02.
A Laibach története 1980-ban, abban a jelképes évben kezdődött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás, Jugoszláviában pedig meghalt Tito. 30 éve provokálnak besorolhatatlan zenei stílusukkal, ami a popot, a metált és az indusztriált is magába foglalja.
A rovat ajánlója
Manapság egyre több kritika éri a startupokat, miszerint ez csak egy divatszó, s valójában – legalábbis a hazai ökoszisztémát nézve – közülük csak elenyésző cég éri el a kezdetbe...