Ma: 22°CEső várható
RSS
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése

2013 elején kerülhetett olvasói kezekbe az első, hivatalosan is jegyzett, magyar üzletfejlesztési stratégiai elméletet bemutató könyv első kötete az ITBusiness Publishing kiadó (ITB) gondozásában.

-
Palencsár Miklós
A 3B (Behaviour Based Business) elmélet megalkotója Palencsár Miklós üzletfejlesztési szakember. Mint minden pszichológiai rendszer, a 3B is embertípus-csoportokat képez, és abba helyezi be a vizsgált személyeket. Azon persze el lehet vitázni, hogy az új rendszer mennyivel hatásosabban értékel, mint az összes többi, időben azt megelőző megoldások. Abban a 3B mindenképpen különb, hogy nem áll meg az emberek beazonosításánál. Az embertípus-csoportok jellemzőit továbbgondolja egy-egy termékre, szolgáltatásra, vagy akár egy adott célpiac jellegének meghatározására. Ezáltal a pszichológiai „felismerő” rendszer üzletfejlesztési technológiává válik. Vagyis végigvezetve egy analógián, felépíthető a teljes üzlet, a benne dolgozó emberek kiválasztásától, a termék, a szolgáltatás jellegének meghatározásán át a megfelelő célpiac vagy célközönség kiválasztásáig.

Míg az eddig üzleti életben külön beszéltünk a dolgozókat, vezetőket felmérő pszichológiai elemzésekről, a termékfejlesztést meghatározó piackutatásokról, illetve a célpiacok, célközönség jellegét meghatározó speciális értékelésekről, a 3B elmélete ezeket egyetlen ideológiában egyesíti.

 

Furcsa hozzávalók

Négy fő embertípussal dolgozik a 3B. Ezek: uralkodó, önmegvalósító, emberközpontú, professzionalista. Ezeket első körben 3-3 dominanciaszintre bontja. Így beszélhetünk uralkodó 1. dominanciaszintről vagy épp emberközpontú 3. dominanciaszintről. A dominanciaszintek az adott típus karakterének erősségét jellemzik. Ha egy adott személy értékeléséről van szó, a rendszer jelenlegi tudása szerint 1720 embertípus-csoport közül választja ki a legmegfelelőbbet. A különböző rendszermélységeket pontosan a 3B felhasználási lehetőségéhez lehet igazítani. Egy adott célközönség meghatározásánál már sikert érhetünk el, ha a fő embertípust megállapítjuk, de egy kulcsember beállításánál szinte a génekig tud hatolni az elemzés.

A rendszer egyszerűen beazonosítható külső jeleket használ, és igen nagy előnye, hogy a sokszor elrettentő pszichológiai tesztek helyett könnyednek tűnő felderítést alkalmaz. A tapasztalt 3B-felhasználók – vannak ilyenek, szép számmal – már egy 5–10 perces beszélgetés után tisztában vannak a másik fél embertípusával, és azzal, hogy ehhez képest milyen álarcot mutat kifelé. De a menedzsment jellege is felmérhető rövid, 1-2 órás, persze professzionálisan felépített játékos workshop alkalmával. Akár a teljes üzleti tevékenység jellege is meghatározható akár a tulajdonossal történő elbeszélgetés során. A 3B az öltözködést, a tárgyi eszközök (autó, mobiltelefon, it-kütyük) vásárlását, a munkahelyi környezetet, a szabadidő eltöltését, végül a kommunikáció jellegét vizsgálja. Ezek alapján határozza meg a vizsgált célpont döntési mechanizmusát, és ami a mai üzleti életben ennél is fontosabb: a befolyásolási pontokat.

 

Megérett az üzleti élet

A válság előtt nagy kérdés volt, hogy a békeidőket élő gazdaságnak vajon szüksége van-e ilyen, vadonatúj megoldásokra. Aztán a válság beköszöntével nagyot fordult a világ. Egyre többen kerestek új utakat az üzleti sikerhez, és nem állt a hazai üzletemberek rendelkezésére széles, és modern üzletistratégia-választék. Azt viszont a 3B-s üzletfejlesztések egyértelműen mutatják, hogy ahol az üzletet új stratégiai szemszögből próbálják értelmezni, ott a konkurencia meggyengül, akár el is tűnhet, a legnehezebb piacokon a cég nemhogy életben marad, hanem termőre fordul. Ezért is érdemes, hogy a 3B-metodikát a nagyobb közönség felé kommunikáljuk.

A „követjük a több évtizedes hagyományokat” elméletek megbuktak, és ezt már embertípustól függetlenül, minden üzletember észlelte. Talán ennek is köszönhető, hogy a szerző és a kiadó által is várt hatás – az olvasók teljes megosztottsága: az egyik oldalon merev elutasítás, a másik oldalon teljes elismerés – elmaradt. Az első kritikák igen pozitívak, elismerőek. Többen e könyv alapján már önállóan fejlesztő lépéseket tettek saját üzletükben, vagyis a 3B a szélesebb gyakorlati alkalmazásban is kezd elterjedni.

 

Hova tovább…

A jó üzletember számára a 3B első olvasásra is érthető, azonnal hasznosítható tudást jelent. Nem meglepő, hogy már az első konkrét termékeket is megfogalmazták. Márciustól már elérhető lesz a 3B-re alapozott piackutatás, mely célpiacokat, célközönségeket, azok jellegét határozza meg. Ezen kívül a szervezetfejlesztésben, elsősorban a kulcsemberek egyéni és együttes embertípus-jellegét meghatározó szakmai munkával debütál a rendszer a magyar piacon.

A felhasználás területei közé tartozik még a megbízó cégének, saját személyének értékelése, és az ebből adódó piaci lehetőségek, szükséges változtatások felvázolása. A 3B nagy előnye, hogy félredobva az olykor homályos ködbe bújtatott tanácsadói tevékenységet, fókuszba helyezi a rendszer a megbízó általi önálló felhasználását is. Így az állandóan megújuló, mellesleg igen költséges tanácsadói megbízások helyett a cégvezető, tulajdonos, saját maga tanácsadójává válik.

Nem elhanyagolható érték továbbá, hogy pont az önállósodásból kiindulva az eddigi piaci trendektől eltérve, a 3B akár a legkisebb cégek számára is elérhető árakkal dolgozik. És bár kiemelt minőségű „termékről” van szó, nem zár ki senkit a felhasználók sorából.

 

Meddig juthat, ami magyar?

Fontos kérdés, hogy meddig juthat el egy magyar üzleti rendszer. Mennyire fogadja el a világ, hogy a magyarok ilyen szinten értenek az üzleti stratégiához? Lesz-e ebből is „Kék óceán”? Vagy továbbra is megmarad egy, bár a háttérben igen jól működő üzleti elméletnek. Erre szokták mondani, hogy majd az idő megadja a választ!

Bookmark and ShareCikk nyomtatása
xEzt is figyelmébe ajánljuk:

Bárányok, 3B, ITB

Van annak vagy húsz éve, hogy beültem „A bárányok hallgatnak” című, nagy sikerű amerikai filmre. Egyrészt imádom a pszichothrillert, másrészt Sir Anthony Hopkins és Jodie Foster a kedvenc színészeim közé tartoznak. Igaz, sem akkor, sem azóta nem sikerült egyhuzamban végignéznem az öt Oscart és a legjobb film díját is bezsebelő alkotást, mert közben folyamatosan rettegtem… Azt meg álmaimban sem gondoltam volna, hogy az ITB-nek ehhez az alkotáshoz egyszer áthallásokkal ugyan, de köze lesz.
<1/3>
További friss írások

Inside ITB 2014 - Szponzorok a rendezvényről

2014. 09. 16.
Ezúttal azon cégek képviselőit csíptük el egy-egy nyilatkozat erejéig, amelyek főbb támogatóinkként voltak jelen szezonnyitó rendezvényünkön.

Inside ITB 2014 - Díjazottak

2014. 09. 05.
Az itbusiness leadership award díjat idén a Magyar Telekom és az ApPello pályázata érdemelte ki, különdíjat a Business Telecom pályázata kapott. Az év legsikeresebb ict-menedzsere 2014 díjat Rékasi Tibor vihette haza.

Inside ITB 2014 - Összefoglaló videó

2014. 09. 05.
Idén 12. alkalommal rendezte meg az IT-Business Publishing (ITB) szezonnyitó fogadását. Az est folyamán bejelentettük egy új kiadvány elindulását, továbbá kiosztottuk a szakmai zsűri által megszavazott díjainkat is.

Human Hungary 2014 - FINAL FOUR

2014. 06. 03.
A Human Hungary 2014 – FINAL FOUR a csapatot, annak felépítését, motiválását, az üzleti stratégiában megmutatkozó jelentőségét mutatta be. Videós összeállítás a konferenciáról.

Kultúrterrorizmus, mint marketing

2014. 06. 02.
A Laibach története 1980-ban, abban a jelképes évben kezdődött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás, Jugoszláviában pedig meghalt Tito. 30 éve provokálnak besorolhatatlan zenei stílusukkal, ami a popot, a metált és az indusztriált is magába foglalja.

Tested az azonosítód

2014. 06. 02.
Sokak szerint a szöveg alapú azonosítás már rég nem biztonságos, itt az idő valami újat találni. Elérkezett a biometriás jelszavak ideje. Hamarosan nem kell betűkombinációkat észben tartanunk, hanem mi magunk leszünk a kulcs az azonosításhoz.
A rovat ajánlója
Ezúttal azon cégek képviselőit csíptük el egy-egy nyilatkozat erejéig, amelyek főbb támogatóinkként voltak jelen szezonnyitó rendezvényünkön.