Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
51_building-rope_420

A viselkedés alapú üzleti elméletek egyre keresettebbek a nagyvilágban. Az igazi népszerűséget persze a gazdasági válgás hozta meg számukra, hiszen mikor is kellene leginkább egy a vásárlók génjeibe belelátó stratégia, gondolat, mint akkor, amikor jelentősen csökken a  fizetőképes kereslet a piacon!

Nagyon sok forrás található már a különböző személyiségtípusok vizsgálatáról, azok csoportosításáról és beazonosításáról. Azonban kevesen látnak valóban a kulisszák mögé, hiszen egy személyiségtípus-elemzés rendszerét csak az ismerheti meg igazán, aki elkezdi alkalmazni a mindennapjaiban. Ehhez viszont valószínűleg el kell kezdenie egy ilyen típusú munkát a cégénél. Amikor egy személyiségtípus-elemzést kézhez kapunk, általában két kategóriát találunk bennük: eredeti vagy alap személyiségtípust – aztán persze ezt minden tesztelő másként nevezi el –, illetve az álarc személyiséget. A 3B rendszerében e kettő kategória mellé egy harmadik is csatlakozik, amely komplex képet biztosít az elemzett személy számára.

 

 

 

Az eredeti

A legújabb elméletek szerint – és itt a „legújabbon” már az elmúlt 50 évet kell érteni – minden embernek van egy alap személyisége, hívjuk eredetinek vagy az angolul értők kedvéért original típusnak. Azon vannak viták, hogy ez az alaptípus mikorra alakul ki, az emberek hány éves korra mondhatják el magukról, hogy „készen vannak”. Vannak olyan elméletek, amelyek már megpróbálják ezt az eredeti személyiségtípust a születés körülre visszavezetni, hiszen minél egzaktabbak az adatok erre vonatkozóan, annál biztosabbra mehetünk. Ezzel kapcsolatban igen intenzív kutatások folynak a világ több pontján, amiben a 3B nemzetközi csapatának egy speciális része is részt vesz.

Az original személyiségtípus meghatározása létfontosságú, hiszen a pszichológia nagy üzleti elmélete szerint – ez egyébként valós állítás – az emberek saját énjüket kiélve tudnak legjobban teljesíteni, hiszen ebben az esetben az energia, amelyet arra szánnak, hogy a külvilág másként lássa őket, zéróra redukálódik.

A viselkedés alapú üzleti stratégiáknál az original típust két különböző szemszögből kell értékelni. Az egyik a céges oldal, aki a stratégiát használja majd üzletében. A legfontosabb, hogy a dolgozók, menedzserek leginkább saját embertípusukkal lássanak munkához. A leendő vásárlóknál még izgalmasabb a helyzet, hiszen az alapfeltételezések szerint a vásárlási döntéseiket az eredeti személyiségtípusukkal hozzák meg, még ha a vásárlás alkalmával meg is próbálják álarcukat mutogatni az eladó felé.

 

Az álarc

Azt hiszem nincs egyszerűbb kategória az álarcnál, mármint személyiségtípus értékelése szempontjából. Ez az a viselkedés forma, amelyet valamely oknál fogva felveszünk a külvilág előtt.

Nem nagyon mélyre menve az álarc értékelésében, fontos, hogy megkülönböztessük a pillanatnyi álarcot:  ezt egy adott szituációra „kapja magára” az amúgy eredeti személyiségtípusával létező egyén. Ennél problémásabb a helyzet, amikor az álarc „rajta tapad” a viselőjén, és nem egy konkrét helyzetre történő reakciót, hanem egy hosszabb távú – megjegyzem: energiafaló – színjátékot eredményez.

Ez már komolyabb gond, egy szervezetfejlesztésnél sajnos sok esetben elköszönés a vége. Abba most terjedelmi korlátok miatt nem mennénk bele, hogy miért is hordunk álarcokat, erről egyébként is rengeteg tanulmány íródott már. Azt viszont fontos rögzíteni, hogy az álarcviselés kultúránként, így országonként is rendkívüli mértékben változik. Magyarország tipikusan álarcviselő országnak számít nemzetközi berkekben.

A hazai személyiségtípus-elemzések alkalmával az elemzett személyek 87 százaléka mutatott jelentős eltérést álarcában a saját személyiségtípusától. Ennek nyilván társadalmi, gazdasági , megélhetési okai vannak elsősorban. Nálunk egy jól fizető álláshoz bizony be kell vállalni bennünket nem jellemző személyiségjegyek mutogatását is, hiszen máskülönben nem kapjuk meg az állást, túl sok jól fizető pozíció pedig nincsen. Én nem nagyon szeretem, amikor ezt az egész problémakört a történelem zegzugos útjaival próbálják magyarázni. A mostani huszonévesek is álarcosan indulnak neki a világnak, csakúgy, mint 40 évvel idősebb társaik.

Az álarcviselés egyébként nem feltétlenül negatív jelenség – még ha jelentős energiákat is vesz el alkalmazójától –, lehet ez egy tudatosan felépített élet szerves része, amivel a kitűzött céljainkat akarjuk elérni. A lényeg, hogy saját énünket ne veszítsük el közben, és a felvett tulajdonságokat ne kezdjük el sajátunkként tisztelni.

 

 

 

És a módosult

Ez egy új elem a modern személyiségtípus-elemzéseknél. Alkalmazói szerint a legfontosabb kategória, hiszen a vizsgált egyén aktuális személyiségtípusát, karakterkészletét azonosítja be.

A 3B értékelések alapján a módosult embertípus az álarcviselés következménye, aktuális eredménye. Az emberek alapvetően saját eredeti embertípusukat a különböző álarcokkal módosítják, a már említett okok miatt. Az álarcviselés azonban, ha nem kellő kontroll mentén, tudatosan zajlik, akkor kisebb, olykor komolyabb változásokat okoz eredeti embertípusunkban. A módosult személyiségtípus ezt a változást mutatja be számunkra, egészen egzakt módon. Vagyis rámutat arra, hogy kedves „elemzett személy”, van neked egy eredeti embertípusod, de te másban hiszel, úgy gondolod a céljaidat egy álarccal tudod elérni, és ez az álarcviselés azt okozta, hogy ilyen és ilyen mértékben elveszítetted saját személyiségedet. Az értékelések mindezt konkrét értékekkel mutatják ki, aminek a végén mindenki ellenőrizheti a módosulás mértékét. Szervezetfejlesztések alkalmával ez nagyon fontos információ, hiszen ez alapján eldönthető, hogy az adott munkatárs milyen energiákkal dolgozik most, és hogy visszavezethető-e a stresszmentes munkavégzésre, vagy a cégvezető, tulajdonos felesleges energiákat mozgósít motiválására, fejlesztésére.

Rovatok

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: