
Lassuló növekedés
Az üzleti mobiltelefónia piaca 2008-2009-ig bezárólag az előfizetések számát tekintve dinamikus, éveken át két számjegyű növekedést mutatott. A bővülés elsődleges motorját a nagyvállalatok, majd a kkv-k körében is terjedő mobilflották jelentették. A „válságévektől” kezdődően a beszédcélú sim-ek számának növekedése jelentősen lelassult – mutat rá Gál Tamás vezető tanácsadó, a BellResearch távközlési szakértője.
De a jelenséget nem a válság váltotta ki, az csak ráerősített a piac természetes folyamataira. 2013–14-ben folytatódott az igencsak mérsékelt kártyaszám-növekedés, a következő időszakban a kutatók az intézményi szegmensben várnak a társas vállalkozásokénál jelentősebb bázisnövekedést. A bővülési ütem lassulásával a szolgáltatók közötti (ár)verseny mind élesebbé vált, ami óhatatlanul az arpu (egy ügyfélre eső átlagos bevétel) csökkenéséhez vezetett.
ICT-report
|
Téma: Üzleti mobiltávközlési szolgáltatások Tartalom: üzleti mobiltelefon-ellátottság, fix-mobil kereszthasználat, közvetlen és közvetett előfizetések, szolgáltatók pozíciói és részesedései, elégedettség; small screen mobilinternet, szabályozás, mobil voip; penetráció, állományok, költések, piacméret, trendek. Információk: www.ictreport.hu |
A piacot jelenleg több, részben ellentétes előjelű folyamat alakítja – hangsúlyozza Gál Tamás. A „fundamentális” folyamatokat az elmúlt időszakban valamelyest modulálták a szolgáltatói áremelések, illetve a flat tarifák terjedése, ami mérsékelte a bevételcsökkenést. A szolgáltatók „klasszikus” bevételei (hang, sms, mms) szintén ereszkedő pályán vannak. A közeljövőben az intézményi szegmensben a viszonylag alacsony használati penetráció lehet a bővülés forrása, míg a mikrovállalatok körében a magánelőfizetések üzleti konverziója jelent tartalékot.
A mobilinternet a húzóerő
Egyértelműen növekvő szegmensnek a mobilinternet és az ezzel szervesen összefüggő készülékértékesítési bevételek számítanak. A hálózati erőforrások kihasználása erős értékesítési nyomás alá helyezi a szolgáltatókat, a mobilinternet-csomagok bevételei kompenzálhatják a hangpiaci lejtmenetet. A prognosztizált dinamikus bővüléssel azonban ezen a területen is az arpu-k csökkenését vetítik előre a BellResearch elemzői.