Menü

Van egy jelenség, ami vissza-visszatér az IT-üzletben. Igaz, időről-időre átalakul a témával kapcsolatos vélemény, a hozzáállás, de az alapprobléma ott marad, úgyhogy foglalkoznunk kell vele újra és újra.

Hogy mi történt most aktuálisan, az az eset szempontjából lényegtelen, a jelenség a fontos: a cégek külföldi terjeszkedése. Napi gyakorlat, hogy a cégek arccal a külpiacok felé fordulnak, és megpróbálják bevenni a világ legkülönfélébb országait. Mindig vannak divatos, felkapott desztinációk, ahonnan a különféle vállalkozások hatalmas bevétel- és profitnövekedést remélnek. Volt olyan korszak, amikor az ázsiai piacok célba vétele volt a sláger, és néhány „hódítónak” sikerült is hosszabb-rövidebb időre például Szingapúrban gyökeret vernie. De legtöbbjüknek nem sikerült megugrani a lécet, leginkább azért, mert amekkora volumenre az ázsiai térség nyitott lett volna, azt nem tudták biztosítani. Aztán sokan próbáltak szerencsét az amerikai piacokon is, de többnyire ezek a próbálkozások is hamvukban haltak el. S valahogy az ember rendre érezte, hogy a kudarc mintha kódolva lenne, csak épp azok nem látják, akik határon túli terjeszkedésben gondolkodnak. A környező országokban történő piacra lépés volt az, amitől ésszerűen a legtöbbet várhatták volna a cégek, de ott sem volt „kolbászból a kerítés”, mint ahogy azt sokan remélték.

Aztán a startupok berobbanása mindent megváltoztatott ezen a téren is. A vállalkozások már eleve globális piacokban gondolkodva indultak el, és közülük jó páran ezt nemcsak szlogen szinten művelték, művelik, hanem ténylegesen így gondolkodnak, működnek. Nekik a globális piac része a magyar piac is, és legalább annyira fontos, mint az amerikai – ugyancsak nem szlogen szinten. De vannak olyan cégek is, amelyek Magyarországon indultak, legyenek régebbi múltúak vagy startupok, és itthon érték el az első komoly eredményeiket, a magyar piaci jelenlét hozta meg számukra az átütő sikert. Persze ilyenkor a következő (természetes) lépés a külföld. Ám kevés olyan szakember van, aki meg tudja lépni, hogy a cég betegye és tartósan megvesse a lábát például a lengyel piacon. És az is ritkán adatik meg, hogy egy akvizíció következtében a magyar cég „ölébe pottyan” az addig hőn áhított amerikai jelenlét. És legyen szó bármelyik irányról, szinte hallom azokat a mondatokat, hogy „mi külföldre koncentrálunk, a magyar piac nekünk nem fontos, itthon már nincs szükségünk vizibilitásra”. De ha már egyszer innen akarják felvenni a fejlesztőiket, miért is ignorálják a magyar piacot? Nem akarnak magyar IT-szakembereket a cégeikhez? Mert bármennyire is tájékozottak a fiatalok, egy kezdőnek fogalma sem lesz arról, mivel foglalkozik a cég, miben jó, milyen technológiákkal, mely területeken unikális. Márpedig a magyar programozók igencsak jól képzettek, csak lényegesen olcsóbbak, mint mondjuk, az amerikai fejlesztők. Sokan keresik a kapcsolatot az egyetemekhez, hogy a legjobb hazai koponyákkal dolgozhassanak. Nincs is ezzel semmi baj! Csak picit ambivalens. Talán nem kellene elfelejteni, hogy a globális piac része a magyar piac is, és ha esetleg nem, vagy nem úgy jön be a külföldi terjeszkedés, vagy nem olyan hosszú időn át tart a határon túli jelenlét, akkor azért csak itthon kell(ene) boldogulni. Vagy a konstans globális sikerek mellett a lokálisak sem kizártak. De persze szakemberként azt is elfogadom, hogy ha ez valakinek egyszerűen „nem pálya”.

Sokan kérdezik tőlem, hogy nem gondolkodunk-e mi is külföldi terjeszkedésben. Évekkel ezelőtt még talán el is tudtam volna képzelni, de amilyen irányba fejlődik a prémium média világa, ma már nem lenne túl okos ötlet. A kommunikációban, a szakmai médiában egyre inkább a lokális tud prémium maradni, mármint valódi prémium. Az viszont biztos, hogy ha meg is történt volna anno a külföldi terjeszkedés, sosem felejtettük volna el, hogy a lokális a globális része. Digitálisan meg no pláne az!

Rovatok

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2012 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Nelson Amanda

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4781 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: