Menü

Eseménynaptár

Ki ne skandálta volna már kiskorában Weöres Sándor sorait a pletykázó asszonyokról? Talán akkor még csak a ritmusa volt, ami miatt olyan nagy sebbel-lobbal mondtuk a mondókát.

A mögöttes tartalom ízére csak később kaptunk rá, és ha belegondolok, nem is sokkal később – a körülöttem sertepertélő 6-8 éves korosztály már igencsak szeret pusmogni erről-arról. És mindegy, hogy fiúkról vagy lányokról beszélünk, nyitottak a különféle híresztelésekre, s hallom ám, hogyan adják rögvest tovább a frissen szerzett infót. A kissé nagyobb gyerkőcök sem a kispadon üldögélve adják a jól értesültet, hanem csetelés útján teszik ezt, így trécselnek naphosszat egymás között. No, nem a social media publikus felületein, hanem mondjuk Viberen, Messengeren, WhatsAppon, Snapchaten vagy mindenféle zárt csoportokban. És ugye ehhez még csak össze sem kell futniuk a sarki közértben, 0–24 órában tehetik meg ilyen-olyan netes felületeken. Nők és férfiak egyaránt.

Nincs is ezzel semmi baj: üzleti sikerek, piaci pletykák, karrierváltások, dealek mögöttes okai – mind érdekes téma, és mindegy, melyik nem képviselőitől jönnek az információk. Nekem legalábbis ezek a legizgalmasabb témák, izgalmasabbak annál, ki hogyan öltözik vagy milyen a haja. Persze az is érdekel, de talán valamivel kevésbé és rövidebb ideig. És be kell valljam, egy percig sem tartom ezt negatív jellemvonásnak, csupán az emberi kapcsolatok fontos, szerves elemének.

Azt tapasztalom, hogy céges közegben is jól lehet élni a pletykás közeg adta lehetőségekkel, helyzetekkel. Ha például az ember tudja, ki a központ, akkor elég csak neki elmondani azt az információt, amit terjeszteni szeretne, aztán perceken belül végigsöpör a cégen. Persze ahhoz is kell érzék, hogy az ember milyen pletykának ne üljön fel, és melyek azok, amelyeken érdemes elmorfondíroznia. Sorolhatnám még hosszan a példákat… Egy a lényeg: tudni kell a pletykát kezelni, irányítani és uralni. Pláne egy vezetőnek! Azt gondolom, hogy az uralkodó személyiségjegyű menedzsereknek megy ez a legkönnyebben, s talán a professzionalisták szenvednek tőle a leginkább. Az emberközpontú személyiségjegyűek szívesen pletyiznek, az önmegvalósítók pedig valósággal lubickolnak az ilyen helyzetekben – sőt, nem egyszer ők maguk generálják a vállalati pletykák jó részét.

Újságíróként nekünk tulajdonképpen munkaeszközünk a pletyka, igen erős szakmai jól értesültség formájában. Persze sokszor, sokan és sokféle formában igyekeznek megvezetni bennünket. Ilyenkor kell a jó szimat ahhoz, hogy mi az, aminek még csak véletlenül sem szabad bedőlni. És legalább ilyen érzék szükségeltetik ahhoz, hogy mi az, aminek viszont utána kell menni.

Biztos mindenkinek megvan a maga statisztikája arról, hogy a pletykás helyzetekből milyen előjellel keveredik ki. Most én is csináltam egy gyors tabula rasát. Bizony voltak nagyon „forró helyzetek”, amikor azt éreztem, hogy az egész világ ellenem van, és persze voltak olyanok is, amikor egyértelműen láttam, hogy az értelmes emberek többsége „mellettem pletykál”. Szokás azt is mondani, hogy mindegy milyen előjellel, csak foglalkozzanak az emberrel, de a professzionalista énem ezt nyilván messze elutasítja. A nap végén mérleget kell vonni a pletykák hatásáról; és bár magam is meglepődtem, így több évtized távlatában, de az a bizonyos nyelv a pozitív irányba billen(t).

Rovatok

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 1977 személy szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4703 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:REVOLUTION Software Kft.

A legkeresettebb cégek: