Menü
Bosch_auto.jpg
Forrás: ITB

A hálózatba kapcsolt autók olyan kényelmi és biztonsági funkciókkal fogják kiegészíteni az autózás ma ismert módját, amit teljes egészében még el sem tudunk képzelni. Ezzel együtt viszont nőnek a biztonsági kockázatok is, amelyekre az autógyártóknak és partnereiknek választ kell adniuk. A Bosch már elő is állt egy intuitív megoldással.

Képzelje el, hogy létrehozta saját profilját egy önvezető bérautókat kínáló szolgáltatónál. Ezek után bármelyik autót is választja ki, az már személyes beállításaival fogja várni – az ülés a megfelelő helyzetben áll, a rádió behangolódik kedvenc csatornáira és minden más is úgy rendeződik el, hogy az utazást minél kellemesebbé tegye az ön számára.

Mindez persze csak úgy képzelhető el, ha az autó az interneten keresztül kapcsolódik egy központi adatbázishoz, ahonnan le tudja tölteni az ügyfél beállításait. A hálózatba kapcsolt autó, a connected car már nem a jövő, hanem a jelen is. Egyre több modellt (és korántsem csak a luxusautókat) látnak el állandó internetkapcsolattal, amelyen keresztül a legkülönfélébb szolgáltatásokat vehetik igénybe használóik. Az önvezető autók pedig egyenesen elképzelhetetlenek folyamatos, nagysebességű és megbízható hálózati összeköttetés nélkül. Egy autonóm járműnek folyamatosan kommunikálnia kell a központilag kínált szolgáltatásokkal (például időjárási és forgalmi adatokat kell letöltenie), a közlekedési infrastruktúra elemeivel és nem utolsósorban a többi járművel.

Azt viszont már a számítógépekről és a mobil eszközökről nagyon jól tudjuk, hogy minél többféle kapcsolattal rendelkezik egy rendszer és minél többféle szoftver fut rajta, annál nagyobb veszélynek van kitéve. Ha egy autó csatlakozik az internetre, akkor onnantól kezdve fennáll a veszélye annak, hogy egy hacker hozzáférést szerez a jármű számítógéppel vezérelt elektronikus rendszereihez. A biztonság fokozására már a tervezési és gyártási szakaszban is számos módszer kínálkozik. Ami ma biztonságos, nem feltétlenül lesz az egy vagy két év múlva – nem beszélve arról, hogy az autók élettartama jóval hosszabb, mint egy átlagos számítógépé vagy okostelefoné. Emiatt kulcsfontosságú, hogy a jármű rendszereit (illetve az azokon futó szoftvereket) rendszeresen lehessen frissíteni. Az autógyártóknak csak akkor van esélyük, hogy gyorsan reagáljanak a támadásokra vagy kiküszöböljék a sérülékenységeket, mielőtt a hackerek kihasználnák azokat, ha a járművek szoftvereit a távolból (angol szakszóval over-the-air, OTA) is lehet frissíteni.

Önvezetés Bosch módra

A Bosch régóta élen jár az autók önvezető képességeit fokozó technológiák fejlesztésében, tavaly pedig már a világ számos pontján (egyebek mellett Magyarországon is) demonstrálta is, hogy milyen messzire jutott ezen a téren.

A bemutatóhoz egy Tesla S modellt alakítottak át (de választhattak volna bármilyen más járművet is), és szereltek fel a legmodernebb szenzortechnológiával. A belső tükör magasságában egy sztereó kamera figyelte az autó előtti teret, a jármű négy sarkán, illetve elöl és hátul összesen hat darab nagy hatótávolságú radar pásztázta a környezetet, és ezeket egészítette ki még hat lézerszkenner. A három különféle technológiára a redundancia mellett azért van szükség, mert mindegyik egy kicsit másképp érzékeli a környezet, így az autó minden időjárási és útviszonyok mellett megfelelően láthatja a világot.

A különféle forrásokból a járműbe beérkező jelekből az autóba épített, mesterséges intelligenciát használó rendszer állít össze egy teljes képet, és az alapján hoz döntéseket. A szenzorok veszik az útburkolati jelek, a közlekedési táblák képét is, ezeket összevetik a beépített adatbázissal, így a szimpla GPS-nél pontosabb helymeghatározás válik lehetővé – erre például szükség is van, amikor az önvezető rendszernek sávot kell váltania, előznie kell vagy le kell térni az autópályáról.

Hazai szempontból különösen örvendetes, hogy a Bosch autóipari fejlesztéseinek nem kis hányada Magyarországon, a cég budapesti fejlesztőközpontjában zajlik.

 

Tisztában van ezzel a Bosch is, amely nagy tapasztalatokkal rendelkező, megbízható partnere az autógyáraknak. A vállalat innovatív járműipari szoftverfrissítési technológiája komplex biztonsági architektúrát alkalmaz, amelyben végponttól végpontig terjedő titkosítás védi az adatokat az átvitel során. A külvilág felé nyitott interfészeknél biztonsági protokollok és tűzfalként működő szűrők védik a rendszereket a támadásoktól. A telepítendő szoftverek integritását digitális aláírás biztosítja, az illetéktelen hozzáférés ellen pedig TLS titkosítás véd.

Legyen szó akár a hardverek működését vezérlő firmware-ek vagy a magasabb szintű szoftverek frissítéséről, a folyamat hasonlóan zajlik, mint az okostelefonok esetén. Az ügyfél csak kiválaszt egy funkciót az okostelefonján vagy az autó központi infotainment rendszerén; ez az információ felkerül a felhőbe, ami egyfajta alkalmazásáruházként működik a jármű számára. A frissítés a háttérben letöltődik az autó fedélzeti rendszerére, de a tényleges frissítésre csak akkor kerül sor, ha a körülmények azt lehetővé teszik (nem lenne szerencsés menet közben frissíteni és újraindítani például a motorvezérlő elektronikát…)

A Bosch ipari kapcsolattartásban szerzett szakértelmét jól kiegészíti az Escrypttel kötött partneri szövetség. Az Escrypt a járműipari iparág egyik vezető biztonsági szakértője, amely arra specializálta magát, hogy védje a szoftverátviteli folyamatokat a külső behatásoktól. Egyedi technológiája gondoskodik arról, hogy, hogy ne a teljes szoftvert kelljen minden egyes frissítésnél letölteni, hanem csak a változásokat, minimálisra szorítva így az adatforgalmat.

További olvasnivaló a témában: iot.boschblog.hu

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2028 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Poór Károly

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4834 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:SERCO Informatika Kft.

A legkeresettebb cégek: