22_static_panoramio_com_320px
Forrás: ITB

A hídépítés abban különbözik a szoftverfejlesztéstől, hogy a hidak, kevés kivételtől eltekintve, általában időre elkészülnek, nem lépik túl a költségkeretet, és használatba vételük után nem omlanak össze – mondta egy amerikai vállalatvezető 25 évvel ezelőtt. Igaza van még ma is.

A 2009-es Standish Chaos Report szerint a sikeres szoftverfejlesztési projektek aránya 32 százalék volt, 24 százalékot teljes mértékben sikertelenül zártak le, és a maradék 44 százalékkal is problémák voltak. A felmérés megállapítja, hogy ez bizony visszaesés a korábbi évek sikeres projektjeihez képest. A statisztikák szerint a szoftvertermékek szállításánál pedig az eredetileg elvárt funkcióknak többnyire csak 50 százaléka áll rendelkezésre. Mi lehet mindennek az oka? Számítanak például az olyan emberi tényezők, hogy az informatikusokat kevésbé érdekli a felhasználó, hiszen az ő szakmájuk a számítógép, és így a rendszereket a tervezők gondolkodása határozza meg. Továbbá a technikai rendszerek az egyszerűbb feladatokat automatizálják, a nehezek maradnak a felhasználóknak.

-

A megdöbbentő számok láttán jogos a felvetés: hogyan lehetne mindezt javítani, segíteni az informatikai szektor sikerességét, és egyáltalán miért is alakulnak így a szoftverfejlesztések? Az optimális szoftverfejlesztés követelményei a megbízó szempontjából az alábbiak lennének: legyen időben kész, teljesítse az elvárásokat (funkcionalitás), és legyen megfelelő minőségű.

Minőségbiztosítás másképp

Másképp kell szervezni a fejlesztést, más módszereket kell használni, ha kisebb vagy nagyobb méretű szoftverfejlesztési projektről van szó – hívja fel a figyelmet egy gyakran elhanyagolt részletre Kiri Róbert, a Stratis igazgató tanácsadója. Különösen nagyvállalatokra jellemző, hogy ágyúval lőnek a verébre, és a bonyolult módszertanokat alkalmazzák a legkisebb projektekre is. Sok esetben az is elég lenne, ha a fejlesztő elbeszélgetne két felhasználóval; ehelyett végigcsinálják a teljes követelménydefiniálási procedúrát, de a végeredmény köszönő viszonyban sem fog állni az igényekkel. A prototípusok bemutatása nagyon sok későbbi problémának elejét veheti, hiszen a felhasználó látja, hogy a fejlesztők mennyire értették meg az általa jól-rosszul megfogalmazott követelményeket.

A minőségbiztosításra a kisméretű projektekben is szükség van, de ebben nem elég a módszertanokra támaszkodni. Nem igaz, hogy bárki képes minőségbiztosításra, aki hűen követ egy módszertant: elengedhetetlen az emberi tapasztalat, mégpedig egy olyan szakember tapasztalata, aki ért az informatikához, ért a támogatni kívánt üzleti területekhez, és nem utolsósorban ért az emberek kezeléséhez, azaz jó pszichológus – foglalja össze a lényeget Kiri Róbert.

Számos szoftverfejlesztési és informatikai minőségbiztosítási modell létezik, így aztán sok it-cég nem tudja eldönteni, melyiket használja, illetve melyik segíti ténylegesen a versenyképes és eredményes szoftverfejlesztési projektet. Sajnos, sok szervezet csak a tendereken megszerezhető előnyök miatt lépi meg a minősítést, és a napi gyakorlatban valójában nem alkalmazza a módszertant, nem épül be a vállalati folyamatokba, nem születnek folyamatjavító intézkedések. A nagyvállalatok legtöbbször előnyben vannak a kis- és közepes vállalatokkal szemben, hiszen sokkal több erőforrás áll rendelkezésükre folyamataik javítására. „Sok esetben a közbeszerzéseken is elvárják, hogy minősített cégek pályázzanak, így a kis cégek, amelyek ezt nem tudják meglépni, eleve kiesnek a körből” – mutat rá Heilingbrunner Klára, az IVSZ projektmenedzsere.

Az ágazat problémáinak megszüntetésére és a vállalkozások versenyképességének fokozására jött létre az EU 7. Keretprogram által támogatott FACIT-SME konzorcium, illetve projekt. „Célja, hogy olyan optimalizált szoftverfejlesztési folyamatmodell és informatikai eszközrendszer jöjjön létre, amelyet bevezetve minőségi szempontból sikeresebb projektek valósulhatnak meg. Az eredményeket az IVSZ szolgáltatásaként vehetik majd igénybe a vállalatok az előzetes tervek szerint” – mondja Moksony Réka, a projekt magyar kutatási-fejlesztési partnereként részt vevő Régens Zrt. üzletfejlesztési üzletágának vezetője. A projektben egyébként az Új Calculus szoftverfejlesztő vállalat is részt vesz a létrejövő k+f-eredmények közvetlen tesztelőjeként.

Scratch konferencia Fooldal/event/events/scratch_konferencia.html 2017 6 13 3 11 47 0 2017 6 13 3 11 52 46 false

 Az EPAM jóvoltából Budapestre érkezik a Scratch konferencia, ahol a világ több száz tanára, oktatója és IT szakértője találkozik. A konferencia fő célja, hogy a résztvevők Scratch alapú innovatív oktatási módszereket mutassanak és ismerjenek meg. 

A Scratch egy játékos programozási nyelv, ami gyerekeknek készült, de nem csak gyerekek használják. Segítségével a már olvasni tudó óvodásoktól az idősebb generációkig pillanatok alatt bárki megtanulhatja a programozás alapjait, hiszen egy kirakó játékhoz hasonlóan, a parancsok összeillesztésével azonnal láthatóvá válik az eredmény. Ráadásul nem csak a programozás alapjait lehet elsajátítani, hanem a gyerekek logikai gondolkodásmódja és kreativitása is észrevétlenül fejlődik: az így megszerzett tudást egyéb területeken, akár más tantárgyaknál is alkalmazni tudják.

 Bővebb információ 

2017 8 24 5 10 0 0 2017 8 25 6 17 0 0 CEU, 1051 Budapest, Nádor u. 9. 3623 2017 8 24 5 10 0 0 2017 8 25 6 17 0 0 CEU, 1051 Budapest, Nádor u. 9. false
INSIDE ITB 2017-HOT-AIR BALLON Fooldal/event/events/inside_2017.html 2017 7 10 2 12 33 0 2017 7 25 3 13 48 54 false

A rendezvény az idolizmust, a menedzsmentet és a cégek brandjét helyezi fókuszba.


A cég imázsa mindig is kulcsfontosságú volt abban, hogy az adott vállalkozás sikeressé tudjon válni, és sikeres tudjon maradni. A brandépítés nem ismeretlen fogalom, hiszen minden szakember tisztában van azzal, hogy „jó bornak is kell a cégér”.

További információ 

2017 9 5 3 13 0 0 2017 9 5 3 23 0 0 Budapest Music Center (BMC), 1093 Budapest, Mátyás utca 8. 3628 2017 9 5 3 13 0 0 2017 9 5 3 23 0 0 Budapest Music Center (BMC), 1093 Budapest, Mátyás utca 8. false Kiemelt Kiemelt Kiemelt Kiemelt Kiemelt
Szeptemberi kihelyezett Club: Digitalizáció és adatvédelem: A GDPR küszöbén Fooldal/event/events/ITB_club.html 2017 7 25 3 13 49 0 2017 7 25 3 14 6 13 false

Szeptemberi club rendezvényünket a NEXON IT-kikötő konferencia 2017 keretében tartjuk, melynek témája egy dátum, amit minden vállalkozás ismer. Ez pedig nem más, mint 2018. május 25., ekkor lép ugyanis életbe az EU eddigi legszigorúbb adatvédelmi szabályozása, a GDPR (General Data Protection Regulation). Hogy mi köze van egy HR-megoldásokat kínáló cégnek a GDPR-hoz?

A személyes adatok mindig is a kiemelten védett információk közé tartoztak. A rendelet egyik kiemelt célja, hogy a munkavállalók visszakapják a kontrollt személyes adataik felett, betekinthessenek a munkaadónál róluk tárolt személyes adataikba. Részletesen megnézzük, hogy milyen gyakorlati követelményeknek kell megfelelniük a cégeknek. Megkérdezzük információbiztonsági cégek tapasztalatait a vállalatok eddigi felkészültségéről. Nem utolsósorban pedig megvizsgáljuk, hogy mit jelent a rendelet az egyszerű polgárok számára…

Helyszín: Budapest, Spoon hajó (Budapest, Vigadó tér 3. kikötő, 1052)

Időpont: 2017. szeptember 12-én 9.00–13.00 óra


 

2017 9 12 3 9 0 0 2017 9 12 3 13 0 0 Spoon hajó, Budapest, Vigadó tér 3. kikötő, 1052) 3629 2017 9 12 3 9 0 0 2017 9 12 3 13 0 0 Spoon hajó, Budapest, Vigadó tér 3. kikötő, 1052) false Kiemelt Kiemelt Kiemelt Kiemelt Kiemelt

Eseménynaptár

Aktuális lapszámunkból

A fősodor, a társadalmi felelősség és az informatikaVolt egyszer egy államtitkár, aki többször is azt fejtegette, hogy nem baj, ha az informatika nincs az események, no pláne a politika fősodrában. Addig jó az informatikusoknak, mondogatta, amíg szépen, „surranó pályán” haladnak, mert addig tudnak folyamatosan előremenni, zavartalanul fejlődni. Az említett (szakma)politikus regnálása alatt ez a szemlélet többnyire működött is. Persze nem minden első ember volt ennyire „szerencsés”, volt(ak), aki(k)nek kijutott az egész médiát tematizáló ICT-botrány(ok)ból.

A digitális transzformáció csapdáiA digitális transzformáció olyan fogalommá vált, mint a középkorban az alkímia volt. Mindenki beszél róla, tudja, hogy kötelező meglépni, de mint anno az aranycsinálás esetében, senkinek sem sikerül tökéletesen kivitelezni. A hatékony digitális működés, a vállalat új alapokra helyezése és a hozzá kapcsolódó szervezeti átalakítás a legnagyobb kihívás ma egy KKV-nak vagy nagyobb cégnek.