sexshop_cégér
Forrás: www.onlykent.com

A hazai webes kereskedelem szabályozásának alapvető problémáira derült fény néhány közelmúltbeli, elsősorban online szexboltokat sújtó fogyasztóvédelmi bírság után.

Szakmai egyeztetést kezdeményez a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal (NFH), mivel a hatóság a közelmúltban több webáruházat is több százezer forintos bírsággal sújtott, mondván: az nem üzlet, hanem pusztán reklám.

Online módon nem is legális?
A SzEK.org közleménye szerint az NFH határozatában amiatt marasztalt el egy szexuális termékeket árusító webáruházat, mert annak tartalmát – azaz a termékkatalógust – a reklámtörvény szerinti reklámnak minősítette. Szexuális ingerkeltésre szolgáló eszközt ugyanis csak magán a terméken, illetve az ilyet árusító üzleten belül szabad reklámozni, máshol nem. A hatóság viszont a bírság indoklásában kifejtette, hogy "az eljárás alá vont internetes oldalon közzétett ajánlat tartalmánál fogva árut népszerűsítő reklámtevékenységnek minősül".

A SzEK.org szerint a hivatal jogértelmezése a webáruházat nem tekinti üzletnek. Erre viszont elméletileg meg is van az alapja, hiszen a kereskedelemről szóló törvényben az "üzlet" csakis fizikai értelemben vett helyiséget jelent; ilyen értelemben a webáruház tartalma valóban tekinthető olyan reklámnak, amely nem üzletben található.

Ezzel csak az a probléma, folytatódik a SzEK.org érvelése, hogy ez olyan törvényi ellentmondás, amely megakadályozhatja a hazai e-kereskedelem normális működését. Így például teljességgel lehetetlenné válik a szexuális termékek internetes értékesítése, hiszen a tevékenység gyakorlatilag nem végezhető jogszerűen, ha a terméket nem lehet megjeleníteni a weboldalon.

A szövetség szerint ez minden bizonnyal ellentétes az eredeti jogalkotói szándékkal, ezért szakmai egyeztetést kezdeményeznek az NFH illetékeseivel, és fellépnek a szükséges törvénymódosítások érdekében. Ugyanakkor arra kérik a hatóságot, hogy a helyzet megoldásáig függessze fel az érintett internetes kereskedők elleni eljárásokat.

Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap

Aktuális lapszámunkból

PálfordulásHa munkaerő-problémákra gondolunk, az első asszociációnk, hogy non stop toborozni kell és mindent meg kell tennünk, hogy megtartsuk a „becserkészett” embert. Ehhez persze jól kell motiválni őt, és szépen ki kell építenünk benne a lojalitást. És mindeközben vigyáznunk kell arra is, hogy ki ne égjen. És sokszor mégiscsak beüt a krach: távozik a kolléga.

Globális kihívással néz szembe a munkaerőpiac„Változnak az idők, és mi is változunk bennük” – az örök érvényű latin mondás nem csak az emberi léptékű élethelyzetekre vonatkoztatható, hiszen jelen világunk nem szól másról, mint a változásról. Átalakul a technológiához való kapcsolatunk, megkérdőjeleződnek az emberi elme legyőzhetetlenségét hirdető eszmék – de vajon mi vár a munkaerőpiacra a jövőben?