Képekkel
Nyomtatás
Mobil, reklám, média
2011.04.15. péntek

Jelentős, részben még kiaknázatlan üzleti lehetőségek rejlenek a közösségi média és a mobilpiac összefonódásában – derül ki egy tanulmányból. Eszerint a következő években folytatódhat a két szektorban a felvásárlási hullám, amely friss tőkét pumpálhat az egyébként is szárnyaló ágazatba.

Már egy ideje megfigyelhető a közösségi oldalak terjeszkedése a mobilplatformok felé, s ez azt vetíti előre, hogy a következő években egyre hangsúlyosabbá válhatnak a mobiltelefonos fizetések és a mobilhirdetések, s a szektor bevételeinek egyre nagyobb hányada származhat majd ezekből a tevékenységekből – áll a TM Capital amerikai piacelemző cég tanulmányában.

 

Személyesebb kapcsolat

Az elemzés rámutat arra is, hogy a mobilpiac fordulóponthoz ért, hiszen az okostelefonok terjedése végleg eltörli a határvonalat a mobil- és a közösségi média között. Az iPhone, az Android, a Symbian és az egyéb platformok alkalmazásai lehetővé teszik, hogy a mobilfelhasználók egyre nagyobb hányadát kitevő okostelefon-tulajdonosok immár telefonjukon keresztül is hozzáférhessenek a közösségi oldalakhoz.

-

Így a hirdetők még közelebbi, még személyesebb kapcsolatba kerülhetnek célközönségükkel, ezért reklámköltségeiket is fokozatosan ide fogják átcsoportosítani.

A számok magukért beszélnek: míg 2010-ben a közösségi médiában megjelenő hirdetésekre 1,7 milliárd dollárt költöttek Amerikában, ez az összeg 2011-re elérheti a 2,9 milliárd dollárt is. Becslések szerint 2014-re az Egyesült Államokban akár meg is háromszorozódhat a mobilhirdetések összértéke a 2009-es adatokhoz képest, s így elérheti a 8,9 milliárd dollárt.

A közösségi oldalakból nőtték ki magukat az olyan közösségi játékok, mint például a hazánkban is népszerű FarmVille és FishVille; az ezeket fejlesztő cég, a Zynga hirdetési bevétele 2009-ben meghaladta a 700 millió dollárt.

Fontos figyelembe venni ugyanakkor, hogy a közösségi médiába áramló pénznek csupán egy része származik a közvetlen hirdetési bevételekből. Számos további lehetőség nyílik a bevételtermelésre; ilyen például az alkalmazások, illetve azok részfunkcióinak értékesítése, de egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a bevételekből a felhasználói szokásokat elemző szolgáltatások is.

 

Mobilkapcsolat, konvergencia

A Comscore digitálispiac-kutató cég szerint az internethasználat még mindig robbanásszerű terjedését leginkább a közösségi oldalak idézik elő. Igaz, ezeket az oldalakat nem csak mobiltelefonról érik el, viszont használatuk párhuzamos a hagyományos pc-elérésével. Például a mobilhasználók napi átlagban 3,3-szor keresik fel a Facebookot, s ez alatt átlag 20 percet töltenek a szájton; ugyanakkor egy pc előtt ülő felhasználó napi 2,5-szer, összesen 27 percet tölt a legnépszerűbb közösségi helyen. Minthogy azonban a felhasználók legtöbbször valós időben akarnak kapcsolódni és megosztani tartalmakat, a mobileszközök fontos szerepet játszanak a folyamatban – nem véletlen, hogy az Apple legtöbbet letöltött ingyenes alkalmazása éppen a Facebook-elérést segíti. Ázsiában pedig mobiltelefonról már többször csatlakoznak a közösségi hálózatokra, mint pc-ről.

-

A közösségi média és a mobileszközök egyre szorosabbra fűződő kapcsolatát a mobilgyártók is figyelembe veszik a tervezéskor: az új készülékek már beépítve tartalmazzák a közösségi oldalak elérésének támogatását például a címjegyzékben, a szinkronizálásban, a helymeghatározásban és az automatikus feltöltésben.

A közösségi média és a mobilhirdetések konvergenciájában nagy potenciál rejlik, mert a felhasználók egyre inkább a mobileszközeiken keresztül aktívak. A két platform szimbiózisa nagyon jó lehetőséget jelent a vállalatok számára a vásárlóikkal, ügyfeleikkel való kapcsolat elmélyítésére, személyre szabására. Ezeknek a szolgáltatásoknak a digitális alapja pedig arra nyújt lehetőséget, hogy az elemzéseken keresztül ráláthassanak a fogyasztói trendekre.

Mindez nagy változásokat hoz majd a piacon, és várhatóan jelentős akvizíciók tanúi lehetünk az elkövetkező években a közösségi média és a mobilalkalmazások piacán. Mint ismert, két nagy akvizíció adta meg a kezdőlökést az m&a-aktivitásoknak ezen a területen: a Google 2009-ben 750 millió dollárért  megvásárolta a mobilhirdetésekkel foglalkozó AdMobot, az Apple pedig tavaly tett szert a szintén hasonló profilú Quattróra.

„2011 a közösségi média és a mobilalkalmazások közötti kapcsolat szilárdabb üzleti alapokra helyezéséről fog szólni – hívja fel a figyelmet Nagy Kálmán, a TM Capital magyar partnercége, a Concorde Vállalati Pénzügyek ügyvezető igazgatója. – Szintén valószínűsíthető, hogy idén tovább élénkülnek a fenti két iparághoz kapcsolódó fúziók és felvásárlások, azaz koncentrálódni fog a piac. Mindezeken felül az elkövetkezendő években komoly kockázatitőke-beáramlásra számíthatunk a piaci szereplőknél, amely nagyban elősegítheti az iparág fejlődését, és erősítheti innovációs potenciálját.”

A felvásárlások hátterében azonban nem minden esetben közvetlenül a profitszerzés áll, a felgyülemlett tudástőke megszerzése is szerepet játszhat az ilyen döntések meghozatalában. Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-tulajdonosa is beismerte, hogy cége több esetben elsősorban azért vásárolt fel más vállalatokat, hogy az ott dolgozók szakértelmére tegyenek szert.

 

A kicsik is fejlődnek

A tavalyi év azonban nem csak a nagy közösségi oldalak számára hozott növekedést, a kisebb versenytársak szintén szépen fejlődtek. Például az egyik legnépszerűbb geolokációs közösségi alkalmazás, a Foursquare tavaly csupán 6 millió dolláros értéket tudott elérni, de jelenleg már 95 millió dollárra becsülik. 2010-ben a Yahoo és a Facebook is ajánlatott tett felvásárlására, de az alapítók mindkét ajánlatot visszautasították. A Yahoo válaszul gyorsan szert tett a Koprol nevet viselő, hasonló szolgáltatásra, a Facebook pedig kifejlesztette a Facebook Placest – ettől függetlenül teret engedtek annak, hogy a Foursquare-bejelentkezések megjelenhessenek a felhasználók Facebook-profilján.

Mobil, reklám, média
2011.04.15. péntek

Jelentős, részben még kiaknázatlan üzleti lehetőségek rejlenek a közösségi média és a mobilpiac összefonódásában – derül ki egy tanulmányból. Eszerint a következő években folytatódhat a két szektorban a felvásárlási hullám, amely friss tőkét pumpálhat az egyébként is szárnyaló ágazatba.

Már egy ideje megfigyelhető a közösségi oldalak terjeszkedése a mobilplatformok felé, s ez azt vetíti előre, hogy a következő években egyre hangsúlyosabbá válhatnak a mobiltelefonos fizetések és a mobilhirdetések, s a szektor bevételeinek egyre nagyobb hányada származhat majd ezekből a tevékenységekből – áll a TM Capital amerikai piacelemző cég tanulmányában.

 

Személyesebb kapcsolat

Az elemzés rámutat arra is, hogy a mobilpiac fordulóponthoz ért, hiszen az okostelefonok terjedése végleg eltörli a határvonalat a mobil- és a közösségi média között. Az iPhone, az Android, a Symbian és az egyéb platformok alkalmazásai lehetővé teszik, hogy a mobilfelhasználók egyre nagyobb hányadát kitevő okostelefon-tulajdonosok immár telefonjukon keresztül is hozzáférhessenek a közösségi oldalakhoz.

Így a hirdetők még közelebbi, még személyesebb kapcsolatba kerülhetnek célközönségükkel, ezért reklámköltségeiket is fokozatosan ide fogják átcsoportosítani.

A számok magukért beszélnek: míg 2010-ben a közösségi médiában megjelenő hirdetésekre 1,7 milliárd dollárt költöttek Amerikában, ez az összeg 2011-re elérheti a 2,9 milliárd dollárt is. Becslések szerint 2014-re az Egyesült Államokban akár meg is háromszorozódhat a mobilhirdetések összértéke a 2009-es adatokhoz képest, s így elérheti a 8,9 milliárd dollárt.

A közösségi oldalakból nőtték ki magukat az olyan közösségi játékok, mint például a hazánkban is népszerű FarmVille és FishVille; az ezeket fejlesztő cég, a Zynga hirdetési bevétele 2009-ben meghaladta a 700 millió dollárt.

Fontos figyelembe venni ugyanakkor, hogy a közösségi médiába áramló pénznek csupán egy része származik a közvetlen hirdetési bevételekből. Számos további lehetőség nyílik a bevételtermelésre; ilyen például az alkalmazások, illetve azok részfunkcióinak értékesítése, de egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a bevételekből a felhasználói szokásokat elemző szolgáltatások is.

 

Mobilkapcsolat, konvergencia

A Comscore digitálispiac-kutató cég szerint az internethasználat még mindig robbanásszerű terjedését leginkább a közösségi oldalak idézik elő. Igaz, ezeket az oldalakat nem csak mobiltelefonról érik el, viszont használatuk párhuzamos a hagyományos pc-elérésével. Például a mobilhasználók napi átlagban 3,3-szor keresik fel a Facebookot, s ez alatt átlag 20 percet töltenek a szájton; ugyanakkor egy pc előtt ülő felhasználó napi 2,5-szer, összesen 27 percet tölt a legnépszerűbb közösségi helyen. Minthogy azonban a felhasználók legtöbbször valós időben akarnak kapcsolódni és megosztani tartalmakat, a mobileszközök fontos szerepet játszanak a folyamatban – nem véletlen, hogy az Apple legtöbbet letöltött ingyenes alkalmazása éppen a Facebook-elérést segíti. Ázsiában pedig mobiltelefonról már többször csatlakoznak a közösségi hálózatokra, mint pc-ről.

A közösségi média és a mobileszközök egyre szorosabbra fűződő kapcsolatát a mobilgyártók is figyelembe veszik a tervezéskor: az új készülékek már beépítve tartalmazzák a közösségi oldalak elérésének támogatását például a címjegyzékben, a szinkronizálásban, a helymeghatározásban és az automatikus feltöltésben.

A közösségi média és a mobilhirdetések konvergenciájában nagy potenciál rejlik, mert a felhasználók egyre inkább a mobileszközeiken keresztül aktívak. A két platform szimbiózisa nagyon jó lehetőséget jelent a vállalatok számára a vásárlóikkal, ügyfeleikkel való kapcsolat elmélyítésére, személyre szabására. Ezeknek a szolgáltatásoknak a digitális alapja pedig arra nyújt lehetőséget, hogy az elemzéseken keresztül ráláthassanak a fogyasztói trendekre.

Mindez nagy változásokat hoz majd a piacon, és várhatóan jelentős akvizíciók tanúi lehetünk az elkövetkező években a közösségi média és a mobilalkalmazások piacán. Mint ismert, két nagy akvizíció adta meg a kezdőlökést az m&a-aktivitásoknak ezen a területen: a Google 2009-ben 750 millió dollárért  megvásárolta a mobilhirdetésekkel foglalkozó AdMobot, az Apple pedig tavaly tett szert a szintén hasonló profilú Quattróra.

„2011 a közösségi média és a mobilalkalmazások közötti kapcsolat szilárdabb üzleti alapokra helyezéséről fog szólni – hívja fel a figyelmet Nagy Kálmán, a TM Capital magyar partnercége, a Concorde Vállalati Pénzügyek ügyvezető igazgatója. – Szintén valószínűsíthető, hogy idén tovább élénkülnek a fenti két iparághoz kapcsolódó fúziók és felvásárlások, azaz koncentrálódni fog a piac. Mindezeken felül az elkövetkezendő években komoly kockázatitőke-beáramlásra számíthatunk a piaci szereplőknél, amely nagyban elősegítheti az iparág fejlődését, és erősítheti innovációs potenciálját.”

A felvásárlások hátterében azonban nem minden esetben közvetlenül a profitszerzés áll, a felgyülemlett tudástőke megszerzése is szerepet játszhat az ilyen döntések meghozatalában. Mark Zuckerberg, a Facebook alapító-tulajdonosa is beismerte, hogy cége több esetben elsősorban azért vásárolt fel más vállalatokat, hogy az ott dolgozók szakértelmére tegyenek szert.

 

A kicsik is fejlődnek

A tavalyi év azonban nem csak a nagy közösségi oldalak számára hozott növekedést, a kisebb versenytársak szintén szépen fejlődtek. Például az egyik legnépszerűbb geolokációs közösségi alkalmazás, a Foursquare tavaly csupán 6 millió dolláros értéket tudott elérni, de jelenleg már 95 millió dollárra becsülik. 2010-ben a Yahoo és a Facebook is ajánlatott tett felvásárlására, de az alapítók mindkét ajánlatot visszautasították. A Yahoo válaszul gyorsan szert tett a Koprol nevet viselő, hasonló szolgáltatásra, a Facebook pedig kifejlesztette a Facebook Placest – ettől függetlenül teret engedtek annak, hogy a Foursquare-bejelentkezések megjelenhessenek a felhasználók Facebook-profilján.

IT Business Online