Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


20_1.jpg
Forrás: ITB

Számos nagyvállalati startup inkubációs program indult az elmúlt másfél-két évben Magyarországon, a pénzügyi és az infokommunikációs szektor képviselői különösen aktívak ezen a területen. A kezdeményezéseket indító társaságok az innovációs készségük erősítését remélik az együttműködéstől, míg a résztvevő csapatok a további fejlődéshez szükséges erőforrásokhoz juthatnak hozzá így.

Meglepő élményben volt részem nem egészen másfél évvel ezelőtt, egy humán erőforrással foglalkozó konferenciára érkeztem, ahol végül a startupok és a nagyvállalatok együttműködéséről szóló szekcióban kötöttem ki, amelyet ráadásul a Nestlé szervezett. Az, hogy egy élelmiszeripari cég ilyen szerepelt vállalt abban, hogy erről a témáról beszéljenek, egészen szokatlannak tűnt, azonban végighallgatva az előadásokat és a kerekasztal-beszélgetést, illetve utána a közönség tagjai és az előadók közötti beszélgetést, egyértelművé vált, hogy nagyon is jól átgondolt stratégia rejlik a lépés mögött.

Az azóta eltelt időben a már korábban elindított nagyvállalati inkubációs programok megerősödtek és számos új kezdeményezésről érkezett hír. Ez érthető is, hisz a képlet viszonylag egyszerű: a hatalmas, rugalmatlan cégek – a már említett konferencián nemes egyszerűséggel dinoszauruszként jellemezték őket – innovációs készsége messze elmarad az esetleg csak néhány fős, lelkes, induló társaságokétól, amelyek ugyanakkor hiába rendelkeznek tudással, elszántsággal, felforgató gondolatokkal, üzleti tudásban és főleg forrásokban bizony hiányt szenvednek.

 

Azok az aktív bankok…

A két fél egymásrautaltságát és az együttműködés kínálta előnyöket érthető módon azokon a területeken ismerték fel leginkább, amelyeket a legjobban felforgatják az új technológiák és üzleti modellek. Ennek megfelelően a pénzügyi szektor számos képviselője döntött úgy az elmúlt másfél-két évben, hogy programot hirdet a korai fázisban lévő innovatív vállalkozások számára. Ez érthető is, hiszen az okoseszközök térhódítása, a fogyasztói szokások és elvárások gyors változása, illetve az európai uniós szabályozási környezet átalakítása – amelynek legújabb elemeként idén júliustól már másodpercek alatt átmegy egy utalás – miatt lépéskényszerbe kerültek a bankok.

A hazai pénzügyi szektor első inkubációs kezdeményezései között volt az MKB Fintechlab, ami 2017 elején nyitotta meg kapuit. A cél az volt, hogy támogassák a pénzügyi technológiákkal foglalkozó tehetségeket és startupok és partneri együttműködéseket alakítsanak ki. Az idén már a harmadik nemzetközi inkubációs körbe választották be a résztvevőket, a rekordszámú jelentkező közül végül négy országból kilenc startup vesz részt a 12 hetes, intenzív vállalkozásfejlesztési programban. A kiválasztottak közül ráadásul két startup már „visszajár” az MKB Fintechlabba, hiszen tavaly év végén ők nyerték a Budapesten megrendezett első nemzetközi hackathonjukat. A program különlegessége, hogy a résztvevők akár 50 millió forintos tőkebefektetést is kaphatnak, fejlesztéseiket a pénzintézet új digitális rendszereire alapozva, velük közösen vezethetik a piacra.

Mindenhol nyomulnak

A nagy technológiai vállalatok élen járnak az inkubációs programok indításában, és az elmúlt években különösen aktív volt ezen a területen a Google is. A társaság minden lehetőséget megragad a tehetségek felkutatására és az ígéretes vállalkozások elindítására, így a kívülről érkező ötleteket és a „házon belülről” jövő kezdeményezéseket egyaránt támogatja. A Google Campus Residency elnevezésű kezdeményezés legutóbbi körében magyar startup is részt vett, a munkaerő-felvételt crowdsourcing alapokra helyező Instalent nyolc másik társasággal dolgozhatott a cég varsói co-working irodájában és tehetett szert kapcsolatokra, illetve a befektetők kereséséhez és a nemzetközi terjeszkedéshez használható információkat kínáló rendezvényeken, workshopokon. A program eredményességét jelzi, hogy a résztvevő kilenc cég összesen 4,5 millió dolláros befektetést szerzett a hat hónapos inkubációs időszakot követően. A házon belüli innováció támogatására pedig a 2016-ban indított Area 120 lehet jó példa, aminek keretében a Google munkatársak ötleteiből lehetnek startupok.

 

A Fintechlabhoz képest nagyjából egy éves csúszással indult a Start it @K&H inkubációs programja, amely tavaly ősszel újabb 10 csapattal bővült, ami azt jelenti, hogy már 22 startup vesz részt a kezdeményezésben. A program első fázisába bevont projektek számos hazai és nemzetközi díjat nyertek, és ami talán még fontosabb visszajelzés az eredményről, 500 millió forintnyi tőkebefektetést értek el. A K&H kezdeményezésében résztvevő startupok irodahasználati lehetőséget és ingyenes infrastruktúrát kapnak, emellett folyamatos szakmai tanácsadásra, képzésre és hasonlóan a másik, már említett pénzintézeti programhoz, az üzletfejlesztéshez adott segítségre is számíthatnak. Emellett a fejlődésük érdekében bevethetik a bank hazai és nemzetközi kapcsolatrendszerét is. A program egyik érdekes tapasztalata volt, hogy az eredetileg hat hónaposra tervezett inkubációs időszak túl rövidnek bizonyult, így az újabb körben már 12 és 18 hónapos periódust is biztosítanak a startupoknak.

 

Gyorsítósávban az innováció

A pénzügyi szektor mellett az infokommunikációs ágazat is aktívnak mondható a startup inkubációs programok kapcsán. Még az igazán nagy startupboom előtt, 2007-ben indult el a Kitchen Budapest (KiBu), ami napjainkra a T-Systems Magyarország nyílt innovációs laborjaként működik, a Telenor pedig 2016-ban hirdette meg saját akcelerációs programját, ami akkor az első olyan, nagyvállalati kezdeményezés volt itthon, amely abban segítette a vállalkozásokat, hogy felpörgessék fejlődésüket. Ehhez a szakmai támogatás mellett összesen 150 millió forintnyi juttatást is kaptak a programban résztvevő cégek.

Az Antenna Hungária a Drukka Startup Stúdióval még a múlt év őszén hirdette meg az AHa! Brain Store vállalati akcelerációs programját. A kezdeményezéstől műsorgyártással, műsorszóró hálózatokkal, multimédiával, vezeték nélküli és felhő alapú megoldásokkal, illetve IT-telekommunikáció, big data és IoT területekkel kapcsolatos innovatív megoldások megvalósítását várják. A kiválasztott csapatok féléves szakmai és üzletfejlesztési programban vesznek részt, illetve befektetést is kapnak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Loncsár Tibor

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: