Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
16_Resources___Workable.jpg
Forrás: ITB

Őszinteség, rendszeres posztolás, érdekes tartalmak és interaktivitás – többek között ezekre az összetevőkre épül a sikeres személyes márkaépítés a közösségi médiában. Ha a fiatalokat akarja megszólítani valaki, akkor ma már érdemes az Instagramon próbálkozni, üzleti területen pedig a LinkedIn is jól használható az énmárka erősítésére.

„A márkád az, amit az emberek akkor mondanak rólad, amikor nem vagy a szobában” – ez a meglehetősen találó és frappáns meghatározás Jeff Bezostól, az Amazon alapítójától és vezetőjétől származik, aki azon túl, hogy a világ leggazdagabb embere, e-kereskedelmi cégének, jótékonysági kezdeményezéseinek és űrkutatási erőfeszítéseinek – no meg persze legutóbb a válásának – köszönhetően egyértelműen ott van a legismertebb személyiségek között.

Az, ha valaki felépít egy olyan társaságot, amelynek piaci értéke egyszer már elérte az ezermilliárd dolláros határt, és világszerte emberek tízmilliói használják a szolgáltatásait, már önmagában kiváló alap ahhoz, hogy példakép váljon belőle. Persze korunk trendjeit követve Jeff Bezos is aktívan dolgozik azon, hogy erősítse saját, személyes márkáját is, ennek megfelelően Instagramon 786 ezer, a Twitteren pedig 917 ezer követője van, ami azt figyelembe véve, hogy nem egy popsztárról vagy híres sportolóról van szó, igen figyelemreméltó eredmény. Igaz, a technológiai szektor rocksztárja, Elon Musk már egészen más szinten mozog a maga több mint 26 millió Twitter-követőjével és 7500 fölötti tweetjével, amelyek közül azonban jó néhány igencsak megosztó volt, és komoly botrányokat kavart.

 

A fiatalok már az Instagramon érhetők el

Azt ma már senki nem vitatja, hogy a közösségi média kulcsszerepet játszik nemcsak a vállalati, de a személyes márkák építésében is. „Általában azok, akik személyes énmárkájukra építettek üzleti vállalkozást, nagyon aktívak a közösségi médiában. Gondoljunk csak Schobert Norbira, aki a személyes oldalából alakította ki az Update márka Facebook-oldalát. De vehetünk példát más területről is: Szabó Péter motivációs tréner oldala tavaly 123 ezer új rajongót szerzett, és ma már 510 ezresre duzzadt bázisával a top 10-be is bejutna a hazai celeb toplistán.

Ahol viszont a vállalati imázshoz képest az énmárka alárendelt szerepet játszik, sokkal kevésbé jellemző az aktív közösségi média használat. A nagyvállalatok, intézmények vezetői visszafogottabbak ebben a tekintetben, és inkább részesítik előnyben a hagyományos platformokat és műfajokat, például a véleménycikket vagy interjút, esetleg a saját LinkedIn oldalukat” – számolt be a tapasztalatokról Bradács András, a Front Page Communications vezető tanácsadója.

Arra vonatkozóan nincsenek kőbevésett szabályok a szakértő szerint, hogy melyek a leghatékonyabb felületek az énmárka erősítésére. „Az online világban gyorsan tudnak terjedni az érdekes tartalmak egyik platformról a másikra. Válassza mindenki azt, ami jól áll neki, próbálja ki magát, majd erre máshol is lehet építeni. Általánosságban persze elmondható, hogy a Facebook a legnagyobb elérésű közösségi médiafelület, ugyanakkor bázisa öregszik, és a fiatalabbakat az Instagramon hatékonyabban meg lehet szólítani. Aki videós tartalmakat készít, annak alap a Youtube, de az üzleti területen személyes imázsépítésre a LinkedIn is jól használható” – tette hozzá Bradács András.

Tippek a sikeres online énmárka-építéshez

Az ausztrál Digital Marketing Institute tíz pontban gyűjtötte össze, hogyan lehet eredményesen felépíteni a személyes márkát a közösségi médiában. Az első lépés annak eldöntése, hogy a meglévő profilok közül melyekkel akarunk hosszabb távon dolgozni, és ha sikerült kiválasztani őket, akkor tegyük naprakésszé azokat, illetve távolítsunk el minden, a megítélésünkre esetleg negatív hatást kiváltó, megkérdőjelezhető tartalmat. Ha ezzel megvagyunk, jöhet annak a szegmensnek a meghatározása, amelyben szakértőként szeretnénk feltűnni. Ha több felületen is építjük az énmárkánkat, a napi feladatok elvégzése mellett nehézkes lehet azokat egyesével menedzselni, a sok azonosítót, jelszót fejben tartani, ezért lényeges, hogy minél egyszerűbbé tegyük a használatukat. Ehhez nagy segítséget nyújtanak azok az alkalmazások, amelyekkel összeköthetjük akár több közösségi médiás profilunkat is, mint a Buffer, a Hootsuite vagy a Sprout.

A szakértők szerint a siker egyik kulcsa a rendszeres posztolás, magánszemélyek esetében például heti 3-4 bejegyzés már elegendő lehet. Olyan tartalmat kell közzétenni, ami segíti a követők bevonódását, és nem kell félni attól, hogy mások izgalmas, releváns tartalmait osszuk tovább.

A követők számának növelése érdekében érdemes az egyéb szolgáltatásokból – például a Gmailből vagy Outlookból – importálni a kapcsolatokat a közösségi felületekre is. A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy végig a pozitív hangvételre kell törekedni, kerüljük például a megosztó vallásos, vagy rasszista tartalmakat és legyünk rendkívül óvatosak a politikai vonatkozású hozzászólásokkal is.

Hasznos eszköz lehet a számunkra releváns célközönség eléréséhez, ha felderítjük a hasonló érdeklődési körű csoportokat az egyes felületeken és csatlakozunk hozzájuk. A sikeres online énmárka-építés fontos része, hogy legyünk mindvégig következetesek: ha eldöntöttük az elején, hogy milyen hangnemben posztolunk a közösségi médiában, akkor tartsuk magunkat ahhoz. A Digital Marketing Institute tizedik javaslata pedig az, hogy tanulmányozzuk a sikeres véleményvezéreket és tanuljunk tőlük.

 

Határozzuk meg a küldetésünket

Ha sikerült kitalálni, hogy melyik felületen legyen aktív valaki a személyes márkája erősítése során, akkor jöhet a következő nagy kérdés: hogyan használja azokat. A Front Page vezető tanácsadója szerint az online énmárka-építés során fontos, hogy őszinték legyünk, rendszeresen posztoljunk, legyünk interaktívak és természetesen készítsünk érdekes tartalmakat. Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy más a siker mércéje például egy elismert kutatónál, aki főként szakmabelieket akar megszólítani, és más annál a középiskolás srácnál, aki híres vlogger szeretne lenni. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a célhoz igazítsuk az eszközt és a befektetett energiát, valamint ne próbáljunk nagyon mások lenni, mint amilyenek valójában vagyunk.

Vér Balázs, a DeepInsight kreatív igazgatója és alapító partnere a személyes márkaépítés kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy ha a miértünket vagy küldetésünket egyszerűen meg tudjuk fogalmazni, akkor fontos lépést tettünk a siker felé. Az önbizalom is fontos feltétele a personal brandingnek, hiszen ha valaki nem hisz magában, mások sem fognak hinni benne.

„Meg kell határozni a célcsoportunkat is, majd kezdődhet a stratégia alkotás, annak az eszköz- és módszertárnak a felvázolása, mellyel a magunkról kialakítani kívánt képünket közvetítjük mások felé. Ez alapján elindulhat a fokozatos, konzekvens építkezés, végig szem előtt tartva a megkülönböztethetőség szempontját: ha nem tűnünk ki, eltűnünk” – tette hozzá a kreatív igazgató.

A szakértő szerint Magyarországon minden cég egy alapvető bizalmi deficitből indul a célcsoportja szemében, ezt kell leküzdenie, hogy sikeres legyen. „Már az, hogy arcunkat adjuk a vállalathoz, óriási bizalomépítő jelentőséggel bír. A másik kulcs egy társaság sikerességénél a szakmai kompetencia, a szakértői státusz kivívása. Ha a cégvezető sikeresen pozicionálja magát szakértőként, az a vállalkozás megítélésére is pozitívan hat, forintosítható előnyt jelent. Ha egy vagyunk a sok ajánlatot adó cég közül, akkor egy puszta árversenybe állunk bele. Ha viszont az ajánlatkérőnek van egy előzetesen kialakult pozitív képe rólunk – és ezáltal a társaságunkról –, akkor sikerülhet elszakadnunk a puszta ár-összehasonlítástól, mint egyetlen döntési tényezőtől” – mutatott rá a személyes márkaépítéssel járó előnyökre Vér Balázs.

 

Csak egy határig díjazzuk az őszinteséget

Szintén Jeff Bezos mondta, hogy ha a fizikai világban lesz elégedetlen egy vásárlónk, akkor azt hat ismerősével osztja meg; ha az interneten fordul ez elő, akkor hatezerrel. Ez a gondolat is jól mutatja, hogy bár rendkívül hatékony eszköz a közösségi média a márkaépítésben, igen óvatosan kell bánni vele. „A mindennapi kommunikációhoz hasonlóan a közösségi médiában is díjazzuk az őszinteséget, de persze csak egy határig: szeretjük esendőnek látni hőseinket, de azért maradjanak hősök. A hazugság viszont tiltott terület, az ilyenen rajtakapott énmárkák pillanatok alatt omolhatnak össze. Erre jó példa a vegán életmódot hirdető Rawvana, akit egy másik vlogger leplezett le halevés közben” – mutatott rá Bradács András.

A Front Page vezető tanácsadója szerint abban az esetben, ha valaki sok és sokféle tartalmat akar készíteni, vagy összetett szempontoknak kell megfelelni a közösségi médiás kommunikáció során – például össze kell hangolni a vállalati imázzsal, vagy szenzitív témában kell posztolni –, akkor mindenképpen érdemes szakemberekkel együtt dolgozni. „Láttunk példát az amerikai elnöktől is látszólag kontroll nélkül kikerült Twitter-posztokra, amelyek aztán nagy botrányt okoztak, látható kommunikációs cél nélkül. A közösségi média ma már alap, mindenki használja – de azért érdemes odafigyelni, kis hibákból, apró kommunikációs bakikból is lehetnek nagy bajok” – fűzte hozzá Bradács András.

Azt, hogy mennyire fontos a közösségi médiában való tudatos személyes márkaépítés, nagyon jól érzékelteti a CareerBuilder 2018-as kutatása. Az amerikai vállalkozások körében végzett felmérésből ugyanis kiderült, hogy a munkaadók 70 százaléka néz utána a közösségi felületeken az állásra jelentkezőknek. Persze nem csak a kiválasztásnál vetik be ezt az eszközt: nagyon sokan a már náluk dolgozókat is ellenőrzik ilyen módszerrel, a kutatás alapján a cégek 43 százaléka tesz így. Sőt, meglehetősen komoly következményei is lehetnek a közösségi médiás megnyilvánulásoknak, hiszen a felmérés során megkérdezett munkáltatók harmada már rúgott ki alkalmazottat az általa posztolt tartalom miatt.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4965 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: