Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
56_Tallink_Hotels.jpg
Forrás: ITB

Az üzleti élet szereplői a világ bármely táján szívesen látják vendégül a partnereiket egy-egy közös étkezésre. A vendéglátónak azonban illik jól felkészülnie feladatára és betartani az etikettet, mert egy ilyen alkalom sikere vagy éppen kudarca az üzleti kapcsolatra is komoly hatással lehet.

Egy közös étkezés nemcsak hangulatosabb, mint egy tárgyalóban folytatott megbeszélés, de a tudományos vizsgálatok szerint ilyenkor sokkal nyitottabbak is vagyunk a másik félre. Így a közös étkezés ideális keret lehet, hogy megalapozunk, megerősítsünk, vagy épp kimozdítsunk a holtpontról egy-egy kapcsolatot.

Az üzleti étkezéses alkalmak során a hangsúly az üzleten és nem az étkezésen van. Ám a csapda abban rejlik, hogy az asztalnál elkövetett baklövések sajnos kihathatnak az üzleti kapcsolat alakulására is.

 

A jó helyszín fél siker

Már abban is szükség van a finom arányérzékére, hogy milyen „házon kívüli programra” tegyünk meghívóként javaslatot. Míg egy kapcsolatfelvevő, könnyed puhatolózó beszélgetés egy közös kávézás/teázás is lehet, rendszerint a kapcsolat mélyebb, „építkező” vagy „együttműködő” szakaszában fogalmazódik meg a közös étkezés, az üzleti ebéd ötlete. Az esti étkezéses alkalmak, noha lehetnek nagyon formálisak is (például egy fine dining étteremben), inkább a kapcsolatok ápolásáról, mint az üzletről szólnak. Ugyanakkor minél régebbi és kölcsönösen megszolgált bizalmon alapul egy kapcsolat, annál könnyebben választhatunk kevésbé formális helyeket és dönthetünk akár egy bisztróban elköltött közös reggeli mellett is – részletezi dr. Erdős Zsuzsanna, üzleti etikett szakértő, coach.

Ha nem ismerjük eléggé az üzleti partnert, legyünk különösen óvatosak az étterem kiválasztásakor. Ne arra törekedjünk, hogy lenyűgözzük a partnert akár egy túl elegáns vagy egzotikus konyhájú étterem, esetleg egy különleges helyszín (hekk a Dunaparton) választásával, mert a cél éppen az, hogy kellemesen – ne pedig feszélyezve – érezze magát. Jó megoldás, ha a meghívás során felvetünk két-három lehetőséget, megemlítve az adott helyszín erősségeit (remek magyaros konyha, választékos nemzetközi étlap, finom halételek, vegetáriánus különlegességek, stb.).

Ezt a gesztust értékeli mind a hazai, mind a külföldi partner, hiszen így arra is elegánsan lehetőséget adunk számára, hogy étkezési szokásainak vagy igényeinek megfelelő hely mellett tegye le a voksát anélkül, hogy magyarázkodnia kellene a preferenciái miatt. Érdemes azonban figyelnünk arra, hogy olyan helyre vigyük partnereinket, amelyet jól ismerünk vagy előtte „próba-ebédeltünk” ott, illetve az adott napszakban mindenki számára könnyen és gyorsan megközelíthető.

Kerüljük a bakikat!

Az üzleti étkezésre is érvényesek az asztali etikett szabályai, vagyis sajnos szinte minden mozdulatunkra, apró gesztusunkra jut egy-egy illemszabály. Íme, a legfontosabbak!

– Noha nagy lehet a csábítás, nem hajolhatunk az étel (a tányér) fölé, hanem az evőeszközt kell a szánk magasságába emelnünk. Éppen a balesetek elkerülése okán alakulhatott ki az a klasszikus etikett szabály, hogy csak félig merjük a kanalunkat a levessel.

– A terítéket nem igazgathatjuk, sőt nem is nyúlhatunk hozzá, csak a leveses csészét – a fülénél fogva – billenthetjük meg, ha az utolsó csepp levesre is vágyunk. Ha azonban tányérban szolgálták fel a levest, a „billentés” már nem jöhet szóba.

– Különösen nagy bakinak számít az adott fogás befejeztével a tányér távolabb tolása vagy az evőeszköz szalvétával való megtörlése. Ez utóbbi a gesztusnak az a kevéssé szerencsés üzenete, hogy a hely, melyet a meghívó választott, nem elég makulátlan.

– Ugyanígy a helyválasztás finom kritikáját jelenti, ha valaki azelőtt borsozza vagy sózza meg az ételt mielőtt megkóstolta volna. Sajnos annak is kritikai éle van, ha valaki megfújja vagy kavargatva hűteni szeretné a számára túl meleg fogást.

– A könyökünk nem érintheti az asztalt. Ugyanakkor, ha az angolszász stílusnak megfelelően két fogás között az ölünkben pihentetjük a kezünket, a beszélgetés során helyesen tesszük, ha gesztikulálunk, illetve ha láthatóak a kezeink. Így sokkal hitelesebbnek és karizmatikusabbnak hathatunk a partnerünk szemében. Ám súlyos balfogásnak számít evőeszközzel gesztikulálni vagy „rajzolgatni” a szalvétára.

– A szalvéta helye, mihelyst helyet foglaltunk a teríték baljáról az ölünkbe kerül, és az étkezés befejeztével szintén a teríték baljára kerül vissza. Természetesen ahányszor csak kortyolni szeretnénk az italunkból, mindig használnunk kell. Egy pár évvel ezelőtti brit kutatásból az derült ki, hogy a kulturáltság – kifinomultság – egyik fokmérőjének tekintik az emberek, hogy az étkezések során valaki megfelelő módon használja-e a szalvétáját.

– Kisebb balesetek bármikor történhetnek, leesik egy evőeszköz, felborul egy pohár stb. Ilyenkor egyszerűen csak finoman jelezni kell a személyzetnek, hogy szükségünk van egy új evőeszközre vagy szeretnénk, ha rendbe raknák az asztalt. A leghelyesebben akkor járunk el, ha nem akarunk serénykedni, engedjük őket végezni a feladatukat, majd megköszönjük a segítségüket, illetve házigazdaként, a borravaló magasabb mértékével honoráljuk is a fáradozásukat.

 

Ha nem megfelelő az asztal, ha sokat kell várni, ha bakik csúsznak a kiszolgálásba, ha nem ízletes az étel, ha nem elég nett a mosdó vagy akkora a zaj (esetleg túl hangos a zene), hogy éppen a cél – a beszélgetés – hiúsul meg, az nem az étterem hibája, hanem a vendéglátóé: ő döntött rosszul, amikor az adott helyet javasolta – figyelmeztet a szakember.

Érdemes ezért korábban érkezni, hogy megbizonyosodhassunk, csakugyan olyan nyugodt asztalt kaptunk-e, mint ahogy a foglalás visszaigazolásakor ígérték, válthatunk előzetesen pár mondatot a felszolgálóval az étlapról és (igény esetén) az italkínálatról, jelezhetjük, ha esetleg szeretnénk meghatározott időre végezni, és így tovább.

 

A jó házigazda

A meghívónak az egész étkezés során finoman kézben kell tartania az eseményeket, arra figyelemmel, hogy a vendégei kellemesen érezzék magukat. Így például akkor jár el elegánsan, ha a kevésbé jó helyet választja az asztalnál, engedve, hogy a partnere élvezhesse a helyszín hangulatát. Az üzleti étkezések során nincs ülésrend, inkább arra érdemes figyelni, hogy minél könnyebben lehessen beszélgetni. Erre a legszerencsésebb választás egy nagyobb társaság esetén a kör alakú asztal – tanácsolja Erdős Zsuzsanna.

A meghívónak addig nem illik (még vizet sem) rendelnie, amíg a partnere meg nem érkezik. Az etikett finom szabályai szerint úgy elegáns, ha a meghívó két-három fogást (az étlap közép-árkategóriás kínálatából) a vendégei figyelmébe ajánl, majd ő is rendel először. Ezek a gesztusokkal nemcsak azt üzeni, hogy ismeri a helyet, hanem azt is elegánsan jelezi, hogy a partner az étlap kínálatából, minden feszélyezettség nélkül, szabadon választhat.

Ugyanakkor fontos tudni – teszi hozzá a szakértő –, hogy a vendéglátó bármennyire is rajong a szerényebb (árú) fogásokért (főzelék, saláta stb.), nem érdemes amellett döntenie, mivel az üzleti étkezés az üzleti kapcsolat ápolásáról szól, így nem hozhatja a vendégét olyan helyzetbe, hogy feszélyezve érezze magát azért, mert magasabb árkategóriájú fogást választott.

Természetesen vendégként nem szükséges követnünk a vendéglátó ajánlást, sőt magyarázkodnunk sem kell, ha másként döntünk (például mert vegetáriánusok vagy allergiások vagyunk), elegendő mindössze megköszönnünk a javaslatot és annyit mondanunk, hogy egy másik fogás nagyon felkeltette a figyelmünket, azt kóstolnánk meg. (Az ételallergiát mindig fontos diszkréten és röviden tisztázni a felszolgálóval, hogy ne történhessen baleset.) Az étel kiválasztásánál arra is érdemes figyelni, hogy ne válasszunk olyan ételt, amely veszélyeztetheti megjelenésünk makulátlanságát, vagy amelyet bonyolult elfogyasztani, esetleg hosszadalmas az elkészítése.

Ahogyan az ételre is a meghívó tesz javaslatot, az italok kiválasztásánál is rá hárul a kezdeményező szerep – mondja Erdős Zsuzsanna. Nálunk az üzleti ebédek során óvatosabban mernek egy-egy pohár bort javasolni a vendéglátók (külföldön ez természetesebb), ám ha nem autóval vagyunk, és a későbbi programot sem érinti, nyugodtan tehetünk rá javaslatot.

 

Mikor jöhet az üzlet?

Egy-egy közösen elfogyasztott ebéd lehetőséget ad arra, hogy kötetlenebb témákat is érintsünk, sőt érinteni is kell, és nem kizárólag ezért mert, a világ egyik pontján sem illik azonnal az asztalhoz ülve rátérni az üzleti témákra. A könnyednek tűnő társalgásnak („small talk”-nak) valójában az üzleti kapcsolat szempontjából komoly szerepe van. Egy-egy beszélgetés alkalmával sokkal jobban megismerhetőek és megérthetőek a másik motivációi, mozgatórugói, értékrendje. Így nemcsak az együttműködés lehet harmonikusabb, de kiderülhetnek olyan felületek, amelyeken még együtt lehet működni, illetve felismerhetjük, mikor érdemesebb egy-egy dolgot elengedni és másra fókuszálni.

 

Úgy elegáns, ha a főételt megvárjuk vagy legalább megrendeljük, mielőtt komolyabb témákra térnénk. Ugyanakkor a legkényesebb kérdésekkel érdemesebb inkább a kávéig várni, amikor már egyik fél figyelmét sem terelik el az ínycsiklandozó falatok. A beszélgetés irányítása, az üzletre való áttérés, ahogyan később a beszélgetés lezárása és az asztalbontás is a meghívó feladata.

Noha az üzlet ebéd elsősorban az üzletről szól, ez mégsem jelentheti azt, hogy a (fehér) asztalnál prezentálhatnánk. Egy-egy ilyen beszélgetés sokkal inkább hasonlít egy fejben játszott sakkpartira. A mobiltelefon, a tablet, a laptop nem kerülhet elő ilyen alkalmakkor. Komoly bárdolatlanságnak számít az asztalnál telefonálni, vagy akár lefényképezni a fogást, sőt már az is, ha a teríték mellé tennénk az asztalra a telefonjainkat. (A férfiak esetében a telefonnak a zakó belső zsebében, a hölgyek esetében a retikülben van a helye.)

 

Minden jó, ha a vége jó

Szemkontaktus, esetleg egy finom biccentés vagy egy apró kézmozdulat (mintha írnánk), elegendő a fizetési szándék jelzéséhez. Az üzleti etikett alapszabálya, hogy a meghívó fizeti a számlát, (szinte) láthatatlanul, minden megjegyzés nélkül.

Ha nőként vagyunk vendéglátók és a férfi partner ragaszkodik a fizetéshez, nem szabad kabinetkérdést csinálni a számla rendezéséből: egy lovagias gesztust tett a partner, amit úgy elegáns, ha egyszerűen elfogadunk. (A fizetés, illetve az ételek ára, vagy a hely exkluzivitása egyébként sem társalgási téma.)

Az üzleti ebéd hangulatát nagyban befolyásolja a személyzet figyelmessége, azonban ennek a figyelmességnek kölcsönösnek kell lennie. Lekezelően bánni a felszolgálóval, vagy túl bizalmasan viselkedni, esetleg tegezni – valamennyi súlyos hiba. Legyünk természetesek és barátságosak. A remek kiszolgálásért ne csak szóban, hanem borravalóval (nálunk ennek mértéke 10 százalék) mondhatunk köszönetet. A borravaló a szolgáltatás része, melyet gyakran szervízdíjként az étterem fel is számít, ilyenkor csak akkor illik további borravalót adnunk, ha (például egy baleset okán) valóban különleges figyelemben volt részünk – tanácsolja Erdős Zsuzsanna.

Az üzleti étkezéseket éppen a kötetlenségük miatt kedveljük. S noha sok kihívás elé állíthat vendéglátóként, az üzleti kapcsolat szempontjából óriási jelentősége van. Olyannyira igaz ez, hogy egy kutatás szerint az önerőből dúsgazdag tengerentúli vállalkozók tudatosan, külön is fordítanak időt az üzleti partnereikkel való kapcsolataik ápolására.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: