Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
26_EuroMaTech.jpg
Forrás: ITB

Akkor lehet igazán eredményes egy csapatépítő tréning, ha sikerül kimozdítani a komfortzónájukból a résztvevőket, állítják a szakértők. Ma már számos különleges program közül választhatnak a cégek, előcsalogathatják a munkatársak kreativitását vagy modern kori Robinsonokat faraghatnak belőlük, akiknek a partra jutása az együttműködésen és a vezetői készségeken múlhat.

Kell egy csapat – Minarik Ede, a legendás mosodás a „Régi idők focija” című filmben ezzel a felkiáltással lát neki a nagy munkának, egy futballcsapat felépítésének. Ez a néhány szó ma már korántsem csak a sportra érvényes, ugyanis kutatások és a konferenciákon felszólaló HR-szakemberek véleménye szerint is egyre inkább meghatározó a tehetséges munkavállalók megszerzésében és főleg megtartásában, hogy milyen a munkahelyi kollektíva.

Ahhoz, hogy ütőképes csapatot alakítsunk ki akár a sportpályán, akár egy vállalatnál különböző hátterű, gondolkodású és habitusú embereket kell rávenni arra, hogy hatékonyan együttműködjenek. Ebben persze meghatározó szerepet játszik céges környezetben a vállalati kultúra, amit ma már a kiválasztásnak is figyelembe vesznek, mind a toborzók, mind a jelöltek. Persze az összetartást erősíteni is lehet, erre szolgálnak a csapatépítő tréningek, amelyek kapcsán azonban valószínűleg sokaknak a pár napos vidéki elvonulás és a gőz alapos kieresztése jut eszébe, és bizonyára kevesebben gondolnak arra, hogy milyen gyakorlati előnyökkel járhat. Pedig a jól előkészített, átgondolt és megvalósított csapatépítés nemcsak az egységet erősítheti, a közös munkát teheti hatékonyabbá, de olyan élményt is adhat a munkatársaknak, ami akár hetekre, hónapokra plusz lendülettel látja el őket.

 

Kreatív élmények

Ahhoz, hogy igazán eredményes legyen egy csapatépítés, érdemes kiszakítani a résztvevőket a komfortzónájukból – mondták el a BEHAVIOUR magazin által megkérdezett szolgáltatók és szakemberek. Ugyanakkor arra kell törekedni, hogy az extrém helyzetek is szolgálják a program előtt megfogalmazott célokat, legyen szó akár az összetartás erősítéséről, akár a vezetőnek kiszemelt emberek képességeinek felméréséről.

Ha csak néhány órára is, de a hétköznapi rutinból például alaposan kiragadja a csapatépítésen résztvevőket a YourArt Stúdió által kínált élményfestési szolgáltatás. A program lényege, hogy a munkatársak három órára maguk is művésszé, festővé válhatnak és egy művészeti vezető irányításával vetik bele magukat az alkotásba. „Ebben a néhány órában nincs telefon, e-mail, így teljesen kiléphetnek a munkahelyi stresszből, vagyis igazi kikapcsolódást jelenthet az emberek számára ez a program” – mesélte Mészáros Óvári Zita, a stúdió alapító-tulajdonosa.

Persze a festés önmagában – azon túl, hogy előhozza a résztvevőkből a kreativitást és segít kikapcsolódni –, a klasszikus csapatépítésben nem igazán játszhat szerepet, legalábbis sokan így gondolják először. A helyzet azonban az, hogy arra is van megoldás, hogy ezt a funkciót is ellássa – ilyenkor ugyanis a munkatársak egy mozaikszerű, nagyméretű képet készítenek, amelynek mindenki egy kis elemét festi meg. Ez az alkotás pedig már igenis megköveteli a kommunikációt, az együttműködést.

 

A művészetek gyakorlása iránt viszonylag csekély affinitást érzők – mint ezen sorok írója is – számára sincs veszve minden, Mészáros Óvári Zita elmondása szerint ugyanis a profi művészeti vezető segítségével mindenki képes elsajátítani a szükséges technikai alapokat, hogy elő tudja csalogatni magából a kreatív énjét. „Minket is meglep, hogy rendszeresen találkozunk olyanokkal, akik egészen különleges képeket festenek. Ebből is látszik, hogy sokakban ott van a tehetség, csak éppen a lehetőség nincs meg arra, hogy kibontakoztassák azt. A nálunk eltöltött néhány óra, illetve az eredménye hosszú időre a programjainkon résztvevőkkel marad, hiszen rendszeresen megtörténik, hogy az itt készült képeket az irodában is kiteszik” – fűzte hozzá a vezető. Tapasztalatai szerint főleg tavasszal és ősszel jönnek céges kollektívák csapatépítő szándékkal, átlagosan 15–35 fő vesz részt egy-egy programon. Azonban volt már példa százfős foglalkozásra is, és az is előfordult, hogy a fővárosi stúdióból kimozdulva egy hajón tartották a csapatépítő festést.

 

Távol a komfortzónától

Alaposan kimozdítja a csapatépítő tréningeken résztvevőket a komfortzónájukból a Survive-All, az 1996-ban alapított társaság ugyanis terepre viszi az embereket, ráadásul vannak egészen különleges programjaik is. Kun Róbert, a cég alapítója és vezetője magazinunknak nyilatkozva elmondta, hogy Hollandiából indult a tengerészgyalogosok kiképzései módszereit a civil szférába átemelő kezdeményezés, amelynek az ötletét onnan hozta Magyarországra. A társaság kínálatában többek között olyan lehetőségek szerepelnek, mint a lézerharc, motorosszán-túra a romániai Bihari-hegységben, illetve vannak túlélőtúráik is.

Kun Róbert szerint akkor lehet fejlődést elérni, ha kimozdítják a résztvevőket a komfortzónájukból, de persze az is kell, hogy benne legyen a csapattagokban a hajlandóság a változásra. Közkedvelt csapatépítő program a lézerharc, ami azon túl, hogy megdobja az adrenalint és mindenkiből kihozza, ami benne rejlik, kiváló lehetőség arra is, hogy felmérjék egy-egy munkatárs vezetési képességeit.

„Arra is van példa, hogy amikor már másfél-két órája megy a küzdelem a csapatok között, akkor egész egyszerűen megcseréljük a formális vezetőket. Ilyenkor kiderül, hogy mennyire tud kommunikálni az adott személy, hogyan képes kezelni a stresszhelyzetet, elnyerni a többiek bizalmát” – tette hozzá Kun Róbert. Ők klasszikus szervezetfejlesztési, képzési tréningekkel nem foglalkoznak, és bár képzett trénerekkel dolgoznak, csak viszonylag rövid visszajelzéseket adnak a csapatokról, egyénekről pedig egyáltalán nem készítenek értékelést.

 

Robinson után szabadon

A cég által kínált extrém programok között van olyan is, amikor a vállalati kollektíva kenukon átkel egy szigetre, ahol teljesíteniük kell bizonyos feladatokat, majd amikor visszatérnek a kikötés helyéhez, akkor szembesülnek azzal, hogy eltűntek a kenuk. Ilyenkor a szigeten található – az előkészületek során otthagyott – eszközökkel kell megoldaniuk, hogy kijussanak a szárazföldre. Ennél a programnál természetesen nem hagyják teljesen magukra a csapatot, egy tréner is velük marad, a végső cél pedig egy tutaj elkészítése, amivel aztán átkelhetnek a vízen, és az ehhez szükséges anyagokat persze megtalálják a szigeten. Ebben az esetben is jól tesztelhető, hogy ki, hogyan viselkedik stresszhelyzetben, illetve kiből lehet vezető, és persze az is, hogyan tud együttműködni egy társaság.

A megváltozott munkaerő-piaci helyzet, a generációváltás érezteti hatását a csapatépítésnél is, Kun Róbert szerint egyre gyakrabban van olyan kérés, hogy a generációs különbségek áthidalását segítő, illetve a fiatal, máshogy gondolkodó munkavállalóknak is megfelelő vezetési stílus kialakítását támogató programokat szervezzenek.

 

Az alapító elmondása szerint az 1990-es években, amikor elindították a szolgáltatást, még csak a nagyobb, nemzetközi hátterű cégek vették igénybe a csapatépítési lehetőséget kínáló programokat. Jelenleg is főként közülük kerülnek ki az ügyfeleik, azonban érezhetően megnőtt a közepes és kisvállalkozások érdeklődése is – arra is volt már példa, hogy 12 fős ügyvédi irodának szerveztek tréninget. Mivel különleges élményt kínálnak, jellemzően nem okoz problémát elérni, hogy a résztvevők aktívak legyenek a programok során.

Változás tapasztalható abban is, hogy mikor szervezik a csapatépítést. Míg régebben főként hétvégére esett, addig mostanában már leginkább az utolsó két munkanap vagy péntek-szombaton vannak a programok, ha kétnapos az esemény; ha pedig egy napról van szó, akkor valamelyik hétköznap – számolt be tapasztalataikról Kun Róbert.

 

Segítő közösség

Rendszeresen szerveznek a közösséget erősítő programokat a Jófogást és a Használtautót is működtető Schibsted Classified Media Hungarynél. A cégnél tisztában vannak azzal, hogy minden egyes ilyen esemény hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez és a belső elégedettség növeléséhez – mondta érdeklődésünkre Boros Rita, a társaság HR-vezetője. Ilyen kezdeményezések a vállalatnál a hackathon, amikor egy teljes napig az önszerveződő csoportok a saját „love projektjükön” dolgozhatnak, vagy éppen a havonta más-más borvidékek borait bemutató borklub. A cég legfontosabb eseményeinek egyike mindig a csapatépítés, ami egy három napos elvonulás szokott lenni. „Kétszer ugyanazt sosem csináljuk. Figyeljük a szervezetben a csoportdinamikát és a programot úgy alakítjuk, hogy erősítse azt” – részletezte Boros Rita.

A HR-vezető elmondta azt is, hogy nagyon fontos volt számukra a 2018-as csapatépítő, amelyen egy gyermekotthonban végeztek felújítási munkálatokat. Az otthonban 58 ideiglenes hatállyal elhelyezett, nevelésbe vett és utógondozói ellátásban részesülő gyermek él. „A programot már tavasszal elkezdtük szervezni, mert tudtuk, mi a célunk, de fontos volt megtalálni azt az ügyet, amely mellett a cég el tud köteleződni és egyszerre 100 ember tud hasznos munkát végezni. Így esett a választás a Mónosbéli Gyermekotthonra. A programra nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. Nemcsak látványos volt az elért eredmény, a megújult területek, de sokat adott a résztvevőknek és az otthon lakóinak is” – fűzte hozzá Boros Rita.

A tavalyi csapatépítő tréning a közösségi érzés erősítése kapcsán maximálisan elérte a remélt hatást, sőt olyan sok visszajelzés érkezett, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben, amikor a programok után egy kérdőív segítségével értékelték a tapasztalatokat, ezúttal elhagyták ezt a fázist. A program hatására a vállalatnál úgy döntöttek a kollégák, hogy további három hónapig a kávépénz jelentős részét arra fordítják, hogy az ott lakók élelmezési minőségét javítsák.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: