Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
46_Marketo_Blog.jpg
Forrás: ITB

Földről irányított daru és irodabejárás a fotelben ülve? Többé nem sci-fi kellékek, ugyanis a virtuális valóság HR-fronton való bevetése a tengerentúlon fénykorát éli, és ahogy az lenni szokott, hazánkba is elért. De nemcsak a toborzást teszi jóval olcsóbbá és vonzóbbá, hanem a tréninget is, az abszolút aduásza pedig a rejtett tehetségek feltalálása. Szemüveget fel, irány a virtuális toborzás világa!

Noha itthon még többnyire gyerekcipőben jár a VR használata, de a vállaltok egyre nyitottabbak a szóban forgó technológia alkalmazására. Nem véletlen, hiszen számtalan előnye van, ugyanakkor itthon inkább a trendiség miatt kelendő, mintsem a valós adottságai miatt.

 

A Pokémon GO-tól a multis irodájáig

A VR nagy utat tett meg, amíg a gamer világot kinőve a munkaerő-toborzás világába is betört. Már néhány évvel ezelőtt is komoly jövőt jósoltak a technológiának, a jóslat beválását pedig mi sem példázza jobban, minthogy a 2018-as évre az ilyen hardverek teljes forgalmi értékét 8 milliárd dollárra tették a szakértők, és nem is tévedtek sokat. De mégis mennyi VR-megoldás kerül ebből a toborzás véráramába?

A LinkedIn 2018 Global Recruiting Trends kutatása arról árulkodik, hogy elég sok. A felmérésben megkérdezett 9000 toborzási menedzser 28 százaléka ugyanis azt nyilatkozta, hogy a VR készségértékelő funkciója volt a leghasznosabb toborzási innováció. Ugyanis az évek alatt rengeteg elemmel bővült a VR toborzásra szabott változata, ami komoly fegyvertény lehet minden HR-szakember kezében. Legyen szó iroda-túráról, munkahely bemutatásról, készségfelmérésről, tehetségkutatásról, soft skill tesztelésről és személyiségelemzésről, a VR megoldást nyújt mindegyikre. De kezdjük a genezisnél, azaz a szoftvereknél.

 

Hogy kerül a tankszimulátor a szemüvegbe?

Ez eddig nem nagy trouvaille, hiszen lefejlesztik az erre szakosodott VR developerek. Azonban felmerülhet a kérdés: vajon minden esetben új fejlesztést készítenek, még akkor is, ha hasonló a projekt? Ez sok mindentől függ. Az esetek döntő többségében azonban nem elkerülhető, hogy teljesen új szoftvert gyártasson a cég, ha két különböző pozícióra keres embert. Ez kifejezetten költséges mutatvány, viszont a ráfordított energia megértül, ráadásként nem minden pozíciót modelleznek VR-szemüvegre optimalizálva, hanem általában azokat, amelyek speciális tudást, más módon nem mérhető képességeket igényelnek.

Egy VR developer fenntartása nem olcsó. A jól felkészült fejlesztő simán elkérhet óránként húszezer forintot is, és ez az összeg például Amerikában csak a munkáért kért összeg legalsó határa.

 

A virtuális irodabejárás kuriózuma

Kezdve a legalapvetőbbtől, az irodabejárástól a komplett munkafolyamatok bemutatásáig, a VR számos hasznos dolgot ötvöz. Maradva a korábban említett irodabejárásnál, a VR végre meg tudja adni azt a pluszt, amire valószínűleg minden jelentkező vágyik.

Mire jó a VR?

A VR-eszközök három legfontosabb alkalmazási területe a HR-ben:

1. toborzás (a leendő munkakörnyezet élményszerű, élethű bemutatása);

2. betanítás (gyakorlathű, de biztonságos helyzetet teremt a tudás elsajátítására);

3. képzések, tréningek (kiválóan használható készségfejlesztésre is).

 

A rideg, steril tárgyaló nem sokat árul el a munkahelyről. Az első körös interjún pedig nincs arra idő, hogy komplett körbevezetéssel keltsék fel még jobban a potenciális jelölt figyelmét. Az irodai virtust életre keltő VR-szemüveg megoldja ezt a problémát, de az is hamar kiderül, hogy az illető illik-e a szervezeti kultúrába vagy sem, mint ahogy az is, hogy a munkahelyi körülmények és felszereltség mennyire kielégítő a jelentkező számára.

A VR-es irodabejárásnak országtól függetlenül leginkább a kiemelten keresett munkakörökben van jelentősége. Az amerikai Jet.com e-kereskedelmi óriás például régóta alkalmazza a VR-t arra a célra, hogy a jelöltek „beülhessenek” a tárgyalóba a cég CEO-jával, valamint meglessék az irodát a legpörgősebb időszakban anélkül, hogy láb alatt lennének.

 

Örök élmény a jussa a VR-kalandoroknak

Itthon a toborzásra használt VR-megoldásokkal elsősorban állásbörzéken lehet találkozni, mert egy-egy VR-szemüveg gyakorlatilag megduplázza az adott munkahely iránti érdeklődést. Nem titok, hogy ilyen szemüvegek csatasorba állításával egyfajta üzenetet is igyekszik közvetíteni a cég, mégpedig azt, hogy modern, innovatív és a korszellemmel is lépést tart. A General Electric például kifejezetten erre veti be a VR-t, ezáltal megmutatva azt a high-tech eszköztárat és infrastruktúrát, amellyel a leendő munkavállalók részére adott.

A VR-eszközöket azonban ott érdemes igazán bevetni, ahol másképp nem lehet megtapasztalni az adott munkakörülményeket, vagy annak épp a földrajzi távolság szab gátat, például a távol lévő gyár bejárásának. De vannak még ügyes gyakorlati példák. A brit hadsereg már négy éve felfedezte a VR-ban rejlő lehetőségeket, és 2015-ben olyan toborzókampányt indítottak, amelyben a jelentkezők kipróbálhatták egy Challenger II-nek a vezetését terepen, sőt egy tank volánja mögé is bepattanhattak. Az újszerű toborzási kampány beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mert a jelentkezések száma 66 százalékkal megugrott. De ugyanez elmondható az Intuit szoftverfejlesztő cégről is, melynek a Net Promoter Score-ja a kezdeti -60-ról +30-ra növekedett az egyetemisták körében a VR általi irodabejárásnak köszönhetően.

 

Tehetségek nyomában

Nemcsak a népszerűség növelésére lehet használni a technológiát, hanem a készségek szűrésére is. A Commonwealth Bank of Australia is a VR-szemüveget vetette be a jelentkezők döntéshozó képességének tesztelésére.

Ugyanezen az analógián indult el a Jaguar Land Rover is, ami VR-megoldással keres tehetséges szoftvermérnököket és matematikusokat. A kiválasztás előfolyamataként az érintetteknek puzzle-öket kell megoldaniuk. Ezeket a rejtvényeket úgy tervezték, hogy teszteljék az adott pozíciókhoz szükséges kulcsfontosságú készségeket és technológiai tudást. Azok a pályázók, akik jól teljesítenek, egy szinttel feljebb kerülnek a kiválasztási folyamatban.

A VR-megoldások tehát számos terhet levehetnek a HR-szakember válláról, időt és energiát takaríthat meg, ugyanakkor egyelőre még költségesek.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2069 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Seymour Melanie

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4931 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: