Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
44_www.uni_potsdam.de.jpg
Forrás: ITB

Az IT-utánpótlás biztosítása, a technológia iránti érdeklődés felkeltése és a munkáltatói márka erősítése egyaránt szerepet játszik abban, hogy egyre több, az ICT-szektoron kívüli nagyvállalat hirdet informatikai versenyt. A Procter&Gamble megmérettetésén egyetemisták kóstolhatnak bele a multinacionális cégek életébe, míg a LEGO versenyén a robotika jövőjét meghatározó tehetségeket keresik.

A közelmúltban a Visa európai marketingvezetőjével beszélgettem, és meglepetésemre mindössze félóra alatt legalább négyszer hangsúlyozta a világ egyik vezető kártyakibocsátójának munkatársa, hogy tulajdonképpen már nem annyira pénzügyi, hanem inkább fizetés technológiai szolgáltatóként tekintenek magukra. Persze ez érthető is, mivel a készpénzmentes fizetési megoldások megjelenése óta a pénzügyi szektor képviselői számára a digitalizáció megkerülhetetlen folyamattá vált, és napjainkban úgy tűnik, hogy már minden iparágban hasonló a helyzet.

Ebből az is adódik, hogy az egyre égetőbb problémát jelentő informatikushiány nemcsak az infokommunikációs (ICT-) szektor vállalkozásait, de a többi szegmens cégeit is érinti. A megfelelő tudással és kvalitásokkal rendelkező szakemberek megszerzése és megtartása hatalmas erőfeszítéseket követel már most is az üzleti szektor szereplőitől, akik most már kezdik kivenni a részüket az utánpótlás figyelmének felkeltésében és képzésében is. Ráadásul szép számmal akadnak már olyan kezdeményezések is, amikor az ICT-ágazattól nagyon távoli területeken aktív cégek hirdetnek versenyeket, programokat a tehetséges diákok számára.

 

Időben kapcsoltak

Az idén már 29. alkalommal szervezte meg a Procter&Gamble (P&G) az IT Business Challenge nevű informatikai megmérettetését, amelyre első- és másodéves egyetemistákat vártak. Az európai-szintű programra idén 1600-an jelentkeztek, akik közül végül 24-en vettek részt a kezdeményezés záróeseményén, amit ebben az esztendőben Budapesten tartottak. A P&G nemzetközi versenye a legnagyobb ilyen jellegű rendezvény, amelyen a diákok az üzleti életben előforduló valós problémákat oldanak meg, miközben betekintést nyernek abba is, hogy a társaság hogyan formál versenyelőnyt az üzlet, az innováció és a technológia összekapcsolásával.

 

„A vállalatunknál már évtizedekkel ezelőtt felismerték, hogy az informatikának jelentős szerepe lesz a mindennapokban, akár a gyártást, akár az adminisztrációt nézve. Ezért döntöttek egy ilyen verseny megszervezése mellett, melynek során a döntőbe jutott pályázók megismerhetik egy multinacionális vállalat belső működését és első kézből szerezhetnek ismereteket erről a közegről, hiszen a kollégáink mentorálják őket a megmérettetés alatt. Nagyon fontos, hogy egyénileg is tudjanak fejlődni, de emellett belekóstoljanak abba is, hogy milyen csapatban dolgozni” – mondta Krubl Yvette, a Procter&Gamble vállalati kommunikációs menedzsere.

A nagyvállalati környezettel való ismerkedés lényegében már a versenyre való jelentkezéssel elkezdődik, hiszen bár a folyamat nagy része online történik, az első tesztet követően ugyanazon a folyamaton mennek végig, mint azok, akik munkatársnak jelentkeznek a céghez. „A négynapos döntő alatt tulajdonképpen önmagukkal is versenyeznek a diákok és nincs konkrét győztes, azt szoktuk mondani, hogy mindenki nyert, aki eljutott idáig, a jutalmuk pedig az a gyakorlati tudás, amit megszereznek a néhány nap alatt” – tette hozzá Krubl Yvette.

A P&G számára a program egyik nagy előnye, hogy évről évre rengeteg diák kerül kapcsolatba velük, akiknek a cég is meg tudja mutatni magát. „A jelentkezőknél sokkal több egyetemistát érünk el, hiszen ők csak azok, akik úgy döntenek, hogy cselekszenek is. Azt gondolom, hogy a kezdeményezés révén jobban meg tudnak ismerni minket a fiatalok, hogyan működünk, mit teszünk a tehetségekért, azokért is, akik esetleg később más vállalatnál vagy más területen helyezkednek el, ez hosszú távon mindenképpen erősíti a munkáltatói márkánkat” – mutatott rá a kommunikációs menedzser.

Díjhalmozó programozók

Május elején két díjat is besöpört a Dublinban megrendezett nemzetközi ifjúsági programozó versenyen a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulóiból álló háromfős csapat. A fiatal tehetségek a UPC Future Makers magyarországi pályázatának győzteseiként utaztak ki a The Coolest Projects versenyre, amelyen több ezer résztvevő és nemzetközi szakmai zsűri előtt mutatták be fejlesztésüket az ír fővárosban. A feleslegessé vált élelmiszerek újrahasznosítását és egyszerű elosztását segítő interaktív közösségi alkalmazásukkal, a FoodOver flow-val elnyerték a Future Makers nemzetközi nagydíját, valamint a The Coolest Projects weboldal kategóriának 3. helyezését is.

A FoodOverflow (korábbi nevén FoodCoin) csapata még februárban lett a hazai mezőny legjobbja a UPC Magyarország, a SKOOL és a Kódgarázs gyerekeknek szóló programozó versenyén, a Future Makers Nagydíjon, amelyen azt mutatták be a versenyzők, hogy miként tudják élhetőbbé és fenntarthatóbbá tenni környezetüket kreatív informatikai megoldások, fejlesztések segítségével. A verseny méreteit jól mutatja, hogy a dublini döntőn több mint hétszáz, a világ 22 országából érkezett tizenéves programozó mérte össze tudását és prezentálta fejlesztéseit a nemzetközi szakmai zsűri és a több ezer látogató számára. A sikeresen szereplő magyar csapat FoodOverflow megoldása, egy olyan közösségi platform, ahol a felhasználók megoszthatják egymással a számukra feleslegessé vált élelmiszert. Az interaktív felület számos kreatív elemet tartalmaz; a készítők például arra is figyeltek, hogy értesítést küldjön, ha egy általuk feltöltött termék lejárati dátuma közeleg, és egy integrált térkép segítségével megmutatja, hol vehető át az élelmiszer. A felhasználók aktivitásukkal pontokat, úgynevezett étel-érméket gyűjthetnek, amelyeket aztán különböző kedvezményekre használhatnak fel.

 

Új irányokat keresnek

Az informatika szerepe a cég életében is jelentős, a kiskereskedelem jövőjének számító hangtechnológia, vagy a kognitív tudományok és automatizáció révén nyert viselkedési előrejelzésekkel összekapcsolt, valós idejű ellátási lánc létrehozása csak néhány a technológiai fejlesztések közül. A vállalat egyik célja a digitális innováció következő nagy hullámának élére kerülni, automatizálni a vásárlói folyamatokat a big data analízis és algoritmusok segítségével. A cég olyan fiatal, tehetséges vezetőket keres, akik a technológia megszállottjai, és ötleteik a negyedik ipari forradalom korszakában új irányokat hozhatnak a társaság számára, valamint akik IT vagy mérnöki tudásukat üzleti irányultsággal képesek kamatoztatni.

„Bár talán nem mi vagyunk az első számú választás egy IT-szakembernek, amikor azon gondolkodik, hol helyezkedjen el, de a gyártást és az egész működést áthatja az informatika. A repetitív feladatokat a gyártásban már jellemzően robotok végzik, és természetesen az IT-nek a logisztikában is hatalmas szerepe van. A világban három nagy IT-központot üzemeltet a P&G, ebből az egyik a mi régiónkban, Varsóban van, ahol több mint háromezer kolléga dolgozik csak informatikai megoldásokon, köztük magyarok is ” – jelezte Krubl Yvette.

 

Előtérben a robotok

Ahogyan a P&G-ről valószínűleg keveseknek jutnak eszében a szoftverfejlesztő központok, úgy a LEGO sem biztos, hogy ott lenne az első cégek között, ha arra kérnénk az embereket, hogy a robotfejlesztés utánpótlásában élenjáró vállalatokat nevezzenek meg. Pedig a FIRST LEGO League (FLL) napjainkra a világ talán legnagyobb, általános és középiskolásoknak szóló robot programozási versenye. Azt, hogy mekkora érdeklődés övezi a kezdeményezést, jól mutatja, hogy az idei budapesti döntőre január közepén közel 2500-an látogattak ki. A nézőszámra persze pozitívan hatott az is, hogy a verseny mellé innováció kiállítást is szerveztek, ahol kis játékrobotokkal és nagyméretű humanoid robotokkal egyaránt várták a látogatókat.

Az FLL idei témáját az űrkutatás adta, így a rendezvényhez stratégiai partnerként az Európai Űrügynökség (ESA) magyarországi Üzleti Inkubátorháza is csatlakozott, segítve a csapatok mentorálását, felkészülését és a kutatások elbírálását. A zsűriben Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós, nyugalmazott dandártábornok. is aktívan szerepet vállalt, a felkészítésben pedig Szegő Károly űrfizikus, az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont munkatársa is részt vett, a helyszínen pedig Vizi Pál Gábor, a Wigner Fizikai Kutatóközpont, Részecske- és Magfizikai Intézet munkatársa két előadásában mutatta be az űrkutatás múltját, jelenét és lehetséges jövőjét, több száz gyereknek kézzelfoghatóvá téve az űrtechnológiákat.

 

Formabontó kezdeményezés

Rendhagyó módon a programozás helyett az IT-infrastruktúra területén szervezett versenyt egyetemistáknak április 12-én az Óbudai Egyetem Neumann Kari Hallgatói Önkormányzata és a Morgan Stanley budapesti irodája. A Fight-IT verseny egyedi eleme, hogy a globális pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó vállalat szakemberei saját IT-s karrierjük során tapasztalt kihívások alapján állítanak össze olyan életszerű informatikai feladatokat, amelyek jól tükrözik a pénzügyi szektor aktuális kihívásait, ami még valóság közelibbé teszi a versenyt a hallgatók számára. A versenyen legjobban szereplő három csapat a pénzjutalom mellett nyílt napon vehet részt a Morgan Stanley budapesti irodájában, ahol a diákok betekintést nyerhetnek a cég IT-munkatársainak mindennapos feladataiba is. Mindez jó alkalom a fiatalok számára, hogy „élesben”, munkakörülmények között is lássák, miként használható a gyakorlatban az iskolában megszerzett tudás.

Néhány napja ért véget egy 24 órás intenzív fejlesztői munka és pitch-verseny után az Airbus által meghirdetett nemzetközi Critical App Challenge Hungary, aminek során a társaság arra keresett ötleteket, hogy mik a legjobb kritikus fontosságú alkalmazások a magyar készenléti szervek számára. A megmérettetésen az Airbus DS SLC meglévő beszállítói és független cégek, akár egyetemisták és a startupok is indulhattak, külön-külön kategóriában. A döntő egy 24 órás hackathon volt, amelynek résztvevői a fejlesztői versenyeken megszokott gyakorlattól eltérően 1500–1500 dollárban részesülnek csapatonként. A hazai és nemzetközi szakértőkből álló zsűri két kategóriában hirdetett győztest: a független fejlesztők közül az CriticalEye applikációt megálmodó csapat, a cég beszállítói közül pedig MegtalálApp fejlesztői bizonyultak a legjobbnak.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: