Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


50_Activitel.jpg
Forrás: ITB

A szolgáltató központokban ugyan létezik a túlóra fogalma, de nem élnek vissza vele. A túlzásba vitt pluszmunka miatt ugyanis felbomlana a munka és a magánélet egyensúlya, ami elégedetlen kollégához, majd fluktuációhoz vezethet. Ezt megelőzve proaktívan tesznek az amúgy is költséges túlóra ellen. Pénzügyi záráskor, időszakos projektek esetében csak plusz munkával lehet előre jutni – ami hosszú távon senkinek sem előnyös.

Komoly hozzáadott értéket képviselő munkát végeznek a hazai Shared Service Centerekben (SSC), illetve friss nevükön Business Service Centerekben (BSC). A szolgáltató központok emiatt csak csínján élnek a törvény biztosította túlóra lehetőségével, mert túlságosan fontosak számukra az alkalmazottak ahhoz, hogy a megterhelő plusz munka miatt veszítsék el őket.

 

Egyensúlyra törekednek

Az SSC-k világa is a versenyszféra része, így itt is akad túlóra, amit természetesen mindenki igyekszik elkerülni vagy legalább minimalizálni, mondja Szende Csaba, az Eaton EMEA BSC ügyvezető igazgatója. Léteznek olyan munkakörök, ahol például rendszeres zárások a hónap egyes részein túlmunkát generálhatnak – ezt a kollégáknak a törvények szerint kifizetik, vagy szabadidővel kompenzálják a munkáltatók a munkavállalókkal megegyezve. Ezekben az üzleti központokban az Y és a Z generáció képviselői dolgoznak túlnyomó többségben, számukra pedig kifejezetten fontos a munka–magánélet egyensúlyának megtartása és a flexibilitás. Ha állandóan túlóráznának, akkor ez az egyensúly felborulna.

Az ügyvezető igazgató szerint a túlóralimiteket kevesen érik el, mivel proaktívan is tesznek az egyébként munkáltató szempontjából költséges és az elkötelezettségére akar negatívan is ható túlóra ellen. Amennyiben egy adott részlegen belül észlelik, hogy rendszeresen sok a pluszmunka, akkor megvizsgálják ennek okait: átmeneti időszakról van-e szó vagy a bejövő megkeresések volumene emelkedett-e meg tartós szinten, esetleg a munkavállalók folyamat- vagy rendszertudásával lehet gond. Amennyiben tartósan megnövekedett a munka és ez több munkaerőt igényel, akkor új munkaerő felvételére is sor kerülhet, de a repetitív tevékenységek automatizálása is egy opció. A lényeg az egyensúly visszaállítása.

A túlóra intézménye hosszú távon nem tartható fenn, hiszen a munkáltatónak költséges, az emberek pedig belefáradnak a mértéktelen munkába és kiéghetnek, mert nem tudják kipihenni magukat, nincs meg az elvárt munka–magánélet egyensúly, véli Szende Csaba. Ez elégedetlenséghez, majd a munkaerő távozásához is vezethet, vagyis nő a fluktuáció. Még ha kitartó is lenne az alkalmazott, az elvégzett munka minősége is csökkenhet az állandó nyomással járó túlóra miatt – dominó-effektus következhet be –, avagy szép lassan borulhat minden. Az ügyvezető szerint a vállalati stratégia legfontosabb része az emberek, akik működtetik a vállalatot, ezért az ő jólétük meghatározó tényező.

Megérett a hazai BSC szektor

Több mint 50 ezren dolgoznak Magyarországon BSC-kben. Itthon 110 vállalat működtet hasonló központot, ez a magyar GDP 1,2 százalékát biztosítja és a magyar export 1,6 százalékát teszi ki. A hazánkban dolgozók 1,1 százaléka állítja elő ezeket a szép számokat.

Az itthon működő BSC-k 48 százaléka több mint 11 éve van jelen hazánkban, ami azt jelenti, hogy egy érett ágazatról beszélhetünk. A BSC-k 21 százaléka olyan cégekhez kötődnek, melyek gyártási tevékenységüket is hazánkba helyezték át. A BSC-k 23 százaléka további új központokat terveznek nyitni hazánkban – 17 százalékuk vidéken keresi a helyszínt, és csupán 6 százalékuk gondolkodik budapesti központban a HOA kutatása (Business Services Hungary 2018) szerint.

 

Felsővezetőnél nincs túlóra

Természetesen létezik túlóra az amerikai székhelyű Celanese budapesti SSC-jében is, de a szezonalitás, a leterheltség függvényében – tájékoztatott bennünket Markovits Dóra HR-vezető. A pénzügy területén például a hónap nyitásakor és zárásakor biztosan szükség van túlórára. A többet dolgozók túlóráit a HR-rendszerben rögzítik, majd a dolgozó a vezetővel közösen dönti el, hogy a túlóra kifizetése vagy lecsúsztatása történjen. Ezt az jelenti, hogy máskor később jön be vagy csak félnapot tölt az irodában. Az SSC-nél a gyakorlat az, hogy lehetőleg a túlóra hónapjában azonnal kifizetik annak ellenértékét, nincs késleltetés.

A túlóra a beosztott kollégáknak jár, felső vezetői szinten már nem. A vezető feladata elvégezni munkáját a törvényes negyven órán belül, ennek beosztása az ő feladata.

A másik terület, ahol túlórára adódhat lehetőség, az az ügyfélszolgálat vagy a logisztika. Itt nem jellemző a szezonalitás, így jobban tervezhető a túlóra is. A munkavállalónak jeleznie kell felettesénél, ha a megnövekedett munkamennyiség miatt túlórázni szeretne. A vezető dönti el, hogy a túlóra indokolt-e vagy sem. Megvizsgálja, hogy valóban több munkát kell-e elvégeznie az adott kollégának, vagy (főleg kezdők esetében) csak kicsivel több időre van szüksége ahhoz, hogy felvegye a munkatempót.

 

Vannak, akik rendszeresen túlóráznak

A Celanese-nél a felvásárlások idején többletfeladatok jelentkeznek a pénzügy, logisztika, ügyfélszolgálat és az informatika területén. A felvásárlás jelentette pluszmunkát túlórában végzik el, melyet előre megbeszélnek a kollégákkal, tehát tervezetten történik.

A törvényi előírások 32 túlórát biztosítanak egy hónapban, vagyis egy dolgozó maximum ennyivel többet dolgozhat egy hónapban. Hogy ki mennyit túlórázik, az teljesen egyénfüggő. Markovits Dóra szerint vannak olyan kollégák, akik rendszeresen túlóráznak, őket szaktudásuk miatt fogják be a plusz munkára. Arra is figyelnek természetesen, hogy a rendszeresen többet dolgozó is ki tudja magát pihenni kellőképpen.

„Csak különleges helyzetben létezik túlóra az SSC-kben, hivatalosan nem ez a jellemző” – mondja Keliár Zsolt, aki a toborzással foglalkozó, közösségi portált működtető SSC Heroes társalapítójaként és ügyvezető igazgatójaként ismeri ezt a szektort. Ennek megfelelően a toborzáskor, az interjúkor nem téma a túlóra. Helyette inkább arról beszélnek, hogy műszakokban folyik a munka esetenként – ekkor a törvényben előírt műszakpótlék illeti meg a kollégát. Főleg az IT jellegű, támogató munkakörökben kell ügyelettel számolnia az alkalmazottnak: hazamehet, de szükség esetén riaszthatják, ezért számítógép közelében kell tartózkodnia. Erre az esetre ügyeleti pótlék jár.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2051 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Grace Gerald

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4901 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Inviitech

A legkeresettebb cégek: