Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

52_www.hyperec.com.jpg
Forrás: ITB

A munkaerőhiány miatt a HR-szakemberekre nagyobb nyomás nehezedik, mint valaha. Okos taktikával, jó mechanizmussal azonban „a kevesebb több” elve jól érvényesülhet. A kis költségvetésű toborzás nem ördögtől való, sőt új érát hozott a munkaerő bevonzásba. Hogyan lehet a megnyirbált költségvetés mellett eredményes toborzást végezni?

Az elmúlt néhány év gyors ütemű változása háborús helyzetbe kényszerítette a HR-t, a hadüzenet pedig az ezzel járó idő és megcsapolt anyagi ráfordítás képében jelentkezett. A több fronton zajló ütközet a mai napig tart. De az azonnali munkaerő előteremtésének aknamezejét, a munkaadóra fókuszáló attitűdváltás páncélos hadát sikerült hatástalanítani. A patthelyzetből kivezető utat a technológia fényesen csillogó robotkarja mutatja, ami a toborzás új, hatékonyabb szemléletére bök.

 

Toborozni, mint a király?

„Általánosságban azt lehet mondani, hogy a HR átalakuló státuszban van, új funkciót kap. Most tart ott, hogy adminisztratív kiszolgálóból üzleti tanácsadó legyen. Ez nyilván egy szemlélet és mentalitásváltást is igényel. Ez a folyamat bizonyos cégeknél már működik, de máshol még csak kialakulóban van” – mondta Szőke-Oláh Katalin, az OTP Bank HR Marketing vezetője.

Az egymásra épülő változások új igényeket hoztak. A kívánatos leginkább a gyors és alacsony költségvetésű, de hatékony toborzás lett, ami feladta a leckét a HR-szakembereknek. „Véleményem szerint alacsonyabb költségvetésből is lehet eredményes toborzást csinálni, sőt a cégek rendszerint többet költenek a toborzásra, mint kellene. Hiszen a sikeres munkaerő bevonzáshoz szükséges eszközök már régóta rendelkezésre állnak, csak ki kell használni őket” – fogalmazott a szakember.

 

A hatékony toborzás új alapokon nyugszik

Az új éra új megoldásokat követel a munkaerő-felvételben is. Szőke-Oláh Katalin szerint a szűkített, ám így is elég teret adó költségvetésből építkező hatékony toborzás kulcsa az, hogy úgy kell tekinteni rá, mint az értékesítésre. Csak ez esetben nem egy terméket vagy szolgáltatást kell eladni, hanem magát a pozíciót. A technika viszont ugyanaz. „A marketing és sales szemléletet itt is be kell vezetni, vagy ha már jelen van, akkor még inkább alkalmazni” – fogalmazott a szakember.

Persze sokat nyom a latban a munkáltatói márka is. Egy cégnek dolgoznia kell azon, hogy jó hírnevet szerezzen a piacon, amelynek köszönhetően a meghirdetett állás még vonzóbb a potenciális jelöltnek. „A másik dolog, hogy a digitális eszközöket sokkal jobban ki kell használni. A célzásokkal költséget is lehet spórolni. Tehát szegmentálni kell a piacot, azaz nem az egész sokaságot kell elárasztani a hirdetéssel, hanem csak azt a szegmenst, ahonnan a munkavállalót be akarjuk vonzani” – tette hozzá Szőke-Oláh Katalin.

Ehhez azonban tudni kell, hogy hol található az adott „profil”, ennek feltétele pedig a jó piacismeret, a rendszeres piackutatás. „Mindemellett célcsoport-specifikusan targetált kampányokat kell folytatni. Mert csak így lehetséges, hogy rövid idő alatt, gyorsan, hatékonyan, digitális eszközökkel meg lehessen találni a jelöltet” – egészítette ki a fentieket Katalin.

Egyszóval a már meglévő eszközök felhasználásával, az alacsonyabb limitre szűkített toborzási költség mellett is sikeres projektet lehet lefuttatni. Ettől függetlenül nem árt költeni arra, hogy a toborzási technológiákat a jelen trendekhez igazítsuk, mert elsősorban ez a siker kulcsa.

 

A pozíció alapbére, szorozva hattal

A toborzási folyamat sok energiát és pénzt emészt fel, de arra is kíváncsiak voltunk, hogy pontosan mennyit. „Vannak sarokszámok a piacon, amelyek általánosságban véve határozzák meg ezt, persze léteznek eltérések. A közkeletű összeg mégis az adott pozíció hat havi fizetése. Ebbe már benne van minden: a toborzási eszköz, a toborzó és a szervezeti egység vezetőjének ideje, a hirdetésekre fordított összeg stb. Nem véletlen, hogy a megtartás az új toborzás – fogalmaz Szőke-Oláh Katalin. –  A cégeknek fel kell ismerniük, hogy kifizetődőbb jól bánni a meglévő munkavállalóval, mint újat felvenni.”

Már abszolút nem dívik az a hozzáállás, hogy a vezető kegyet gyakorol az alkalmazott foglalkoztatásával. Sőt, ennek épp szöges ellentéte van kialakulóban. Ezt a fókuszáthelyezést a munkaerőhiány okozta, ami az utóbbi két-három évben vált igazán „fájdalmassá”, főként bizonyos szektorokban. Emiatt erősödött fel az az aspektus, hogy a munkavállalót is úgy kell kezelni, mint egy ügyfelet, csak éppen egy belső ügyfelet. Ez gyökeresen más, mint ami eddig tapasztalható volt.

Ezt a változást nemcsak a szavak szintjén kell prezentálni, hanem a gyakorlatban is. „Három különböző korosztály van a munkaerőpiacon: a fiatal belépők; az úgymond derékhad, akik az X generációt képviselik; és azok, akik már néhány évre vannak a nyugdíjtól. Minden szegmensnek mások az igényei. Máshogy kell jól bánni egy Y generációssal és máshogy az idősebb dolgozókkal. Elengedhetetlen a sikeres megtartáshoz ez a szegmentált szemlélet” – tette hozzá az OTP Bank HR Marketing vezetője.

 

A toborzáson túl: a főnök fejére nőtt újoncok

Azonban vannak, akik elvetik a sulykot. Ez az újfajta, dolgozóbarát szemlélet bizonyos szektorokban odáig fajul, hogy a vezetőség van az alkalmazottért, amit utóbbi alanyi jogon el is vár. Félreértés ne essék, rendben van az, hogy a vezető emberként kezeli a munkatársát, sőt ez lenne az alap, viszont a kölcsönösség elvének nem szabad csorbulnia visszafelé sem!

„Ennek is van egy eleje és egy vége. Ez egy torzított jelenség a piacon, ami egyensúlyba fog kerülni” – fűzte hozzá Katalin. „Nehéz átállni erre a kialakulóban lévő, újszerű nézőpontra, de szükséges. Ez utóbbi egyébként sokkal szorosabb együttműködést igényel a szervezeti egység vezetője és a HR között. És visszatértünk a kiinduláshoz, ugyanis ebből ered, hogy a HR funkciója is megváltozott.”

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Somkutas Norbert

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: