Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
24_The_Atlantic.jpg
Forrás: ITB

A fizetés és a munkahelyi légkör a két legfontosabb szempont a munkahelyválasztás során, azonban egyre inkább felértékelődik a földrajzi elhelyezkedés és a munka–magánélet egyensúlya is – derül ki egy friss, globális munkáltatói márkakutatásból, amelyben hatodik alkalommal vettek részt magyar cégek is. Az is kiderült, idén melyik vállalat lett a legvonzóbb hazai munkaadó.

Bár ünnepelni gyűltek össze április elején a Várkert Bazárba számos hazai nagyvállalat képviselői, az este folyamán a Randstad Employer Brand díjainak átvétele mellett szembesülniük kellett néhány olyan ténnyel is, ami a következő időszakban alapvetően határozza majd meg versenyképességüket. A világ egyik legnagyobb HR-szolgáltató vállalkozása által készített felmérés szerint ugyanis a foglalkoztatottak 34 százaléka tervezi, hogy idén továbbáll és új munkahelyet keres magának, miközben a múlt évben a megkérdezett munkavállalók 23 százaléka váltott céget. A munkahelyváltások fő okai között a munkabérrel és karrierúttal kapcsolatos problémák vagy a remélt, jobb lehetőségek szerepelnek. A maradás mellett leginkább a fizetéssel való elégedettség, a jó munkahelyi légkör, valamint a biztos állás a legfőbb érvek.

 

Sokan vállalkoznának

A munkahelyválasztást befolyásoló három legfontosabb szempont nem változott az idén a tavalyihoz képest. Továbbra is a fizetés a leghangsúlyosabb tényező, majd ezt követi a kellemes munkahelyi légkör és a hosszú távon biztos állás megléte. Ugyanakkor a munka–magánélet egyensúlyának, a munkahely elhelyezkedésének, a sokszínű, támogató légkörnek, a társadalmi felelősségvállalásnak és a szolgáltatások, termékek minőségének a szerepe egyre jobban felértékelődik, és évről évre dinamikusan nő jelentőségük a dolgozók szemében.

 

„A munkavállalók ezzel szemben a munkáltatói ajánlatokat elsősorban a cég pénzügyi stabilitása, a biztos állás és a fejlett technológiai háttér mentén észlelik. A munkaadók által kínált és a munkavállalók által elvárt paraméterek különbségének feltárása ezért fontos szempontokat nyújt egy versenyképes munkáltatói márka kialakításához. A munkahelyváltást fontolgatók magas arányát látva pedig kifejezetten fontos, hogy megfelelő megtartási stratégiával csökkentsék a cégek az elvándorlást” – hangsúlyozta a kutatás kapcsán Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezetője.

Az idei felmérés egyébként arra is rámutatott, hogy a hazai munkavállalók 28 százaléka legszívesebben saját vállalkozásban dolgozna, míg 20 százalékuk lenne multinacionális cég alkalmazottja. Előbbi foglalkoztatási formánál a munka–magánélet egyensúlya és a rugalmasság, míg utóbbinál a kiszámíthatóbb, fix jövedelem és a stabil munkahely a vonzó tényezők.

Globális kutatás – és ami mögötte van

A világ legnagyobb munkáltatói márkákat vizsgáló független felmérése, a Randstad Employer Brand Research keretében a világgazdaság 75 százalékát lefedő 32 ország munkaerőpiacát vizsgálják, ezen belül Magyarországon közel 7000 potenciális munkavállalót kérdeztek meg arról, milyen véleményt és igényeket fogalmaznak meg a cégekkel szemben, melyik munkáltató vonzó számukra és miért. Minden országban a 150 legtöbb alkalmazottat foglalkoztató cég vesz részt a kutatásban. Az adatok gyűjtését és feldolgozását egy független kutatóintézet, a TNS csoport végzi a 18–65 éves korosztályban.

Az online adatfelvétel során a válaszadók egy különböző vállalatokat tartalmazó véletlenszerű listából választják ki, hogy mely cégeket ismerik. Azoktól, akik ismerik a társaságot, megkérdezik, hogy szívesen dolgoznának-e ott. A válaszadók ezt követően az alábbi 10 gyakorlati szempont alapján értékelik az egyes vállalatokat: fizetés és juttatások, karrierlehetőségek, munkahelyi környezet, a foglalkoztatás hosszú távú biztonsága, munka–magánélet egyensúlya, pénzügyi stabilitás, a feladat jellege, továbbképzések, vállalatirányítás és a munkahely könnyű megközelíthetősége. Ez alapján kialakul a rangsor, illetve az egyes szektorok eredménye.

A Randstad Hungary 2014-ben csatlakozott először a Randstad Award kutatáshoz.

 

Generációs kérdések

A kutatás egyértelműen igazolta azt is, hogy a különböző generációkhoz tartozó munkavállalók más-más igényeket fogalmaznak meg. A fiatalokat biztosítani kell a karrierépítési lehetőségekről és a fejlődési potenciálról ahhoz, hogy ne kezdjenek el új kihívásokat keresni. Az Y generációt a kellemes munkahelyi légkör, az X-et és Z-t pedig a biztonság és a kedvező fizikai elhelyezkedés tudja maradásra bírni. Mindezek mellett míg a Z-seknek fontos a sokszínű, befogadó csapat, addig az Y korosztály inkább a karrierépítési lehetőségeket keresi. Az X generáció tagjainak értelemszerűen a munka–magánélet egyensúlya kerül fókuszba, míg az 55 év felettiek a pénzügyi stabilitást szeretik.

„Elengedhetetlen tényező a toborzásnál, hogy generációra szabottan szólítsuk meg a potenciális munkavállalót, hiszen ugyanaz az ajánlat az egyiknek vonzó, a másiknak viszont nem kecsegtető” – jegyezte meg ezzel kapcsolatban Baja Sándor.

 

Ki hasít a legjobban?

A felmérés 2019-es eredményei alapján ismét az autóiparból került ki a nyertes, így tavalyi sikereit folytatva idén is a Mercedes-Benz lett a legvonzóbb hazai munkáltató. A magyar munkavállalók értékelése alapján második helyen végzett a LEGO, míg bronzérmes lett az IBM. Saját szektorában különdíjat érdemelt ki a Hunguest Hotels, a K&H, a Kühne + Nagel, a Magyar Telekom, az MVM, a Procter&Gamble, a Sanofi-Chinoin és a Szerencsejáték Zrt. A legismertebb munkaadó a Spar lett. A szektorok versenyének élén az IT végzett, melyet az SSC, majd a telekommunikáció követ.

 

Az idén ismétlő Mercedes-Benz többek között olyan kezdeményezéseknek köszönheti kedvező megítélését, mint a kecskeméti gyárban 2015 óta minden novemberben megtartott egészséghónap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat dolgozóit számos egészségügyi szűrés és különféle egészségmegőrző programok várják ebben az időszakban. A múlt évben például egy szűrőbuszon térítésmentes szűrővizsgálatokon vehettek részt.

 

Szabadságolt apukák

Az FMCG-szektor legjobb hazai munkáltatójának bizonyult Procter&Gamble (P&G) tájékoztatása szerint a társaság több mint 1500 magyarországi munkavállalójával folyamatosan térképezi fel a különböző generációk különféle igényeit, egyre erőteljesebben fókuszálva a Z generációra, akik az Y generációval együtt a legnagyobb számú csoport a munkaerőpiacon, és akik 2025-re a globális munkaerő 75 százalékát teszik ki. Ahogyan a vállalat legutóbbi, a CEMS (Community of European Management Schools) áprilisi éves konferencián végzett felmérése is rávilágított, ez a generáció elsősorban mentorálási lehetőségeket és olyan vezetőket keres a vállalatoknál, akik nemcsak mentorálják a munkavállalókat, hanem segítenek megtalálni az optimális karrierlehetőséget a cégen belül. A kielégítő fizetés mellett a munka–magánélet megfelelő egyensúlya is kiemelten fontos számukra, valamint kihívásokkal teli, nemzetközi lehetőségeket is kínáló állásra vágynak.

A cég gondoskodik a munkavállalók személyes jóllétéről is, számos programot vezettek be ennek támogatására, többek között rugalmas munkavégzést, egészségügyi és szociális támogatást, valamint versenyképes fizetést biztosít. Legújabb kezdeményezése, amelyet elsőként idén márciusban indított el Magyarországon, az apasági szabadság, amelynek keretében két hónapos fizetett távollétet biztosítanak az újdonsült apáknak.

Növekvő tudatosság

A hazai vállalkozások 68 százaléka foglalkozik tudatosan a munkáltatói márkaépítéssel, 15 százalékuk pedig tervezi, hogy egy éven belül figyelmet fordít majd a témára – derül ki az Employer Branding Award megbízásából a BrandExcellence Program kutatói által készített felmérésből. A tavalyi felméréshez képest 15 százalékkal nőt a tudatos employer brandinget alkalmazó cégek száma. A vállalatok mérete alapján kiemelkednek a minimum 1000 főt foglalkoztató társaságok, amelyek 88 százaléka már rendelkezik munkáltatói márkastratégiával.

Azoknál a vállalatoknál, ahol tudatosan építik a munkáltatói márkát és legalább 50 főt foglalkoztatnak, közel azonos mértékben jelölték meg legfontosabb célnak a fluktuáció csökkentését és az új munkaerő bevonzását. A kutatás során megkérdezettek több mint fele a legfontosabb célcsoportnak a szenior szakembereket definiálta, utána a fizikaiak (24 százalék) és a fiatalok (17 százalék) következnek, a vezetőket ugyanakkor senki nem célozza az employer branding során. Ez azért is érdekes eredmény, mert a hazai piaci trend éppen általában a fiatal munkavállalók preferenciáját mutatja.

A munkáltatói márka kialakítása és megvalósítása a legtöbb vállalatnál azonos területekhez tartozik. A HR a vállalatok 71 százalékánál irányítja a folyamatot, ezeknek közel harmadánál a marketinget is bevonják. Azoknak a cégeknek az aránya viszont, ahol a szakterület kizárólag a marketinghez tartozik, kevesebb mint 10 százalék. A válaszadók további 10–10 százaléka a kommunikációért felelős részleget és cégvezetést nevezte még meg, mint akik részt vesznek az employer branding alakításában vagy megvalósításában. Ugyanakkor a válaszadók mindössze 21 százaléka jelezte, hogy alkalmaznak kizárólag a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó munkatársat.

A felmérés során megkérdezett vállalati döntéshozók 37 százaléka növelni fogja az employer brandingre fordított kiadásokat 2019-ben, 21 százaléka szinten tartja, harmaduk még nem döntött erről és kevesebb mint öt százalékuk tervezi csökkenteni.

 

Inspiráló munkakörnyezethez rugalmas munkavégzés is jár

„A mostani díj elismerése azon erőfeszítésünknek, hogy a pénzügyekben egyaránt példaértékű szolgáltató és példaértékű munkáltatók is legyünk. Egy olyan munkahely, ahol a kollégák minden lehetőséget megkapnak a folyamatos szakmai fejlődésre, egy összetartó, jó hangulatú csapatban dolgozhatnak, és megvalósíthatják a munka–magánélet egyensúlyát – tehát teljes életet élhetnek” – fogalmazott a pénzügyi szektor legvonzóbb munkaadója díjat elnyerő K&H Csoport vezérigazgatója, David Moucheron. „Fontosnak tartjuk megmutatni, hogy milyen lehetőségeket kínál a vállalat és a pénzügyi szakterület a kreativitás és az egyéni képességek fejlesztésére, kiteljesítésére, hiszen ma már a fizetés és a juttatások mellett az inspiráló munkakörnyezet, a rugalmas munkavégzés lehetősége és az egyéni karrierlehetőségek közel ugyanakkora súllyal bírnak egy munkavállaló számára – korosztálytól függően más-más sorrendben. Ezt az inspiráló, jó hangulatú munkahelyet azonban a vállalat vezetése és a kollégák együtt hozzák létre” – tette hozzá a vezérigazgató.

A telekommunikációs szektor legvonzóbb munkaadójának választott Magyar Telekom számos módon igyekszik építeni a munkahelyi kultúrát és ideális feltételeket biztosítani a munkavégzéshez. Többek között innovatív megoldásokkal támogatja a kollégák rugalmas munkavégzését: a digitális eszközöknek és az egyes munkakörökben elérhető távmunka-lehetőségnek köszönhetően a munkavállalók maguk oszthatják be idejüket, a vállalat új székházát pedig a modern munkakörülményeknek megfelelően alakították ki, hogy a munkával töltött idő hatékonyan és értékesen teljen.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2069 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Seymour Melanie

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4931 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: