Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
58_Real_Simple.jpg
Forrás: ITB

A digitalizáció átalakítja a munkahelyeket, új típusú munkaerőre lesz szükség a jövőben – hallhatjuk lépten-nyomon. De milyen legyen ez az új munkaerő? Mit kell tudnia, milyen képességekkel kell rendelkeznie?

Élethosszig tartó tanulás, ma még nem létező munkakörök, digitalizálódás, exponenciális technológiai fejlődés, gyorsan változó munkahelyek, rugalmas munkarend, projektalapú foglalkoztatás, virtuális nemzetközi csapatok, együttműködés a mesterséges intelligenciával és a robotokkal – a szakértők egyetértenek abban, hogy a nem is olyan távoli jövő munkavégzése gyökeresen más lesz, mint amit a mai 40-esek, 50-esek (vagy akár részben a 30-asok) eddig megszoktak.

 

Egész életre csak a tanulás szól

Az újfajta munkához újfajta dolgozók is kellenek. Végképp elmúlt az az időszak, amikor valaki az iskolái végeztével belépett egy munkahelyre/munkakörbe, majd élete végéig ugyanazt a munkát végezte. A Világgazdasági Fórum (WEF) tanulmánya nemrégiben megállapította, hogy az egykor létfontosságúnak ítélt készségek és képességek egyharmada öt éven belül feleslegessé válik.

No de mi jön a helyükre? Milyen készségekre és képességekre lesz szüksége a dolgozónak, ha meg akarja állni a helyét a jövő munkahelyén? Az alábbi tízes lista több szakértő online elérhető véleménye alapján állt össze, de a gerincét Bernard Marrnak az amerikai Forbes honlapján megjelent listája, illetve a WEF hasonló felsorolása adta, és nem is feltételünk fontossági sorrendet jelent.

Ami közös minden listában, hogy nagyrészt soft skilleket, vagyis nem egy speciális szaktudást sorolnak fel. Ugyancsak árulkodó, hogy azok a szociális készségek kerülnek hangsúlyosabb szerepbe, amelyekben az emberek a belátható jövőben még jobbak lesznek, mint a robotok, illetve amelyek segítenek megbirkózni a folyton változó környezettel.

 

1. Kreativitás

Minden listának az élén (vagy legalábbis az első harmadában) szerepel, és jó okkal. A repetitív, ismétlődő munkákat valószínűleg jobban el tudja végezni egy robot, de valami újat kitalálni vagy egy meglévő dolgot újszerű módon alkalmazni inkább az ember képes. A kreativitás mindenkiben ott lapul, legfeljebb nem könnyen jön elő – az nem működik, hogy „most leülök, és eszembe fog jutni valami fantasztikus ötlet”. De ha az ember nyitott szemmel és elmével jár a világban, időnként hagyja a gondolatait szabadon csapongani, meglepő eredményekre juthat.

 

2. Érzelmi intelligencia (EQ)

Mi más tenne bennünket igazán emberivé, ha nem az érzelmeink? Az érzelmi intelligencia azt mutatja meg, hogy mennyire vagyunk tisztában saját érzelmeinkkel, mennyire tudjuk azokat kontrollálni és kifejezni, illetve mennyire vagyunk fogékonyak mások érzelmeire. Az együttműködésben, a közös munkában nélkülözhetetlen a többiekre való ráhangolódás.

 

3. Kritikus (elemző) gondolkodásmód

Valahol az ellentéte az érzelmeknek, de legalább olyan fontos. Része a különböző forrásokból származó információk begyűjtése és összevetése, a helyzet több nézőpontból való vizsgálata, a különféle opciók és azok előnyeinek/hátrányainak összevetése, majd ezekből a józan ész alapján az optimális megoldás kiválasztása.

Ide tartozik az is, amit sok listán „komplex problémamegoldásnak” vagy „kognitív rugalmasságnak” neveznek. Ezek azt a képességet takarják, hogy az illető kellően rugalmas gondolkodású ahhoz, hogy addig nem látott problémát megoldjon, egy gyorsan változó helyzetre reagáljon vagy soktényezős, több ismeretlent is tartalmazó szituációkban is dönteni tudjon.

 

4. Aktív tanulás és fejlődés

A jövő munkavállalójának meg kell értenie, hogy a folyamatos tanulás és fejlődés elengedhetetlen. Azt is el kell fogadnia, hogy képességei, készségei fejleszthetők, javíthatók – hogy aztán erőfeszítéseket is tegyen javításukra. A jó dolgozó nem hátrál meg a kihívások elől, tanul a hibáiból és aktívan keresi, mit tanulhatna még.

 

5. Döntéshozatal

A technológiai fejlődés sok tekintetben nem egyszerűsíti a döntéshozatalt. A mesterséges intelligencia és más adatelemzési lehetőségek olyan összefüggésekre is rávilágítanak, amelyeket az emberek maguktól nem találnának meg – de a végső döntéseket az embernek kell meghoznia. Eközben olyan – emberi, etikai, morális – szempontokat is figyelembe kell vennie, amelyekre a gép nem lenne képes. Ehhez kell az érzelmi intelligencia, a sok információ közötti eligazodáshoz pedig az elemző gondolkodásmód.

 

6. Kommunikációs képességek

Azt hinnénk, hogy ez triviális, pedig nem. Ahogy EQ-ra is szükség van a közös munkához, úgy a jó kommunikáció is nélkülözhetetlen lesz a jövő együttműködésen alapuló – például agilis – munkahelyein. Még a tisztán technikai munkakörökben is szükség lesz arra, hogy az illető hatékonyan megértesse magát kollégáival, főnökeivel vagy éppen az ügyfelekkel.

 

7. Vezetői képességek

A jó vezető inspiráló és képes arra, hogy másokból is kihozza a legjobbat. Számos elemzés szerint a jövőbeni munkahelyek sokkal kevésbé lesznek hierarchikusak, mint a mostaniak, így egyre több dolgozó találhatja magát legalább időlegesen kisebb-nagyobb vezetői pozícióban, mondjuk egy projekt vagy részfeladat erejéig.

 

8. Kulturális intelligencia

Bernard Marron kívül mások nem nagyon említik ezt a készséget, de valószínűleg a legtöbb helyen szükség lesz a diverzitás elfogadására. A nyitott, soknemzetiségű vállalatoknál, csapatoknál fontos, hogy a munkatársak képesek legyenek megérteni és elfogadni a másikat, függetlenül annak bőrszínétől, kultúrájától, vallásától, korától, politikai meggyőződésétől.

 

9. Technológiai készségek

Mivel a nagy változásokat a digitalizáció, a számítógépesítés indította el, a technikai tudás, a digitális írástudás sem maradhat ki a listából. Ennek csak alapszintjét jelenti, hogy a dolgozó képes kezelni azokat az eszközöket, technológiákat, amelyek munkakörének hatékony ellátásához szükségesek. Aki ki akar tűnni, annak szüksége lesz némi programozói és adatelemzési tudásra is.

 

10. A változás szeretete

A változás úgyis elkerülhetetlen, akkor miért próbálnánk elbújni előle, és miért nem a lehetőséget látjuk benne? Nem csak az agyunknak, de egész valónknak rugalmasnak kell maradnia, hogy elfogadja és alkalmazkodjon az újfajta munkakörökhöz, munkakörülményekhez, elvárásokhoz és készségekhez.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: