Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

42_1.jpg
Forrás: ITB

Az ENSZ által megfogalmazott Fenntartható Fejlődési Célok 11. pontjában a közlekedés és az irodai környezet okosítása a feladat. Okossá azonban csak akkor válik valami, ha a technológia eszközei kölcsönhatásba lépnek az emberi igényekkel.

Barcelonában a smart city-fejlesztések keretében egész városra kiterjedő wifi-hálózatot húztak fel, így például a megfelelő közlekedéstámogató applikáció segítségével az autósoknak lehetőségük van arra, hogy a legközelebbi üres parkolóhelyet megtalálják. Ez csupán egy nagyon egyszerű példa arra, hogyan segíti a technológia az embert, s mit ad hozzá a smart city koncepcióhoz az okosközlekedés almodul.

Az ENSZ által kitűzött Fenntartható Fejlődési Célok (UNESCO SDG) tizenhét cselekvési területe között a 11. a Fenntartható városok és Közösségek almoduljairól szól. Ez egy fontos cselekvési terület, amelybe a fenntartható közlekedésen kívül a digitalizált otthonok és irodák, a biztonság, az élhető városi közterek, az időtakarékos ügyintézés almoduljai is beletartoznak.

Az okostér alapvetően olyan fizikai vagy digitális környezet, amelyben az emberek és a technológiai eszközök kölcsönhatásba lépnek egymással, s folyamatosan egyre nyitottabbá, összekapcsoltabbá és intelligensebbé válnak az ökoszisztémában. „Ennek legátfogóbb példája az okosváros modellje, ahol az üzleti, a lakossági és az ipari közösségeket összefogó területeket intelligens várostervezési eszközökkel látják el, és ahol mindegyik szektor a társadalmi és közösségi együttműködést szolgálja” – foglalja össze a lényeget Z. Karvalics László, a Szegedi Tudományegyetem docense, az UNESCO Bizottság Információs és Kommunikációs Albizottságának magyarországi vezetője és az Információt Mindenkinek Program Irányító Testületének tagja. Hozzáteszi, hogy az okosváros koncepcióba szorosan beletartoznak a smart citys szoftverek is, melyek között találhatók olyanok is, amelyek az időjárási körülményeket elemzik, ezzel járulva hozzá a közlekedési kockázatok csökkentéséhez. De használnak olyan intelligens szoftvereket is, amelyek az energiafogyasztás optimalizálásához, a fenntartható működés biztosításához vagy a tömegközlekedésben alkalmazhatók.

„Furcsának tűnhet, de a smart city, az okosváros, s ezen belül az okosközlekedés és az okosiroda jövőjéről már a 19. század utolsó harmadában is beszéltek” – mondja Z. Karvalics László. Amikor például az okosiroda szóba kerül, mindenki a technológiát és az automatizálást keresi. „Pedig az okosság elsősorban nem innen indul, hanem onnan, hogy a környezet és a környezetben élő ember hogyan tudja egymást kölcsönösen segíteni” – magyarázza a szakember. Az okosváros modelljei kétségkívül az info-technológiai robbanástól váltak látványossá, de legalább ennyire fontos, hogy gazdaságilag fenntartható okoskörnyezetek aktiválják a helyi vállalkozásokat, és mindenki megtalálja a fejlesztésekben a helyét.

 

Közlekedés-logisztika, természetesen okosan

Az okosváros koncepciót az elvárosiasodás hívta életre a nagyvilágban. A megnövekedett lakossági létszám kezelése hatalmas nyomást helyez többek között a városi közlekedésre. Budapesten például naponta, a BKK becslései szerint több mint 1800 közösségi jármű közlekedik, amelyeken legalább ötmillió utazás történik. A leginnovatívabb és leglátványosabb hazai okosváros projektek is a városi közösségi közlekedés logisztikájában és fejlesztésében történnek Magyarországon. Például a fővárosban várható egyik nagyszabású közösségi közlekedést támogató fejlesztés a hármas metró Káposztásmegyer felé történő meghosszabbítása lesz. De a 2019–2020 közötti időszakban tervezik a Duna-parti sétány fejlesztését, a rakparton áthaladó forgalom mérséklését, a parkolási rendszer újragondolását, a zöldfelületek megújítását és a kerékpárút-hálózat fejlesztését is. A smart közlekedési rendszerhez kapcsolódhatnak az újgenerációs közlekedési szolgáltatások is, mint például a népszerű Waze vagy a BKK saját fejlesztése, a BKK Futár. Illetve, a spanyol példához hasonlóan, itthon is lesz lehetőség online tájékozódni a szabad parkolóhelyekről.

Az okos közlekedés kialakításához tartozik még az intelligens szenzorok alkalmazása, az elektromos autók exponenciális elterjedése, a közlekedés optimalizálásához hozzájáruló applikációk, vagy a városi wifi-rendszer kiterjesztése. A technológiai alapok adottak, rendelkezésre állnak a szükséges érzékelők, a kommunikátorok és a hálózat is. A videós szenzorokat használhatják továbbá sorompóknál, a környezeti szenzorok pedig alkalmasak arra, hogy videó- vagy hőkamerán keresztül gyorsan azonosítsanak például tüzet vagy kiömlött káros anyagokat. Ha belegondolunk, hányféle érzékelő létezik manapság – hő-, mozgás-, levegőérzékelés –, a kombinációk száma szinte végtelen.

Okos közlekedés-fejlesztési projektek vidéken

Okos zebra: Békéscsabán, Debrecenben, Kecskeméten, Nyíregyházán és Zalaegerszegen olyan közlekedésbiztonsági rendszert alakítottak ki, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével, villogó fénnyel hívja fel az autósok figyelmét a kijelölt gyalogátkelőn éppen áthaladó gyalogosokra.

Tesztpálya a jövő közlekedéséért: a Zalaegerszegen megvalósuló, 2020 második negyedévére ígért önvezető autók tesztelésére épült pálya egyedülálló jellegzetessége, hogy például a városi közlekedést is lehet szimulálni rajta.

Virtuális idegenvezető: Szolnokot választották ki az úgynevezett T-City programhoz. Az egyik legfrissebb fejlesztés Android és iOS platformon érhető el, Szolnok nevezetességeit és turisztikai érdekességeit lehet ezen keresztül elérni. A kiterjesztett valóság segítségével pedig az éttermek menüit lehet elolvasni.

 

Védett utak

Nemcsak a fővárosban, hanem a környező városokban is jó eredménnyel haladnak a smart-fejlesztések. 2018 év elején mintaprojektként Monoron és Ceglédbercelen is elindult az okosváros, okosfalu koncepció kialakítása, amelyben a közlekedésfejlesztés is kiemelt szerepet kapott. Győrben pedig nemrég adták át, és meg is tekinthető, hogyan működik egy okosváros irányítóközpontja, hogyan kapcsolja össze az informatikai rendszer a digitális és a fizikai világot olyan területeken, mint a városi adminisztráció, a közszolgáltatások, a közbiztonság és a gazdaság. A rendszerbe bekapcsolt térfigyelő kamerákról érkező információk, képek alapján például automatikusan megállapítható, hol alakulhatnak ki dugók vagy balesetek. Sőt, a kamerák arcfelismerő programjai segítségével akár egy gyanúsnak talált gyalogos mozgását is elemezni lehet (például zsebtolvajok esetén), és azonnal riaszthatók a rendőrök.

Az okos informatikai rendszerek a felhőalapú számítástechnika, a big data, a dolgok internete (IoT) és a mesterséges intelligencia (MI) segítségével elemzik folyamatosan a városi szolgáltatásokat.

 

Okosan alkalmazkodó irodák

A smart otthonok alapkoncepciója már nemcsak a futurisztikus luxusapartmanok sajátosságai, hanem elérhető rendszerek a közeljövőben épülő iroda- vagy középületeknél. Az okosépületek jellemzői, hogy a gyorsan fejlődő technológiák hatására hozzáidomulnak a felhasználói igényekhez. Olyan épületek tervezésére van tehát szükség, amelyek „jövő biztosak”.

Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a munkáltatók és a befektetők körében, hogy emberközpontú környezetet alakítsanak ki az irodaépületeknél. Emiatt egyre népszerűbb a biofilia elve, ami a természetes anyagokat, a nagy léptékű zöldfelületeket és a természetes fényforrásokat alkalmazza. Az irodakomplexumok esetében például szimulációk segítségével érik el, hogy az épület belső tereiben a lehető legoptimálisabb természetes megvilágítás legyen, s áramlástani vizsgálatok segítségével javítják a levegő minőségét. Az okosirodákban az okosszenzorok központi szerepet kapnak például a légszennyezés csökkentésében.

Ha az irodai folyamatokat vizsgáljuk, akkor az okosváros koncepcióban a humán folyamatokat a technológiai fejlesztésekkel egészítik ki. Például az automatizált irodában automatizált az iktatás, a dokumentumkeresés, az archiválás vagy akár a biztonsági mentés, de mégsem lehet a humán erőforrást teljesen kivenni a rendszerből, mondja Z. Karvalics László. Továbbra is fontos szerep jut a perszonalizációnak. „Nincs bevett forgatókönyv arra, hogy milyen a tökéletes okos iroda, ezért inkább minden iroda konkrét munkavállalójára, konkrét megoldást kell adni” – fűzi hozzá a szakember. Létezik olyan munkahelyi ökoszisztéma, ahol az eszközöket mind az irodában, mind az autóban, sőt még az otthoni környezetben is használják. Ezért szükséges egyfajta okos keretrendszert építeni a munkavállaló köré. Tehát az okosiroda fogalma sokkal tágabb értelmű, mint mondjuk egy hagyományos irodáé.

 

„De ennél is továbbmegyek, hiszen az igazi okosmunkahely és az igazi okosiroda személyre szabott, és a személyes tudásmenedzsment (Personal Knowledge Management, PKM) révén optimalizált folyamat-innováció támogatására szerveződik – részletezi Z. Karvalics László. – Az okosváros az értelmezésemben azt jelenti, hogy a városra szinte organikus lényként tekintünk, amely megfelelő válaszokat ad a környezeti kihívásokra és a lakosság igényeire. Élhetővé teszi saját magát, bevonja és felhasználja a rendelkezésre álló eszközöket, ötleteket és tudást.”

Minden város különbözik a másiktól, ahogy a polgárok és a szokások is. A fő kérdés az, hogy mi az élő problémája a közösségnek, hogyan lehet hozzányúlni, hol kell javítani az életminőségen, és hogyan lehet még élhetőbbé varázsolni a környezetet? „Az okosvárosban, a technológia alkalmazása mellett, szükség van okos városvezetésre, a meglévő tudás integrálására, és a lakosság ismeretének, tudásvagyonának bevonására – mondja Z. Karvalics László. – Összességében az okosváros koncepcióknak nemcsak a technológián, hanem a tudásteremtés, tudásmegosztás és tudásalkalmazás szemléleti kiindulópontjain alapuló komplex elképzeléssé kell válniuk.”

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2053 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Somkutas Norbert

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4910 cég szerepel adatbázisunkban.

A legkeresettebb cégek: