Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


Eseménynaptár

előző hónapkövetkező hónap
50_Bdaily.jpg

Egy CIO csak úgy távozhat munkahelyéről, ha megbizonyosodik róla, a stratégiai terveket utóda is megérti és végrehajtja. Az újonc informatikai vezetőnek érdemes óvatosan megközelítenie a változásokat, hiszen a gyors módosítások visszafelé sülhetnek el.

„György”, képzeletbeli informatikai vezetőnk egy nagy gyártóvállalatnál dolgozik immár lassan 10 éve. A kiégést megelőzendő új kihívásokat keres magának, de nem szeretné, ha eddigi munkája, az aprólékosan kidolgozott stratégiai tervek a kukában landolnának. A tervek fontosságát szeretné átörökíteni utódjának, de nem igazán tudja, hogyan.

Ahogy az információ-technológia vállalaton betöltött szerepe megváltozott, úgy a CIO kritikus fontosságú szerepkört tölt be a vállalat életében, stratégiai üzleti terveket valósít meg, miközben stabil környezetet biztosít a jó eredmények születéséhez – véli Suzanne Adams, a Gartner kutatási alelnöke. Ha személyi változás következik be az informatikai vezető szerepkörben, az hatással van az IT-kezdeményezések kimenetére vagy a napi operatív tevékenységre, ami vélhetően veszélybe sodorja az IT összteljesítményét. A távozó vezetőnek meg kell terveznie az átadást, vagyis több területen is dokumentált, tiszta helyzetet kell teremtenie.

 

Hol vannak a felhatalmazások és az erőforrások?

Az informatikai vezető tudja, hogy az A tervet e-mailben vagy egy megbeszélésen hagyta jóvá a cégvezetés, igazgatótanács, a B tervet pedig a golfpályán beszélték meg. Mindez szépen el is lett temetve a jegyzetekben, levelezésben. Az új vezetőnek fogalma sincs, hogy a folyó projekteket hol, mikor fogadták el, nincs hozzáférése az adatokhoz. A távozó CIO-nak kötelessége dokumentálni minden jóváhagyást, engedélyezést, ezért tároljuk őket könnyen elérhető helyen! Ezt a formális dokumentációt gyakran frissítsük még akkor is, ha nem áll szándékukban elmenni a cégtől. Hiszen ezzel biztosítjuk, hogy még mindig fennáll az ügyvezetői támogatás, ugyanakkor az IT-csapat és a projektben érdekeltek sem felejtik el, mi a feladatuk az átmeneti, vezetőváltással járó időszak alatt.

A folyamatosságot megszakítja, ha az új vezető számára nem nyilvánvaló, hogy egy adott projektnek elfogadott költségvetése és allokált csapata van. Ha úgy véli, neki kell a összeszednie az adott tervre a csapat mellett a költségvetést is, akkor nagy valószínűséggel az elintézendők aljára kerül a projekt. Ha egy adott projektnek világosan meghatározott költségvetése és hozzárendelt csapata van, akkor a vezetőváltás nem okoz gondot. Főleg a kiemelt fontosságú projektek esetében életbevágó, hogy a költségvetésben célzott összegeket és erőforrásokat jelöljünk ki, ehhez a pénzügyi vezető, projektvezető segítségét kérhetjük.

Szánjunk időt az ismerkedésre

A vezetőváltást a szervezet negatív dolognak éli meg a letöbb esetben, mert az emberek alapból ellenállnak a változásnak, nem szeretik különösen – mondja Rozsovits Edit, a Staff Consulting ügyvezető igazgatója. Ezért az új IT-vezetőnek első körben az a feladata, hogy megismerje és magáévá tegye az új vállalati kultúra értékeit, megtudja, mi a küldetése és ezt milyen stratégia segítségével tudja elérni.

Az új vezető a HR-osztálytól is kérhet segítséget: megmutathatják neki, melyek azok a döntések, melyeket eszközölhet a szervezeten belül annak érdekében, hogy az ő pozícióját megerősítse. Hasonló döntés a home office, különböző cafeteria elemek bevezetése, vagy inspiráló juttatások bevonása. Ha igény van oktatásra, akkor erre keretet, lehetőséget biztosítani – a lényeg, hogy az új IT-vezető legyen ezeknek az újdonságoknak a zászlóvivője, elkötelezett harcosa.

Amikor egy új vezető érkezik, akkor a pénzügyi keretek tervezésekor nagylelkűbb a vállalat, így a fentebb említett többlet juttatásokra, intézkedésekre lesz büdzsé. Rozsovits Edit tanácsa szerint első körben tartózkodjunk a változásoktól, inkább hívjunk össze egy workshopot, melyben megismerjük egymás elképzeléseit, az üzleti igényeket. Az új vezető tartson külön egyéni találkozókat a kulcsszereplőkkel, a hangadókkal. A beszélgetéseken irányított kérdésekkel ki lehet ugrasztani a nyulat a bokorból, vagyis meg lehet tudni, milyen ellenérzések léteznek vele szemben, milyen ellenállásokkal kell esetleg megküzdenie a CIO-nak.

A csapatépítőt se hanyagolja el az új vezető, egy kötetlen ismerkedős, bográcsozós, borozós estén többet megtudhatunk kollégáinkról, nyugodt légkörben lehet egymástól kérdezni. És hogy megelőzzön minden folyosói pletykát, tartson saját magáról egy rövid prezentációt a csapatának, melyben gátat vetve a feltételezéseknek őszintén elmondja miért váltott, milyen tervei vannak.

Hol van az érték, az elköteleződés és a jutalom?

Amikor egy új IT-vezető belép a vállalathoz, nem biztos, hogy átjön számára egyes projektek stratégiai értéke. Ha a vállalati célok nem ismertek tisztán, kínos szünetekhez, projektek teljes leállításához vezethet. A távozó IT-vezetőnek érdemes nem IT-vezetőkkel szövetkezni ezen a fronton. Azért, hogy meggyőződjön, minden egyes IT-projektnek van legalább egy elkötelezett támogatója az IT-csapaton kívül, aki el tudja magyarázni igazi üzleti értékét, ugyanakkor keményen lobbizik mellette. Kevésbé valószínű, hogy az új CIO leállít egy olyan tervet, melynek legalább egy lelkes támogatója van a vállalati vezetésben.

Egy új IT-vezető azokat a projekteket állítja le a legkönnyebben, melyek még el sem kezdődtek. Azokat a terveket egyszerű mellőzni, melyekről ugyan már volt szó megbeszéléseken, de sorsukat még nem döntötte el a vezetőség, nem rendelkeznek dokumentációval. Ezért a távozó vezető feladata, hogy a fontos projektet azoknak is nézzenek ki, legyen a meghatározott tevékenységeknek meghatározott teljesítési határidejük. Ez azt jelzi, hogy egy kézzelfogható, már elindított projektről van szó. A csapatnak pedig könnyű lesz az átmeneti időszak alatt is tartani az előre megbeszélt menetrendet.

Az új IT-vezető azokat a projekteket részesíti előnyben, ahol világosan látszik, hogy hol van számára ebben a jutalom, amelyről könnyen eldönthető, hogy gyors győzelemmel kecsegtet. Így a távozó IT-vezető pontosan írja le, milyen elismerés (legyen az erkölcsi vagy anyagi) várja, ha az adott tervet végig viszi. Így érdekelt lesz a sikeres befejezésben a csapat és a vezető egyaránt.

A régi vezető elment a cégtől, az új IT-vezető meg első munkanapját tölti. Neki milyen feladatok jutnak, Az első nap tele van várakozással és üresjáratokkal, hacsak nem a kötelező munkavédelmi oktatásokkal vagy elolvasandó iratokkal töltjük ezt az időt. Ekkor derülnek ki azok a meglepetések, amiről az udvarias állásinterjún senki sem mert beszélni, és esnek ki az első csontvázak a szekrényből.

 

Egóból hatékonyság

Miközben azok felismerték az új vezető értékét, akik kiválasztották erre a szerepkörre, a csapat, az ügyfelek és a vezetőtársak számára ismeretlenként kezdjük a napot. Ne azzal igyekezzünk megkedveltetni magunkat, hogy fűnek-fának eldicsekedjük a korábbi munkahelyeken elért sikereket, hanem nulláról, szerényen építsük fel saját márkánkat. A megismerkedés időt vesz igénybe, ez lassú folyamat, amit nem lehet siettetni, nem lehet saját személyiségünket előtérbe helyezve felgyorsítani.

A gyors, meggondolatlan döntéseknek komoly ára van – még az is lehet, hogy korán elköszönnek tőlünk. Mielőtt leállítanánk vagy elindítanánk egy nagy projektet, vegyünk egy nagy lélegzetet, dőljünk hátra és várjunk pár hetet. Hacsak nem egy komoly krízishelyzet megoldására hoztak minket a céghez, egészségesebb lassan haladni, mialatt megismerjük a kulcsfontosságú embereket és problémákat.

Mialatt várunk, tartózkodjunk a korábbi CIO bírálásától – nincs konstruktív hatása és az IT-csapat magára veheti a kritika egy részét. Alakítsunk ki egy kis, bizalmas tanácsadói csapatot az iparág szakértőiből vagy a cégen belül azokból az emberekből, akikben megbízunk. Segítségükkel elkerülhetjük, hogy a vállalati kultúra ellen, az íratlan szabályokkal szembe menve cselekedjünk.

Még egy fontos emberrel meg kell küzdenie az új vezetőnek: azzal, aki belsős munkatársként pályázott az állásra, de nem kapta meg (ennek ellenére lehet, hogy az átmeneti időszakban rábízták az osztály vezetését). Őt vagy megnyeri magának vagy ellensége marad – mindaddig, míg a csalódott, elégedetlen alkalmazott új helyre nem távozik.

Rovatok

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2074 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Németh Péter

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4964 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:ADAPTO Solutions Kft.

A legkeresettebb cégek: