Business

gm_hitachi_logo
Forrás: bizzia.com

A GM-mel bizniszel a Hitachi

Egymással üzletelnek a globális recesszió nagy vesztesei. A japán elektronikai óriáscég jelezte, jövő évtől lítium-ion akkumulátorokat biztosít a General Motors hibrid járműveihez.

A japánok csodaakksit gyártanak majd. (fotó: hitachi-hap-la.com)
A japánok csodaakksit gyártanak majd. (fotó: hitachi-hap-la.com)
Mind a japán Hitachi-t, mind az amerikai General Motors-t (GM) szétcincálta a gazdasági recesszió. A transzatlanti gyártó vesszőfutása talán mindenki előtt ismeretes, halmozottan foglalkozott vele a nemzetközi és hazai sajtó. A két gigász most karöltve próbálja meghódítani az elektromos és hibrid autók piacát, egyben kozmetikázni igyekezvén a hírnevükön esett csorbát.

Mindkét vállalat komoly gondokkal küzd: a GM – mint ismeretes – becsődölt, s jelenleg is vagyontárgyai értékesítésével vesződik, nem mellékesen, próbál megszabadulni leányvállalataitól is. Ami ennél most sokkal fontosabb, hogy az amerikai társaság, üzletpolitikájának újragondolását követően úgy néz ki, valóban a kisautók gyártása felé orientálódik.

A GM átalakításáról annyit tudni lehetett, miszerint a szakszervezetek követelésére a vállalatvezetés fejet hajtott, s beleegyezett, hogy az egyik leállított gyárukban áttérjenek kisméretű, alacsony fogyasztású gépkocsik gyártására. Ehhez hozzájön továbbá a Delphi alkatrészgyártó cég visszaédesgetése az autógyártóhoz.

Kis túlzással, külső és belső tartalom letudva, már csak egy jó akksi hiányzik, ami meghajtja majd az újonnan piacra szánt, feltehetően a villany- és hibridautók szegmensét meghódítani igyekvő GM-autókat. Ehhez pedig a Hitachi jó alternatívának tűnik.

 A Hitachi - amely tavaly zárult pénzügyi éve végén még világszerte 390 ezer főt foglalkoztatott – 2010. március végéig összesen 200 milliárd jenes költségmegtakarítást tervez, üzembezárások, elbocsátások és a veszteséges termékek megszüntetése révén. Rosszul áll tehát a japán óriás szénája, de akkor mégis, minek köszönhető a General Motors-szal tervezett ügylet?

Nagyjából egy éve már annak, hogy az elektronikai cég bejelentette: új lítium-ionos akkumulátort dobnak majd piacra, melynek akkoriban 3-4 évre saccolták a bemutatkozóját. A vállalat szavatolta, miszerint az elektromos autókban, de akár egyszerű hordozható eszközökben is használható áramtároló hússzor nagyobb teljesítményre lesz képes, mint a mostaniak.

Hibridre vált a GM.     (fotó: trucktrend.com)
Hibridre vált a GM. (fotó: trucktrend.com)

Igazi forradalmat vizionálnak az elektromos autók piacán, hiszen akkumulátor-technológiájuknak köszönhetően, nemcsak hússzor több energia tárolható, hanem hússzor gyorsabban is nyerhető ki majd az új akkumulátorokból. Na, és most tessék figyelni: hússzor nagyobb hatótávolságra lesz képes az ilyen akksikkal megspékelt járgány. Még nincs vége! A gyártás során nanotechnológiát is alkalmazni szándékozó vállalat a jelenleginél olcsóbban tudja majd ezeket előállítani, minekután a kobalt lassan csillagászati összegekbe kerülő komponensét kihagyják, magnéziumtartalmú alapanyaggal helyettesítve azt.

Mindezek fényében máris érdekesebb a Hitachi-GM partnerség. Amennyiben az amerikai gyártó életképes tud maradni – s miért ne tudna? – a hibrid- és elektromos autók piacán, a Hitachi pedig valóra váltja új akkumulátorához fűzött reményeit, akkor együtt kellőképpen megerősödhetnek ahhoz, hogy ténylegesen kikozmetikázzák azt a bizonyos csorbát...