Business

Nokia, a megunhatatlan. De Nokia a feltámadó?
Nokia, a megunhatatlan. De Nokia a feltámadó?
Forrás: telegraph.co.uk

A Nokia hatalmas zakója sokkolhatja a piacot

A szeptembertől júliusig tartó negyedév sem hozott bő termést a finn óriás számára. A Nokia eladásai ötödére zuhantak, a tavalyi milliárdos profithoz képest most majdnem ugyanannyit lapátoltak össze - csak mínuszban.

A folyó esztendő harmadik negyedéve sem hozott felüdülést a finn mamutcég számára. A Nokia 1996-ban kezdte meg negyedéves eredményeinek publikálását, az azóta eltelt idő során jelen eredmény tekinthető a társaság egyik legnagyobb blamájának: míg tavaly ugyanezen időszakban 1,1 milliárd eurós profitot csináltak, ezúttal 913 millió eurós nettó veszteséget jegyeznek.

Kallasvuo az alkatrészhiányt is okolja.     (fotó: digitoday.fi)
Kallasvuo az alkatrészhiányt is okolja. (fotó: digitoday.fi)

A finn cég jelentéséből kiderül, hogy egyrészt a Nokia Siemens Networks (NSS) divíziójuk gyatra piaci szereplésének tulajdonítják a mostani negatív eredményeket: a finn-német leánynál már az ősz kezdetén komoly felsővezetői váltásokat vittek véghez. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az NSS az akvirálni készülő brit T-Mobile és Orange leányvállalatok (előbbi a Deutsche Telekom, utóbbi a France Télécom tulajdonában van) szigetországi wireless operációikhoz szükséges berendezések legnagyobb beszállítója. Az elemzői spekulációk pedig úgy tartják, hogy az újonnan létrejövő közös vállalkozáson az NSS bukhatja a legtöbbet – mivel az egyesülés egyebek mellett a költséghatékonyság jegyében jön létre, az feltehetően a beszállítói oldalt (NSS) is komolyan érinti.

Másrészt ott van a mobiltelefon-piac zsugorodása. A finnek elemzői legalábbis úgy találták, hogy ez a piaci szegmens hét százalékot zsugorodik idén a tavalyi lehetőségekhez képest. Ráadásul a Nokia csupán az európai, latin-amerikai piacokon, illetőleg Közép-Keleten, valamint Afrikában tudott eleget tenni expanziós üzletpolitikájának, míg a nagyobb piaccal kecsegtető észak-amerikai, kínai és csendes-óceáni térségekben jelentősen csökkent a részesedésük.

No, de a mobiltelefonok piacán belül ott van az okostelefonok szegmense, amelyről egyöntetűen azt tartják az analitikusok, hogy válság ide vagy oda, ez a szegmens továbbra is expanziós lehetőséget kínál a piaci szereplők számára. Igen ám, viszont az elemzők hozzátették, hogy a Nokia egyszerűen nem tud versenyezni az Apple, vagy éppen a Research In Motion termékeivel, hiszen azok a jelek szerint sokkal populárisabbak, mint a finn készülékek.

Persze korai volna temetni a finneket, hiszen a globális piaci adatok alapján még mindig 38 százalékot hasítanak ki az eladott mobilkészülékek képzeletbeli tortájából. A finnek vezére, Olli-Pekka Kallasvuo maga is úgy vélekedik a vizsgált negyedévről, hogy az eladásokat nagyban vetette vissza az a súlyos tényező is, hogy egyszerűen alkatrészhiányban szenvedtek - közeleg a karácsonyi időszak, úgyhogy még nem késő javítani.