Center

46_Popular_Mechanics.jpg
Forrás: ITB
Már megint dugó van, vaze!

Ki szervezi a forgalmat?

Nem a közösségi navigációs alkalmazások tehetnek arról, hogy a főutak mentén húzódó kisebb utcák és lakóövezetek dugók esetén akkora forgalmat kénytelenek elviselni, amekkorára nem készítették fel őket.

A nagyobb budapesti főutak környékén csúcsidőben megszokott jelenség, hogy a Waze-t (esetleg más, a valós idejű forgalmi adatokat figyelembe vevő navigációs alkalmazást) használó autósok az app útmutatásait követve a kisebb mellékutcában igyekeznek egérutat találni. Különösen bosszantó lehet ez a helyieknek akkor, ha emiatt az amúgy csendes, kertvárosi területekre terelődik a forgalom, ahogy ez rendszeresen előfordul a Hegyalja út és a Gellérthegy esetében.

 

A térképen és a helyismereten túl

A jelenség valós, de nem lehet kizárólag a navigációs alkalmazások számlájára írni – mondta az IVSZ szervezésében megrendezett Smart konferencia közlekedési blokkjában Nagy Marcell, a Waze Magyarország Csoport vezetője. A Google tulajdonában álló app számos tényezőt vesz figyelembe az optimális útvonal kiszámításakor, és egyáltalán nem biztos, hogy a leggyorsabbat választja. Nagy súllyal esik például latba, hogy a pillanatnyi és historikus adatok alapján mennyire tudja pontosan megjósolni az érkezés várható idejét – ez már csak azért is fontos, mert a felhasználó leginkább ez alapján választ útvonalat.

Segíteni is tud

Nemcsak gondokat tud okozni a Waze Budapest közlekedésében, hanem segíteni is rajta. A BKK Info és a Waze-közösség között szoros együttműködés alakult ki. A Waze megkapja a BKK-tól az előre tervezett forgalmi változások pontos információt, cserébe pedig hozzájut a közösségi alkalmazás valós idejű forgalmi adataihoz. Utóbbi nem lebecsülendő információforrás: a reggeli és esti csúcsidőben mintegy 20 ezer wazer közlekedik Budapest utcáin, ami gyakorlatilag ugyanennyi forgalomfigyelési szenzort jelent.

 

Emellett természetesen a valós idejű forgalmi adatok adják a legfontosabb támpontot – ez az, ami miatt eddig nem látott helyeken is megnő a forgalom.

Eddig ilyen adatok nem álltak rendelkezésre, az autósok csak a térképre és a helyismeretükre hagyatkozhattak, utóbbit viszont már kiváltja a Waze.

Nagy Marcell hangsúlyozta, hogy az app semmilyen módon nem szervezi a forgalmat. A navigációs alkalmazás a meglévő infrastruktúrát használja és a meglévő szabályrendszert alkalmazza. Ha a „Waze-dugók” jelensége komoly problémákat okoz, akkor ezen az infrastruktúrán és szabályrendszeren kell változtatni.

 

Amikor a kerülőutak is bedugulnak…

Ameddig ezt nem oldják meg, az alkalmazás továbbra is hajlamos bedugítani az egyébként is véges kapacitású kerülőutakat – az ugyanis már nem része a tervező algoritmusnak, hogy lehetőleg több különféle kerülőútra terelje a dugóban ácsorgókat.

Rövidtávon különféle forgalomszervezési intézkedésekkel lehet orvosolni a problémát. Időszakosan megtiltható a behajtás, egyirányúsítani lehet bizonyos utcákat, figyelmeztetések helyezhetők ki – a gond csak az, hogy ezek az ott élőket is zavarhatják. A hosszú távú megoldás az lehet, ha megfogalmazódik a város jövőképe, és ezek után minden tevékenységet ehhez igazítanak, legyen szó forgalomszervezésről, járdák, utak kialakításáról, a közösségi közlekedés fejlesztéséről. Amíg nem így tesznek, amíg csak a meglévő rendszert toldozgatják-foldozgatják, addig nem lehet tartós eredményeket elérni.