– Milyen forrásokból és milyen adatok gyűlnek a NÚSZ-nál?
– Két nagy rendszert üzemeltetünk, a HU-GO elnevezésű
e-útdíj, illetve az úgynevezett e-matrica rendszert. Az e-útdíjat a 3,5
tonnánál nehezebb tehergépjárművek úthasználata után kell megfizetni 6900
kilométeres úthálózaton, utóbbit pedig a többi gépjármű fizeti a mintegy 1400
kilométeres gyorsforgalmi úthálózat használatáért. Mind a két rendszerből
kapunk értékesítési, valamint forgalmi és ellenőrzési adatokat is.
– Mi a legnagyobb tétel ezek között?
– Egyértelműen az
ellenőrzési adatok. A fix portálok és gépjárműbe szerelt eszközök az
ellenőrzési pontokon felvételeket készítenek, a felismert rendszámokat pedig
időbélyegzővel ellátva beküldik a végpontokról a központi rendszerbe. Ha az
ellenőrzés során kiderül, hogy az adott jármű nem fizette meg az e-matricát
vagy az útdíjat, a központi rendszer bekéri a helyszíneken készült,
hitelesített fényképeket is. Ha az ellenőrzési és a jogosultság nyilvántartási
adatok egybevetésekor minden rendben van, a felvétel a törvényben előírt idő
után felülíródik a végpontokon. Évente mintegy 25 terabájt képi felvétel készül
így, de szerencsére ennek csak egy-két százalékát kell tovább megőriznünk, azt
is csak a pótdíjazási, illetve bírságolási eljárás lezárultáig.
Szakmai pálya
|
---|
– 1996-ban szerzett jogi diplomát
– Ügyvédként főként pénzügyi területen működött
– 2010-től a Magyar Fejlesztési Bank igazgatója, részt vett
az elektronikus útdíjfizetés bevezetésében
– 2014-ben a Miniszterelnökség helyettes államtitkára lett
és helyet kapott a NÚSZ igazgatóságában is
– 2018 júliusától a NÚSZ vezérigazgatója |
– Mi a helyzet az értékesítési és forgalmi adatokkal?
– Ezek az adatmennyiség kisebb, de annál értékesebb részét
teszik ki. Öt év alatt mintegy 10 terabájt információ gyűlt össze a központi
adattárházunkban, a mennyiség pedig évente egy-két terabájttal nő. A
közlekedési területen nincs a miénkhez fogható mélységű és méretű adatbázis
Magyarországon. A matricák esetében szokványos kereskedelmi tranzakciós
adatokról van szó, látjuk, hogy milyen járműre milyen matricát vásároltak. Az
e-útdíj már egy kicsit összetettebb történet. A 6900 kilométernyi díjköteles út
mintegy 2400 elemi szakaszra van osztva, ezek hossza néhány száz métertől 15
kilométerig terjed. A regisztrált járművek automatikusan fizetnek, ha
felhajtanak egy elemi útszakaszra, így egyből látszik, hogy hol, mikor, mennyi
jármű járt.
– Házon belül hogyan tudják hasznosítani ezeket az
adatokat?
– Rendszeresen készülnek operatív riportok az egyes
igazgatóságoknak, szakterületeknek, például az ügyfélszolgálatnak. Mi, felső
vezetők is rendszeresen kapunk statisztikai jellegű kimutatásokat, például az
értékesítésről, a vásárlási szokások alakulásáról. De azt is meg tudtuk
mondani, hogy egy év alatt hány autós úszta meg a pótdíjat azzal, hogy az
autópályára való felhajtás után, de még 60 percen belül vette meg a matricát,
tehát pontosan vissza tudjuk mérni egyes intézkedések hatását. (Egyébként
tavaly 1,2 millió volt a számuk.) Társadalmi szerepvállalásunk keretében egyéb
elemzéseket is akarunk végezni, például hogy a hideg időjárás vagy az
üzemanyag-árak alakulása milyen hatással van a matricavásárlásra vagy a
forgalomra, hogy aztán ezeket az eredményeket közkinccsé tegyük. Az üzleti
intelligencia szolgáltatások bevételeit vissza szeretnénk forgatni kapcsolódó
közlekedésinnovációs
CSR kezdeményezésekbe, mint például ösztöndíjprogram indítása mérnökhallgatók
számára.
Jönnek a milliárdok
|
---|
2018-ban az előző évinél több, 315 milliárd forint útdíjat
szedett be a NÚSZ. Ebből 234 milliárd az e-útdíj rendszerből származik, a
fennmaradó 81 milliárd forintot pedig 14,5 millió darab e-matricára költötték
el az autósok. Az útdíj valamivel több mint felét külföldi, elsősorban román,
lengyel és bolgár fuvarozók fizették be. Az e-matricák közül a legnépszerűbb a
személyautóra való 10 napos matrica volt; ezzel együtt éves matricából is 10
százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban. |
– A többi állami, kormányzati szereplő milyen módon
profitálhat az adataikból?
– Közvetlenül kapcsolódunk a NAV-hoz és a közlekedési
hatósághoz is, előbbihez az EKÁER, utóbbihoz a tengelysúly-mérési rendszer
(TSM) okán, így ezek a hatóságok is a mi adatainkból dolgoznak. Ezen túlmenően
is számos módon segítjük a közlekedéspolitika szakmai munkáját. Amikor az M0
felújítását vagy az M1 háromsávosra bővítését tervezte a kormányzat, mi
szolgáltattuk a forgalmi adatokat, mintákat. Magához, az útdíjrendszer
finomhangolásához az adatok elemzése és a visszajelzések alapján folyamatosan
felülvizsgáljuk az útdíjszámításhoz használt elemi útszakaszokat. Mondjuk, egy
korábban kevésbé kihasznált szakasz közepén létesül egy gyár vagy logisztikai
központ, ami megnöveli a forgalmat. Ilyenkor készek vagyunk arra, hogy a látott
forgalmi adatok ismeretében két részre osszuk az adott szakaszt, így a
fuvarozók többségének csak egy kisebb, a valóban használt útszakasz után kell
fizetni. Vagyis olyan műhelymunkát végzünk, amelynek elemzései, javaslatai
rendszeresen beépülnek a közlekedéspolitikába.
– A piaci szereplők is hozzájuthatnak az adatokhoz?
– Igen, pontosan ez a célja a nemrégiben megalakított
Business Intelligence üzletágunknak. Sokféle igénnyel találkozunk: van, hogy
egyetemisták kérnek tőlünk adatokat szakdolgozatukhoz, de jellemző, hogy közúti
beruházók akarják frissíteni a mi adatainkkal a saját forgalmi modelljeiket.
Nemrégiben például Martonvásárnál néztük meg és elemeztük ki, hogy miért
növekedett meg a teherautó-forgalom. Az adatainkból egyértelműen kideríthető,
hogy a térség fejlődése miatti nagyobb célforgalomról van szó, vagy csak a
környékbeli gyorsforgalmi utak használói akarják egy kicsit megrövidíteni
útjukat azzal, hogy átvágnak a településen. Olyan megkeresésekkel is
találkozunk, amelyekre soha nem számítottunk. Egy osztrák szociális
gondozóhálózat román munkaerőt szeretett volna toborozni, és ehhez óriásplakátokat
akart elhelyezni a magyar utak mentén. Ezért arra volt kíváncsi, hogy merre és
milyen időbeli eloszlásban jár a legtöbb román rendszámú autó. Az ilyen
kéréseket is tudjuk teljesíteni, természetesen az adatvédelmi elvek szigorú
betartásával. Az alapadatokon mi végezzük el az elemzést, csak az eredményt
bocsátjuk a megrendelő rendelkezésére.