Human Hungary

Ocskay Szilárd, NEXON
Ocskay Szilárd, NEXON
Forrás: ITB
Zsebben hordott HR

Humánerőforrás-élményre vágyik az új generáció

Változnak a munkavállalók, változnak az igények és az azokat kiszolgáló eszközök, módszerek – ráadásul mindez egyre gyorsabban történik. Az a cég, amelyik nem tud lépést tartani HR-fronton korunk kihívásaival és tempójával, végképp elvérzik. A NEXON ügyvezető igazgatójával, Ocskay Szilárddal a HR jelenéről és jövőjéről beszélgettünk.

– Személy szerint Ön mit tart a HR legnagyobb kihívásának napjainkban?

– Összességében a munkavállalók jelentik a legnagyobb kihívást. Vagyis a munkavállalók elérése, megszerzése, a munkaerőhiánnyal kapcsolatos problémák legyőzése, illetőleg a munkavállalók megtartása, jólétük biztosítása és motiválásuk az eredményes munkavégzésre. Korunk világa nagyon gyorsan változik, a HR világa végképp, mind IT-, mind humánoldalról nézve. A munkavállalók elképzelése saját karrierükről gyökeresen megváltozott az előző évtizedekhez képest. Felgyorsult az álláskeresési ciklus is: a dolgozók egyre kevesebb időt töltenek el egy helyen. Elsősorban a saját életüket szeretnék kiteljesíteni, és ennek egy része a munka. A fiatalok célja ma már nem az, hogy egyetlen cégnél fussanak be hosszú távú karriert, a pályakezdéstől egészen a nyugdíjazásig.

– Ez Önöknek is kihívást jelent?

– Szerencsére nálunk igen erős a törzsgárda, sokan már évtizedek óta velünk vannak, de természetesen a globális trendek nálunk is éreztetik hatásukat. Komoly feladatot jelent az idősebb generációkra jellemző megbízhatóságot és lojalitást az új, fiatal kollégáknál is elérni. Ráadásul a munkatársaink egy része szoftverfejlesztő, esetükben pedig különösen nagy a hiány és erős a mobilitás a piacon. Éppen ezért minden cégnek a „HR-élmény” irányába kell lépnie, napjainkban egyértelműen ez a kulcsszó a megfelelő munkaerő megtalálásában, bevonzásában és megtartásában.

– Mit takar a HR-élmény?

– Például azt, hogy a munkavállalók bárhol és bármikor elintézhetik a HR-rel kapcsolatos ügyeiket, köszönhetően az önkiszolgáló funkcióknak és a mobileszközöknek. Igaz, hogy a szoftvereink már tíz éve biztosítják az önkiszolgálás lehetőségét, de mostanra vált mindez igazán trenddé és mindenki számára elérhetővé. Az okoseszközök a kékgalléros munkakörökben dolgozóknál is jelen vannak, a HR pedig egyre több, egyre jobb és egyre inkább személyre szabottabb szolgáltatást nyújthat a munkavállalóknak.

Érezhetően új igény a HR felé, hogy azonosuljon azzal az elvvel, miszerint a munkavállaló legalább olyan fontos, mint a cég ügyfele, tehát ügyfélként kell kezelni őt is, maximálisan támogatva az életútját nemcsak a közvetlen munkakörnyezetben, de tágabb értelemben is, szem előtt tartva a well-beinget.

– Hogyan áll a HR a digitalizációval itthon?

– Vegyes érzelmeim vannak ezzel kapcsolatban. Nagyon sok digitális megoldást nyújtunk már évtizedek óta, tehát a HR jelentős része egyértelműen digitalizált. Ami azonban nagy kérdés, hogy mit jelent a modern világ a HR-ben, hogyan fogja a digitalizáció átalakítani a HR-esek, HR-vezetők funkcióját és munkáját. A dolgozói élménynyújtás során egyre több funkció kerül át a HR-től a dolgozókhoz, illetve az adott területek közvetlen vezetőihez. A központi HR tehát egyre több feladatot tud leosztani azokra a területekre, ahol az igények valójában keletkeznek. A digitalizáció, az automatizáció és a kiszervezés lehetősége gyakorlatilag átstrukturálja a humánerőforrás szereplőinek funkcióit. A jövőben a HR-re főként azok a stratégiai irányok meghatározása és személyes ügyintézési feladatok maradnak, amelyek a „boldog munkavállalói lét” elérését biztosítják a dolgozóknak.

– Intelligens beosztástervezőjük, a NEXONtime iPlan az elmúlt időszak nagy dobása volt. Min dolgoznak most?

– Egyrészt az elmúlt hónapokban nagyot léptünk előre a mobil alkalmazásainkban. Újabb funkciókat tettünk elérhetővé mobileszközön is, amire nagy igény mutatkozik munkavállalói oldalon is. Ez a megtartás komoly eszköze lehet, hiszen növelhető általa a dolgozói elégedettség, tehát nem csak az adminisztráció egyszerűsítését jelenti. Másrészt idén teljesen megújul a beléptető-rendszerünk, ami ugyancsak komoly fejlesztést takar.