Tavaly novemberben hozta nyilvánosságra a Hewitt Magyarország legjobb munkahelyeit
rangsoroló felmérésének eredményét. A hazánkhoz hasonlóan tíz másik térségbeli
országban is elvégzett felmérés összegzése után most készült el a közép-kelet-európai
rangsor; ebbe a körbe már eleve csak az egyes országok éllovasai kerültek.
Nem könnyű megtartatni az alkalmazottak motivációját
Mind a kis- és középvállalati, mind a nagyvállalati kategóriában törökországi
cég végzett az első helyen: előbbi az isztanbuli Ritz-Carlton, utóbbi a Ceva Logistics.
A legjobb magyar kis- és középvállalat a Quintiles lett (a régiós lista 3. helyén),
míg a legjobb hazai nagyvállalat a GlaxoSmithKline Pharma (8. hely). A tizenötös
toplistákba rajtuk kívül három-három magyar vállalat került be: Radnóti Miklós
Általános Iskola, Wrigley Ltd, Johnson & Johnson MD&D sector (kis- és
középvállalatok); Mars Sales, Microsoft, Mediaedge:cia (nagyvállalatok). Különdíjban
részesült a Microsoft, a Hilti, a GlaxoSmithKline, a DHL és a McDonalds, amelyek
a régió legalább három országában előkelő helyen szerepeltek. (A gyorsétteremláncnak
például az orosz, a román és a bolgár leányvállalata is bekerült a régiós Top15-be.)
Informatika: pozitívan értékelve |
---|
A Legjobb munkahely felmérésben szereplő vállalatokat iparág szerint is csoportosították.
Az informatika jól szerepelt: a szektorban dolgozók 56 százaléka elkötelezett
vállalata felé és 67 százalékuk elégedett munkahelyével.
Az átlagnál sokkal nagyobb arányban állítják az it-szektorban dolgozók, hogy
a vállalat kortól, nemtől, egyebektől függetlenül egyformán kezeli a munkatársakat,
és különösen elégedettek a munkaidő rugalmas beosztásával. Ugyanakkor az it-ben
dolgozók a magyar átlagnál kisebb arányban érzik úgy, hogy a munkafolyamatok lehetővé
teszik számukra a lehető leghatékonyabb munkavégzést, és az országos 33 százalékkal
szemben csak 22 százalékuk érzi úgy, hogy akár nyugdíjazásáig a cégnél marad. |
A felmérés során számos érdekes tendenciára is felfigyeltek a Hewitt munkatársai
- mondta az eredményeket ismertető sajtótájékoztatón Veres Rita európai üzletágvezető.
Az idei év első negyedévében (globális adatok alapján) a vállalatok 31 százalékánál
csökkent a dolgozók elkötelezettsége, ami kétszeresen meghaladja az egy évvel
ezelőtt mért értékeket. Miközben a válság első jeleire (tavaly július és szeptember
között) közel felére (29 százalékra) esett vissza azon cégek aránya, ahol nőtt
az elkötelezettség, idén január és március között már a vállalatok 53 százaléka
mondhatja el ugyanezt. Ebből két dolog következik - mondta Veres Rita -: a dolgozók
egyrészt hozzászoktak a válság gondolatához, viszont az is kiderült, hogy nincs
középút: ahol nem sikerül növelni az elkötelezettséget, a motivációt, ott az menthetetlenül
csökkenni fog.
A magyar munkavállalók idén lojálisabbak munkáltatójukhoz, de ez nem kis részben
a munkahelyük féltése miatt van. Az idén április-májusban megkérdezett 25 cég
4000 munkavállalójának válaszai alapján az derül ki, hogy közel kétszer annyian
(23 százalék) vélik úgy, hogy nem találna könnyen és gyorsan új állást, mint akik
az ellenkező véleményen vannak (13 százalék). Erősödött a dolgozók maradási hajlandósága,
de ezzel együtt a korábbinál többen félnek állásuk elvesztésétől és többen gondolják
úgy, hogy a felsővezetők nem megközelíthetők.
A Hewitt szakértői szerint a legjobbak a válság idején négy területre összpontosítanak:
nagy gondot fordítanak a felsővezetés könnyű elérhetőségére és a vállalati célok
kommunikációjára; odafigyelnek a kulcsemberek megtartására; igyekeznek összhangot
teremteni a kinyilvánított célok és a tényleges gyakorlat között; valamint odafigyelnek
a dolgozók véleményére.