Ict

Nem könnyű megtartatni az alkalmazottak motivációját
Nem könnyű megtartatni az alkalmazottak motivációját
Forrás: www.employeeattraction.com

Törököké a legjobb munkahely, sőt!

Két török vállalat lett Közép-Kelet-Európa legjobb munkahelye a Hewitt immár harmadszor elvégzett felmérése szerint. Az élmezőnybe több magyar cég is belekerült, de mindenkinek figyelnie kell a dolgozói elkötelezettség csökkenésére.

Tavaly novemberben hozta nyilvánosságra a Hewitt Magyarország legjobb munkahelyeit rangsoroló felmérésének eredményét. A hazánkhoz hasonlóan tíz másik térségbeli országban is elvégzett felmérés összegzése után most készült el a közép-kelet-európai rangsor; ebbe a körbe már eleve csak az egyes országok éllovasai kerültek.

Nem könnyű megtartatni az alkalmazottak motivációját
Nem könnyű megtartatni az alkalmazottak motivációját
Mind a kis- és középvállalati, mind a nagyvállalati kategóriában törökországi cég végzett az első helyen: előbbi az isztanbuli Ritz-Carlton, utóbbi a Ceva Logistics. A legjobb magyar kis- és középvállalat a Quintiles lett (a régiós lista 3. helyén), míg a legjobb hazai nagyvállalat a GlaxoSmithKline Pharma (8. hely). A tizenötös toplistákba rajtuk kívül három-három magyar vállalat került be: Radnóti Miklós Általános Iskola, Wrigley Ltd, Johnson & Johnson MD&D sector (kis- és középvállalatok); Mars Sales, Microsoft, Mediaedge:cia (nagyvállalatok). Különdíjban részesült a Microsoft, a Hilti, a GlaxoSmithKline, a DHL és a McDonalds, amelyek a régió legalább három országában előkelő helyen szerepeltek. (A gyorsétteremláncnak például az orosz, a román és a bolgár leányvállalata is bekerült a régiós Top15-be.)

Informatika: pozitívan értékelve

A Legjobb munkahely felmérésben szereplő vállalatokat iparág szerint is csoportosították. Az informatika jól szerepelt: a szektorban dolgozók 56 százaléka elkötelezett vállalata felé és 67 százalékuk elégedett munkahelyével.

Az átlagnál sokkal nagyobb arányban állítják az it-szektorban dolgozók, hogy a vállalat kortól, nemtől, egyebektől függetlenül egyformán kezeli a munkatársakat, és különösen elégedettek a munkaidő rugalmas beosztásával. Ugyanakkor az it-ben dolgozók a magyar átlagnál kisebb arányban érzik úgy, hogy a munkafolyamatok lehetővé teszik számukra a lehető leghatékonyabb munkavégzést, és az országos 33 százalékkal szemben csak 22 százalékuk érzi úgy, hogy akár nyugdíjazásáig a cégnél marad.

A felmérés során számos érdekes tendenciára is felfigyeltek a Hewitt munkatársai - mondta az eredményeket ismertető sajtótájékoztatón Veres Rita európai üzletágvezető. Az idei év első negyedévében (globális adatok alapján) a vállalatok 31 százalékánál csökkent a dolgozók elkötelezettsége, ami kétszeresen meghaladja az egy évvel ezelőtt mért értékeket. Miközben a válság első jeleire (tavaly július és szeptember között) közel felére (29 százalékra) esett vissza azon cégek aránya, ahol nőtt az elkötelezettség, idén január és március között már a vállalatok 53 százaléka mondhatja el ugyanezt. Ebből két dolog következik - mondta Veres Rita -: a dolgozók egyrészt hozzászoktak a válság gondolatához, viszont az is kiderült, hogy nincs középút: ahol nem sikerül növelni az elkötelezettséget, a motivációt, ott az menthetetlenül csökkenni fog.

A magyar munkavállalók idén lojálisabbak munkáltatójukhoz, de ez nem kis részben a munkahelyük féltése miatt van. Az idén április-májusban megkérdezett 25 cég 4000 munkavállalójának válaszai alapján az derül ki, hogy közel kétszer annyian (23 százalék) vélik úgy, hogy nem találna könnyen és gyorsan új állást, mint akik az ellenkező véleményen vannak (13 százalék). Erősödött a dolgozók maradási hajlandósága, de ezzel együtt a korábbinál többen félnek állásuk elvesztésétől és többen gondolják úgy, hogy a felsővezetők nem megközelíthetők.

A Hewitt szakértői szerint a legjobbak a válság idején négy területre összpontosítanak: nagy gondot fordítanak a felsővezetés könnyű elérhetőségére és a vállalati célok kommunikációjára; odafigyelnek a kulcsemberek megtartására; igyekeznek összhangot teremteni a kinyilvánított célok és a tényleges gyakorlat között; valamint odafigyelnek a dolgozók véleményére.