Legfrissebb

shopping_cart.jpg
Forrás: ccfitnessblog.com

Razzia: a webboltok fele szabálytalan

Még májusban zajlottak azok a rajtaütésszerű ellenőrzések, amelyek eredményét most hozták nyilvánosságra Brüsszelben. Ezek szerint a hazai e-áruházak több mint felénél a fogyasztókat károsító szabálytalanságok vannak.

Szlovákia kivételével valamennyi uniós tagállam, továbbá Norvégia és Izland fogyasztóvédelmi hatóságai vettek részt az elektronikai termékeket forgalmazó internetes portálok nagyszabású, rajtaütésszerű ellenőrzésében. Összesen 369 olyan honlapot ellenőriztek, amelyek digitális fényképezőgépeket, mobiltelefonokat, mp3- vagy mp4-lejátszókat, dvd-lejátszókat, számítógépes felszereléseket vagy játékkonzolokat értékesítenek. Az ellenőrzött honlapok 55 százalékánál találtak szabálytalanságokat. Magyarországon mind a tíz megvizsgált weboldalt problémásnak minősítették.

Hiányos adatok, hiányos vevőtájékoztatás
Hiányos adatok, hiányos vevőtájékoztatás
A honlapok 66 százaléka félrevezető információkat közölt a fogyasztói jogokról; a vásárlókat vagy egyáltalán nem, vagy félretájékoztatták az elállási jogról – arról a jogukról, hogy a távértékesítés során történt rendelést minimum 7 napon belül törölhetik és indoklás nélkül visszaküldhetik az árut. Egyes esetekben például azt közölték velük, hogy a kereskedő nem veszi vissza a terméket, vagy hogy csak levásárolhatják a termék árát, ahelyett, hogy készpénzben megkapnák a visszatérítést. Más esetekben a fogyasztókat azzal kapcsolatban vezették félre, hogy a vásárlás után legalább 2 évig joguk van a hibás terméket megjavíttatni vagy kicseréltetni (például azt mondták nekik, hogy ez csak egy évig áll jogukban).

A problémás honlapok 45 százaléka félrevezető információt közölt a termékek teljes áráról: vagy nem tüntették föl a szállítási költséget, vagy nehéz volt azt megtalálni. A pluszköltségeket csak a fizetés utolsó fázisában adták hozzá az addigi árhoz. Néhány honlap ingyenes szállítást ígért, vagy "minden költséget magában foglaló" ajánlatot tett, holott felszámította a szállítási költségeket.

Az ellenőrzés során az is kiderült, hogy a webáruházak harmada nem vagy hiányosan adja meg a kereskedő elérhetőségét.

Meglena Kuneva, az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi biztosa szerint nem kizárólag Magyarországra jellemzőek ezek a megállapítások. "Az elektronikai cikkeket online értékesítő kereskedők több mint fele becsapja a fogyasztókat. Ez Európa-szerte probléma, amelyre európai szintű megoldást kell találnunk" – fogalmazott a biztos.

Mayer Erika infomediátor ezzel kapcsolatban emlékeztetett: az IVSZ és az Inforum közreműködésével folytatják a kosaras webáruházak tanúsítását. A tavaly ősszel indult Fair Business program keretében felhasználóvédelmi és jogi szempontból ellenőrzik a boltok honlapját, működését, és tanácsokat adnak a hiányosságok kijavítására. Az átvilágítás költségei uniós forrásokból fedezhetők.