Piackutatás

Oxford Internet Surveys
Forrás: microsites.oii.ox.ac.uk/oxis/

Az internetezők új típusa?

Az oxfordi internetkutatók legfrissebb kutatási jelentésében nincs túl sok meglepő adat; a tanulmánynak inkább az az érdekessége, hogy egy új internet-felhasználói csoport kirajzolódásáról tesz említést. A következő generációs netezők tehetősek, és ahol csak lehet, interneteznek.

Az Ofxord Internet Institute 2003 óta vizsgálja a brit internethasználatot és az ahhoz kapcsolódó attitűdöket. Az idei az intézet ötödik nagy tanulmánya, amely ezúttal az internetezők új csoportjának kialakulását véli felfedezni.



A Következő Generációs Felhasználók azok a userek, akikre jellemző, hogy mobileszközökön (is) használják a világhálót; ennél azonban jóval több sajátosságot lehet róluk elmondani – legalábbis az oxfordiak szerint (a brit kutatók szókapcsolatot az ismert okok miatt mellőztük). A Next Generation User csoportba az összes brit internetező 44 százaléka tartozik; a halmaz tagjaira az is jellemző, hogy okostelefonon, tableten, e-readeren (is) kapcsolódnak a világhálóra, illetve hogy három vagy több számítógéppel rendelkeznek. Az internetezés számukra különböző készülékeken, a legváltozatosabb helyszíneken zajló tevékenység.

Az ilyen userekre nem jellemző a passzivitás: nem csak információ begyűjtésére használják a világhálót, hanem írnak (pl. blogot), tartalmakat állítanak elő (pl. saját weboldalt) és a közösségi oldalakon is aktivizálják magukat, sőt a politizálás sem áll távol tőlük.

A szigetországban már két évvel ezelőtt is közel 100 százalékos volt a mobiltelefon-penetráció, ám a telefonosoknak csak a negyede e-mailezett vagy böngészett a készülékén, ma pedig a mobilosok közel felére igaz mindez (valljuk be, az okostelefonok elmúlt két évét tekintve ez az adat nem oly meglepő). A mobiltelefon-tulajdonosok száma már nem tudott hová növekedni, jól látható viszont a robbanás a tabletpiacon: a brit netezők harmada már rendelkezik táblagéppel.

A tanulmány (szerzői) szerint az általuk feltérképezett új csoportban nem elsősorban a kor a meghatározó tényező, hanem a jövedelem. A Next Generation User jellemzően a legjobban kereső polgárok közé tartozik: a 80 ezer fontot (27 millió forint!) meghaladó éves jövedelemmel rendelkező internetezők háromnegyede egynél több készüléket használ a világháló elérésére. Annak ellenére, hogy az idősekre (és az alacsony végzettségűekre) kevésbé jellemző, hogy ebbe a csoportba tartoznak, a tanulmány szerint az internetező nyugdíjasok 9 százaléka is közéjük sorolható.

Végül néhány általános adat: az internethasználók aránya az országban 73 százalék; a 14 és 17 év közöttiek 99 százaléka, a 65 év felettiek egyharmada netezik. A közösségi oldalakat az internetező nők 63 szzaléka látogatja, a férfiaknál ez az arány 57 százalék.