focus

22_Richelieu_420
Forrás: -
Eredmények – Stratégia

Stratégia helyett taktika

A hosszú távú stratégia helyett a gyors reagálást kívánó időkben a vállalkozásokat a rövid távú taktikai terv vezeti – már ha létezik.

Általában van kidolgozott stratégiája a nemzetközi cégeknek, legtöbbször országra lebontva – ismerteti Szép Péter, a Deloitte Zrt. üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere. A magyar cégeknél árbevétel függvénye, hogy létezik-e stratégia: milliárdos árbevételnél már elvétve fordul elő, hogy ne lenne. Akkor is van kidolgozott működési terv, ha a tulajdonosi kör és a menedzsment külön működik. Amikor a tulajdonos egyben az operatív vezető, akkor általában nem gondolják, hogy szükség lenne stratégiai tervre, mert a tulajdonos tudja merre szeretné vinni cégét, és így hozza meg döntéseit. Arra a kérdésre, hogy a magyar cégek hány százalékának van stratégia terve, Szép Péter nem tudott pontos számmal válaszolni, mert szerinte ezt a területet még senki sem mérte fel.

 


 

 

Ha van is stratégiája a vállalatnak, akkor az nem átfogó. A termékstratégia meghatározza az eladást, az a nyereségességet, ezért ezt a legtöbb esetben kidolgozzák a cégek. Ám hogy például milyen emberek segítségével érnék el ezt a kitűzött célt, arra már nincs kidolgozott hr-stratégia. Szép Péter szerint azonban, ha létezik is stratégia, azt a valóság felülírhatja, ahogy az az elhúzódó válság idején többször is megtörtént. Ilyenkor a vállalatok gyors alkalmazkodási képessége, a rövid távú taktikai terv léte és követése válik fontosabbá a stratégiai elképzelésekkel szemben.

 

Biztonságos széf a felhőben

Hallgatói kutatómunkából származik a virtuális széf: a Tresorit szolgáltatás. A Dropboxhoz hasonló megoldás matematikailag garantálja, hogy illetéktelenek nem férhetnek hozzá a felhasználók adataihoz. Az alapítók olyan szolgáltatásban gondolkodtak, amelynek titkosítása nem fejthető vissza (nincs password reset), így a fejlesztők sem ismerik a felhasználói jelszavakat. Elsőre nem értették a befektetők, hogy a rendszer biztonságosságát befolyásolná, ha ettől eltérnének. Sikerük titka végül az lett, hogy kitartottak eredeti stratégiájuk mellett.

Pszichológiai jellemzők

A karizmatikus vezető ’13 Az ilyen emberek kiemelkedő személyiségükkel hatnak másokra és kifejezetten alkalmasak arra, hogy vezessék, támogassák (munka)társaikat, újba vágjanak és szétrombolják a régi sémákat. Az ilyen vezetőket ma a professzionalizmus jellemzi. Ez biztosít olyan szakmai tudást, ami nem hagyja elszállni a tartalom nélküli kommunikáció irányába újra. Emellett az uralkodó jelleg a proaktivitásával segíthet kilábalni a válságból.

 

Hirdetés helyett szolgáltatás

Kezdetben a Ustream.tv a hirdetésekből várta a bevételt, de egyre több felhasználó kérte, hogy saját tartalmukon ne fussanak hirdetések. Így aztán 2010–2011-ben átalakították üzleti modelljüket és az előfizetés alapú, magasabb bevételű forrásokra koncentráltak. „A korábbi hirdetésmodell szolgáltatásmodellé változott” – nyilatkozta az itpeople-nek Fehér Gyula, a Ustream ügyvezető igazgatója. 2010-ben a magyar–amerikai cég 20 millió amerikai dollár tőkeinjekciót kapott a japán Softbanktól.