ICT Nagykönyv 2016

06_Business_kocka
Forrás: ITB
ITBUSINESS AWARD

A találékony elme dicsérete

Az INSIDE ITB rendezvények egyik fénypontja mindig az ITBUSINESS AWARD díjátadója. A kiadónk által meghirdetett verseny rangját és értékét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy évről-évre annak ellenére indul el rajta tucatnyi vállalkozás, hogy ezen a megmérettetésen „csak” erkölcsi elismerést lehet aratni.

A néhány hónapja meghirdetett ITBUSINESS AWARD pályázatra idén pontosan ugyanannyi (tizenhárom) cég jelentkezett, mint tavaly. Mint máskor, most is a termékfejlesztés kategória volt a népszerűbb: a beérkezett pályázatok zöme (tizenegy) valamilyen új fejlesztés volt, és ezúttal csak ketten akarták megmérettetni egy lezajlott projektjüket. Ugyanakkor örvendetesen vegyes képet mutat az induló vállalkozások köre. Van közöttük még start-upnak számító kis magyar cég; külföldi tulajdonban lévő, de saját innovációval jelentkező vállalat; a világban már számos helyen bizonyított, jól ismert magyar fejlesztő; és mellettük idén is indultak világcégek is. Köszönthettünk jól ismert indulókat; olyan versenyzőket, akikkel korábban még nem találkoztunk, és akadt, aki mindkét kategóriában szerencsét próbált.

Különösen örvendetes, hogy a benyújtott pályaművek többnyire a globális érdeklődés és innováció homlokterében lévő problémákra kínálnak megoldásokat, mégpedig ugyancsak a világ élvonalába tartozó technológiákat alkalmazva. Az élet minden aspektusát átható digitalizáció, valamint ebből fakadóan az ügyfélkiszolgálás új útjai, az Ipar 4.0, az Internet of Things, a mobil fizetési megoldások, az elektronikus kereskedelem hatékonyságát növelő rendszerek egyaránt megtalálhatóak a benyújtott fejlesztések között. Ráadásul idénre is jutott hardveres megoldás, amely talán rögösebb utat jelent a sikerhez, mint a szoftverek, viszont tágabb teret is kínálhat az innovációra.

Lássuk hát részletesebben is az egyes pályaműveket, amelyek közül a zsűri már megjelenésünk után, az INSIDE ITB 2016 előtt alig néhány órával választja ki a győzteseket.

 

Kezelőfelület és raktározás

Nem könnyű összehasonlítani a beérkezett két projektet, hiszen teljesen eltérő igényekre született megoldásokról van szó. A nagyvállalati rendszerek, és azok front-endjeinek fejlesztése során a felhasználók szempontjai, a könnyű kezelhetőség, a felhasználói élmény többnyire a háttérbe szorul. Emiatt aztán még egyazon vállalaton belül is igen eltérő színvonalúak lehetnek a különféle alkalmazások kezelőfelületei. A Clarity Consulting– az Erste Bankkal folytatott együttműködés során – viszont azt tapasztalta, hogy az ügyviteli rendszerek felhasználói felületének, működési logikáinak egységes tervezése révén olyan hatékonyságnövekedés érhető el, amely rendkívül rövid idő alatt megtérül. A felesleges, értéket nem teremtő munkavégzés mennyiségének csökkentésére dolgozta ki a cég az ErgonomX módszertani és értékelési rendszert. Az ErgonomX segítségével objektív, összehasonlítható módon értékelhetőek egy-egy nagyvállalati vagy akár webes alkalmazás kezelőfelületének és működésének erősségei és gyengeségei. A módszertan alkalmas iparági összehasonlítások készítésére és az alkalmazások hatékonyságát leginkább növelő továbbfejlesztési irányok kijelölésére. Az Erste Bankban használt operatív CRM rendszer áttervezésekor több mint tíz százalékkal sikerült csökkenteni a rendszerhasználathoz szükséges időt.

A másik projektpályázó, a német háttérrel rendelkező L-Mobile Hungary elsősorban ipari és raktári környezetekhez fejleszt mobil szoftvereket. Ilyen az L-Mobile Warehouse 2016 raktári rendszer is, amely tökéletesen illeszkedik az adott vállalat ERP rendszeréhez, miközben a raktári adatrögzítés és megjelenítés mobil eszközökkel (PDA) történik, vezeték nélküli hálózati kapcsolaton keresztül. Az L-Mobile ezt a megoldását vezette be a Knott Autoflex-nél is. A kecskeméti vállalat egy nemzetközi csoport tagjaként személygépkocsi utánfutókhoz gyárt alkatrészeket és kiegészítőket. 12 ezer raklap befogadására alkalmas raktárukban 150 ezer féle cikket mozgatnak. Az L-Mobile szoftverének köszönhetően lehetővé vált a logisztikai folyamatok elektronikus könyvelése, javult a raktárhelyek kihasználtsága és csökkentek a készletszintek.

 

Mobillal fizetni

A termékfejlesztési kategóriában már könnyebben találunk hasonló célokra vagy technológiákkal megvalósított fejlesztéseket. Mobilfizetési megoldással például a Cellum és a Telenor is pályázott. Előbbi a QCard nevű termékét nevezte: ez a mobilfizetéseket helyezi új alapokra. A mobilfizetéshez ugyanis vagy NFC alapú mobiltelefon és SIM-kártya kell (abból is a megfelelő verzió), vagy ennek hiányában úgynevezett távoli fizetési megoldást kell használni, ami lassú és nehézkes. Ezekkel szemben a QCard úgy működik, mint egy hagyományos bankjegy: vásárláskor azonnal felhasználható, meghatározott maximális értékkel rendelkezik, és csak egyetlen tranzakció végezhető vele. A felhasználó az okostelefonján futó mobiltárca-alkalmazásban, bármelyik regisztrált bankkártyája terhére tud QCardot létrehozni: ennek során megadja a maximális értékhatárt és egyben engedélyezi is a fizetést. A QCard egy, a kasszánál beolvasható vonalkód vagy QR-kód formájában jelenik meg a telefon képernyőjén. További előnye, hogy átadható más részére, így utalványhoz hasonlóan is használható.

Pályázatok dióhéjban

Projektek:

– Clarity Consulting – ErgonomX
Nagyvállalati rendszerek belső és mobil kezelőfelületének objektív értékelésére és összehasoníthatóvá tételére szolgáló módszertan kialakítása

– L-Mobile Hungary – L-Mobile Warehouse bevezetése
Raktári könyveléseket és adatgyűjtéseket végző mobil szoftvermegoldás bevezetése az Autoflex Knottnál

 

Termékek:

– Accessium – eAccess
Vezeték nélküli, központilag menedzselhető, a jogosultságokat rugalmasan kezelő beléptető rendszer

– Cellum – Qcard
Új, minden érintett számára alacsony belépési korlátot kínáló, egyetlen tranzakcióra szóló mobil fizetési megoldás

– Growww Digital – ROIminer
Adwords automatizációs szoftver webshopoknak

– iLex Systems – iLex innoICON
Termékek, szolgáltatások és üzleti modellek fejlesztésére is alkalmas innováció-menedzsment platform

– Innomatrix – IdMatrix
Moduláris, felhőbe helyezhető, könnyen kezelhető és paraméterezhető jogosultságkezelő rendszer

– L-Mobile – e-label
Elektronikus címkerendszer raktári megoldásokhoz.

– MOHAnet – iMachine
Egyetlen platformra épülő, de modulárisan bővíthető és újrahasznosítható M2M hozzáférési pont

– Nokia Solutions and Networks – Customer Experience Management
SDN hálózatok nyújtotta végfelhasználói élmény intelligens és automatikus személyre szabása

– Slamby – Slamby Classifier
Webáruházak automatizált kategorizálását végző nyelvfelismerő technológia

– Telenor – Telenor Wallet
Mobilszolgáltatóktól és bankoktól független mobil fizetési megoldás

– T-Systems – Advanced IVR Framework
Önkiszolgáló alkalmazások könnyű készítése és üzemeltetése mind az IVR, mind az okostelefonos ügyfélcsatornák számára

 

Ugyancsak a mobil fizetési megoldásokban látja a jövő egyik fontos útját a Telenor. Az általa fejlesztett Telenor Wallet olyan megoldás kíván lenni, amely együtt fejlődik a felhasználók szokásaival és igényeivel. Legfőbb jellemzője, hogy független a bankoktól és a mobiltársaságoktól – Magyarországon is bármelyik mobilszolgáltató ügyfele létrehozhatja saját profilját, és abban regisztrálhat bármilyen MasterCard, VISA vagy Amex kártyát. A tárcával a felhasználó fizethet parkolást, útdíjat, lottót, Telenor-számlákat, illetve online vásárlás esetén minden olyan kereskedőnél, amely támogatja a MasterPass rendszert. Utóbbit a mobilszolgáltatók közül a világon elsőként a Telenor Hungary tette elérhetővé ügyfelei számára.

 

Kereskedők segítsége

Aki azt hiszi, hogy az elektronikus kereskedelemben már nincs semmi új a nap alatt, nagyon téved: rácáfolt erre a Growww Digital és a Slamby is. A Growww Digital alig három éve alakult magyar cég, amely elsősorban a performance marketing terén segíti ügyfeleit. Emellett viszont saját technológiát is fejleszt: ez a ROIminer, amely pályázatuk tárgyát is képezi. A ROIminer egy Adwords automatizációs szoftver, kimondottan webshopoknak és listing oldalaknak. Segítségével long-tail kulcsszavakkal lehet termékre szabott, egyedi Adwords hirdetéseket készíteni, teljesen automatizáltan. Egy több tízezer terméket forgalmazó webshop esetében az ilyen jellegű hirdetések manuális elkészítése szinte lehetetlen feladat lenne. A ROIminer segítségével automatizálható ez a feladat: a Google-hirdetések olyan mértékben testre szabhatóak, ahogyan magában a Google Adwordsben sem. A szoftver különböző pszichológiai triggereket is kezel: többek között képes ingyenes szállítást, időjárási körülményeket, kedvezményeket, raktárkészletet figyelembe véve hirdetéseket megjeleníteni.

A Slamby is csak éppen betöltötte működésének harmadik évét. Az adatfeldolgozással foglalkozó cég 2014-ben fejlesztette ki a Slamby Classifier szövegfelismerő technológiát, amelyet már több területen is sikerrel alkalmaztak a felhasználók. A termék továbbfejlesztett változatát most az e-kereskedelmi piacra szánja a cég. Az írott szöveg értelmezésre révén alkalmas a webshopokba beilleszteni kívánt termékek automatikus kategorizálására, a termékadatbázis újrakategorizálására, a többszörösen megjelenő termékek kiszűrésére, a keresőgép-kategorizálásra, hasonló termékek javaslására, illetve a CV-k és álláspozíciók összepárosítására.

 

A mindenható ügyfél

Azt már régóta tudja minden szolgáltató, hogy az ügyfélnek mindig igaza van. A modern technológiák révén viszont ma már azt is lehet tudni, mit csinál, sőt mit szeretne az ügyfél. Az ügyfélmenedzsment, az ügyfelek megszerzése és megtartása nem csak egyre fontosabb de, egyre több eszköz is a rendelkezésre áll hozzá. Ezek sorát gyarapította a Nokia Solutions and Networks és a T-Systems Magyarország is.

A Nokia a közeljövő egyik legfontosabb távközlési technológiájához, a szoftverdefiniált hálózatokhoz (SDN) készített a végfelhasználói élményt személyre szabó megoldást. A Customer Experience Management rendszer  segítségével a hálózat nyújtotta végfelhasználói élmény intelligensen és automatikusan személyre szabható, miközben az üzleti érdekek is érvényesülnek. A rendszer az ügyfelekről, az általuk használt alkalmazásokról és párhuzamosan az üzleti működésről gyűjtött metrikákat elemzi, és a releváns összefüggésekbe ad betekintést. Az így kialakított dinamikusan változó üzleti iránymutatások alkotják azt a keretrendszert, amiben a végfelhasználói élmény menedzsmentje valós időben megoldható.

A T-Systems megoldása, az Advanced IVR Framework a szolgáltatóvállalatok contact centereinek működését hivatott hatékonyabbá tenni. Miközben terjednek az új, interaktív csatornák (e-mail, web, chat) az ügyfelekkel való kapcsolattartásban, továbbra is fontos a hang alapú kommunikáció. A T-Systems által kifejlesztett termék egy önkiszolgáló ügyfélszolgálati rendszer. Segítségével a contact centerek az aktuális igényekre reagálva maguk is létre tudják hozni automatizált, önkiszolgáló alkalmazások készítését, mind a hagyományos telefonos IVR, mind a modern okostelefonos csatornák számára. Lehetőséget ad arra, hogy az üzleti felhasználók programozói tudás és az IT bevonása nélkül is maguk módosítsák az alkalmazásokat, miközben azok használatáról teljes körű, üzleti szemléletű riportokból tájékozódhatnak.

 

Összekapcsolt gépek

Nem maradhattak ki a pályázatok közül az Internet of Things, illetve a gépek közötti (M2M) kommunikáció lehetőségeit kihasználó megoldások sem. Közülük a mindössze két éve alapított Accessium terméke, az eAccess már büszkélkedhet nemzetközi elismeréssel (tavaly megnyerte a Deutsche Telekom „Legjobb nemzetközi IoT megoldás” versenyét) és kiállításokon a külföldi közönség is megismerhette. A vezeték nélküli, szoftvertelepítést nem igénylő beléptető rendszer a hagyományos megoldások több bajára is gyógyírt kínál. Nem szükséges minden telephelyen külön számítógépes rendszert telepíteni, a beléptetés feletti teljes kontroll webes alapokon bármilyen helyszínről, többféle jogosultsági szintet definiálva is lehetséges. Integrálható más rendszerekkel, például munkaidő-nyilvántartással.

Az M2M kommunikációt könnyíti meg az egyetlen hardveres pályázat is, a MOHAnet iMachine nevű M2M hozzáférési pontja. A mai távfelügyeleti, logisztikai és telemetriai rendszerek egyik nagy hátulütője, hogy különböző kommunikációs technológiák, szenzorok és brandek között nincs kapcsolat. A modulárisan bővíthető iMachine lehetőséget kínál a változó ügyféligények folyamatos kielégítésére és az értéknövelt szolgáltatások bővítésére. A készülék az éppen aktuális igények szerint felszerelhető egy vagy több GPRS modemmel, rádiófrekvenciás, GPS, WiFi vagy ZigBee modullal, adatporttal, Bluetooth beaconnel, vagy éppen audioegységgel. Ezeknek köszönhetően felhasználási területei is rendkívül sokrétűek lehetnek, miközben a felhasználónak nem kell különféle eszközökbe beruháznia: az alapegységet olyan célokra bővítheti, amire éppen szüksége van.

Valahol az IoT körébe sorolható az L-Mobile termékfejlesztési pályázatán induló e-label is. A kiskereskedelemben már ismert elektronikus címkék a gyártóiparban és a raktározásban még nem terjedtek el. Az e-label a KKV-k számára is elérhetővé teszi a technológiát. Az elektronikus címkével ellátott termék vagy tárhely bármilyen állapotváltozása azonnal látható, és minden érintett szereplő (raktáros, targoncás, ERP vagy raktárkezelő szoftver) számára könnyen áttekinthető adattartalmat jeleníthet meg. Az adatok lehetnek képek, 1D és 2D vonalkódok, QR kódok vagy számadatok, és érkezhetnek automatikusan az ERP-rendszerből vagy akár mobil terminálról is.

 

Igényekre testre szabva

Végül, de messze nem utolsósorban két olyan pályázat is érkezett a termékfejlesztési kategóriába, amelyek a fenti kategóriák egyikébe sem férnek bele. Az Innomatrix saját fejlesztésű jogosultságkezelő rendszerét, a IdMatrixot nevezte. Az információbiztonság egyik legfontosabb alapkövetelménye, hogy minden felhasználó csak azokhoz a rendszerekhez és adatokhoz férjen hozzá, amelyekhez feltétlenül szükséges. A nemzetközi gyártók megoldásait viszont drágának és rugalmatlannak találták, ezért saját rendszer fejlesztését határozták el. Az IdMatrix már a 2-es verziónál és 50 ezres felhasználói bázisnál tart. Webes felületen keresztül érhető el, így okostelefonon és táblagépen is használható. Moduláris felépítése és rugalmasa paraméterezhetősége révén messzemenően az egyes cégek igényeire szabható.

Egészen egyedi megoldással jelentkezett az eredetileg jogi rendszerekkel és szolgáltatásokkal piacra lépő iLex Systems. Az innoICON egy innováció-menedzsment platform, amely a vállalaton belüli innovációs folyamatokat segít mederbe terelni. Módot ad a stratégiai felügyelet és az operatív munka szétválasztására, külső szakértők bevonására, új innovációs üzleti modellek kialakítására, a feladatok ütemezésére és ellenőrzésére. Egyaránt jól használható termékek, szolgáltatások és üzleti modellek innovációja esetén. A megoldás nagy hangsúlyt fektet az innovációk vizualizálására is és olyan technológiákat is felhasznál, mint virtuális/kiterjesztett valóság vagy a digitális aláírás.

 

A zsűri