work

18_Campus_Intelligence.jpg
Forrás: ITB
Instant kódolók

Ambiciózus tervek és gombamód szaporodó programozó-iskolák

További gyors növekedést és nemzetközi terjeszkedést terveznek az ITBEHAVIOUR által megkérdezett, programozó képzéssel foglalkozó vállalkozások. Az általuk nyújtott szolgáltatásra óriási a kereslet, de szigorúan szűrik a jelentkezőket, talán ennek is köszönhető, hogy a végzősök többsége megtalálja a helyét az ICT-munkaerőpiacon.

Sokszor hallani a munkaerőpiaccal, illetve a digitális forradalommal foglalkozó konferenciákon, hogy ma talán mindennél nehezebb versenyképes tudást biztosítani a fiataloknak, hiszen akár egy évtizeden belül is számos olyan foglalkozás jöhet létre, amiről ma még nem is álmodunk. Nos, a munkahelyekhez hasonlóan a vállalkozások esetében is gyors változásoknak lehetünk tanúi, elég csak arra gondolni, hogy mindössze néhány év alatt  hogyan forgattak fel egész iparágakat az olyan cégek, mint az Uber vagy az Airbnb. Az informatikusok iránti folyamatosan növekvő igény, illetve az ebből adódó egyre nagyobb hiány pedig a képzés területén indított el egy újítási hullámot, és az elmúlt bő két évben jó néhány, programozást oktató magánvállalkozás jelent meg a piacon, amelyek saját módszertannal vezetik be az érdeklődőket az informatika világába. Igaz, egyelőre nem váltották meg a világot, és még korántsem képeznek annyi kódoláshoz értő embert, mint amennyire a piacnak szüksége lenne, de az ITBEHAVIOUR-nek nyilatkozva több iskola képviselője is igen ambiciózus tervekről számolt be, amelyek alapján arra lehet számítani, hogy néhány éven belül a sokszorosára nő a náluk végző programozók száma. Nagy kérdés az is, hogy mennyire tudnak majd beilleszkedni az IT-cégeknél. Az iskolák ugyan pozitív tapasztalatokról számoltak be lapunk megkeresésére, azonban iparági forrásaink szerint a szakmában megoszlanak a vélemények arról, mennyire tudja felkészíteni a diákokat egy néhány hónapos képzés a munkavégzésre.

 

Fontosak a soft skillek

Egy egyszerű kereséssel csak Budapesten számos olyan képzési lehetőséget találhatunk, amelyek kódolást, valamilyen programnyelv elsajátítását kínálják. Az iparági szereplőkkel beszélgetve azonban az derült ki, hogy igazán nagy szereplő – már amennyire egy ilyen fiatal ágazatban nagy szereplőkről lehet beszélni – mindössze 4-5 van a magyar piacon. Bár a választék meglehetősen nagy, nincs könnyű helyzetben az, aki úgy dönt, hogy elsajátítja egy ilyen iskolában a programozás alapjait, hiszen a képzés költsége, a fizetési konstrukciók, a kurzus időtartama alapján erősen változó.

Korán kezdik

A 2014-es indulás óta már több mint 13 ezer 6–18 év közötti gyerek próbálta ki a Logiscoolnál a programozást, jelenleg több mint 6 ezren tanulnak náluk 8 országban, 50 helyszínen – tudtuk meg Csitári Gyulától, az iskola társalapítójától. A fejlődés azonban nem áll meg, a franchise rendszerben terjedő oktatási modell alapján március közepén Romániában is elindult a képzés, illetve valenciai nyári táborral Spanyolországban is megkezdik a gyerekek programozói oktatását, így már 10 országban lesznek jelen.

„Már több mint 300 oktató van a rendszerünkben, akik a saját magunk által fejlesztett oktatási platformot használják. Ez korosztályonként skálázható, a haladók például már Java script-szerű nyelvet használnak. Négy induló korcsoportunk van, azonban aki kezdő, bármikor be tud csatlakozni a képzésünkbe, hiszen hasonló dolgokat oktatnak ezekben, csak különböző tempóban. Most fut egy mesterkurzusunk is azok számára, akik a kezdetektől hozzánk járnak, ők már komolyan gondolják, hogy informatikusnak, programozónak állnak” – mondta Csitári Gyula.

A Logiscoolnál már azt is sikerként értékelik, ha növelni tudják a hazai középiskolások körében az érdeklődést az informatika iránt, ami jelenleg a tapasztalatok alapján igen alacsony. A vállalkozás által kidolgozott képzési program fő célja, hogy a problémamegoldó, algoritmikus gondolkodásmódot megismertessék a gyerekekkel. „Olyan tudást, készséget akarunk átadni nekik, ami később hasznos lehet az élet bármely más területén is. Nem tudjuk, hogy milyen programnyelvek lesznek majd, amikor a mostani 10 évesek munkába állnak, viszont a képzésünknek köszönhetően rendelkeznek majd azokkal a készségekkel, amik szükségesek ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó környezethez” – fűzte hozzá Csitári Gyula.

A Logiscool modelljének egyik nagy előnye, hogy a franchise belépési díjak miatt lényegében önfinanszírozó. Eddig egy befektetési köre volt a cégnek, akkor Balog Péter, a Baconsult alapítója szállt be angyal befektetőként. Csitári Gyula közlése szerint szóba került már újabb befektetési kör, és lenne is érdeklődő, de mint fogalmazott, „nem égető” sürgősségű a tőkebevonás. A Logiscool társalapítója a jövő kapcsán elmondta, hogy izgalmas tárgyalásokat folytatnak németországi, illetve észak- és dél-amerikai potenciális partnerekkel. A társaság éves árbevétele egyébként már most jóval meghaladja az egymilliárd forintot, és az érdeklődés sem csökken, a februárban indult második félévben a vártnál is nagyobb növekedés volt a gyerekek számában – tette hozzá Csitári Gyula.

 

Az egyik legismertebb hazai, programozó képzést nyújtó vállalkozás a Codecool, amelynek már mintegy 150 végzett hallgatója talált munkát itthon informatikai cégeknél. A legutóbbi évfolyam száz százalékosan el tudott helyezkedni – számolt be az eredményekről Szántó András, a Codecool marketing menedzsere. Persze ahhoz, hogy ilyen jó arányban találjanak állást a társaságnál diákok az is kell, hogy szoros együttműködnek a cégekkel. „Minden pénteken jönnek hozzánk ügyfelek, akik ilyenkor kicsit jobban meg tudják ismerni a diákokat, például meghallgatják a demózásukat, ugyanakkor a cégüknél lévő kihívásokról is tudnak beszélni. Ha pedig arra van igény, akkor a képzés utolsó három hónapjában már nagyobb hangsúlyt kapnak azok az ismeretek, amiket az ügyfelek elvárnak a hozzájuk kerülő diákoktól” – mondja Szántó András.

A Codecoolnál a programozói ismeretek mellett kiemelt figyelmet kap az is, hogy a soft skilleket is elsajátítsák a diákok, így például megtanulják, hogyan kell nagyobb tömeg előtt prezentációt tartani, agilisan dolgozni, visszajelzést adni, csapatban dolgozni vagy éppen a munkahelyi személyi súrlódások kezelését. Nagyon fontosnak tartják az iskolánál azt, hogy öntanulásra képezzék a diákokat, hiszen ahogyan Szántó András is rámutatott, hogy attól, hogy nagyon népszerű egy adott programnyelv, egyáltalán nem biztos, hogy 3-4 év múlva is ez lesz a helyzet. „Programozási tudás, soft skillek és jó problémamegoldó képesség – az a célunk, hogy így felkészítve kerüljenek ki tőlünk a diákok. A 2018-ban bevezetett Mastery Based Learning elnevezésű oktatási gyakorlatunk bevezetése azt eredményezi, hogy mindenki saját tempóban tudja elvégezni a kurzust, de azt is, hogy emiatt csak akkor tudnak következő szintre lépni, ha már az előző szintet tökéletesen tudják. Így ügyfélhez is csak olyan diákok kerülnek, akik már minden szintet, feladatot és tudást tökéletesre fejlesztettek” – jelezte a Codecool marketing menedzsere.

 

Folyamatos terjeszkedés


A 2015-ben, Miskolcról indult programozó iskola 12+6 hónapos képzést nyújt, amiből az utolsó hat hónap már a gyakorlati idő. Az oktatásba bekerülni egyébként korántsem könnyű. A programozói hátteret egyáltalán nem nézik a tréning során, viszont az angol nyelvtudás értelemszerűen elvárt, emellett egy logikai tesztet kell kitölteni, valamint egy motivációs tesztet, ami Szántó András szerint talán az egyik legerősebb szűrő. „Tényleg olyan embereket keresünk, akikben meg van a kellő motiváció arra, hogy pozitívan változtassák meg az életüket azáltal, hogy megtanulnak kódolni, és hosszú távon látják magukat a szakmában. Önmagában az, hogy valaki sok pénzt szeretne keresni, nem elegendő motiváció” – fűzte hozzá Szántó András.

A Codecoolnál a mastery based learning oktatás bevezetésével 2017 decembere óta folyamatos a felvételi, kéthetente engednek be egyszerre legfeljebb 15 diákot. A tanulók váltott hetekben dolgoznak bent az iskolában gyakorlati, illetve otthoni, önálló tanulással. Többféle programozási nyelvet és technológiát is megismernek a diákok, majd a 12 hónapos intenzív, nappali jellegű képzés után 6 hónapot a partner cégeiknél töltenek a tanulók, és ezen idő alatt már gyakornoki fizetést is kapnak.

„Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy akik nálunk végeztek nagyon jól megtalálják a helyüket a cégeknél, minimális a lemorzsolódás. Ebben segít nekik az is, hogy bent az iskolában is olyan környezetet szimulálunk számukra, amivel később a vállalatoknál találkozhatnak. Akad olyan diákunk is, akit a felvétele után egy hónappal senior pozícióban véglegesítettek. A visszajelzések is azt erősítik, hogy nagyon jól beválik a módszerünk. Mi a 12 hónapos képzés mellett tettük le a voksunkat: kell ennyi idő ahhoz, hogy valaki átvegye a fejlesztői gondolkodásmódot és hozzászokjon az életen át tartó önfejlesztéshez, ami ebben a szakmában alapkövetelmény” – közölte Szántó András.

Igen vegyes közegből érkeznek a Codecoolnál diákok, vannak köztük olyanok, akik megkezdték ugyan egyetemi tanulmányaikat valamelyik intézmény informatikai szakán, de nem azt kapták, amit vártak, ezért kerestek alternatív megoldást. Az egyik fő célcsoport ugyanakkor azok, akik átképeznék magukat, és ennek köszönhetően igen színes társaság jön össze, hiszen tanult már náluk rendőr, aki új kihívást keresett, illetve régész is, aki pedig eredeti szakmájában akarja hasznosítani az informatikai tudást.

A Codecoolnak jelenleg Miskolcon, Budapesten, Krakkóban és Varsóban van már képzése, és a tervek szerint 2018-ban egy újabb országban terveznek iskolát nyitni. A társaságnál idén 640-en tanulnak majd, de a távlati tervek szerint 2022-re 20 európai városban egyszerre 10 ezer programozót képeznének. Ennek a célnak az eléréséhez nagy lépést tettek tavaly azzal, hogy kétmillió eurós befektetést kaptak a PortfoLion Regionális Magántőke Alaptól.

 

Beilleszkedés kihívásokkal

A Training360 programozó iskolában végzettek mintegy 90 százaléka tud elhelyezkedni az elsajátított új ismereteknek köszönhetően – mondta érdeklődésünkre Kovács Zoltán, a cég fejlesztési igazgatója. Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek a diákjaik foglalkoztatása kapcsán is, mindössze egyetlen olyan, náluk végzett emberről tudnak, aki nem vált be annál a társaságnál, ahova felvették. „Amivel a céges partnereink kifejezetten elégedettek a program kapcsán az az, hogy látszik, hogy olyan emberek kerülnek ki tőlünk, akik nagyon komolyan veszik a szakmát. Emellett pedig nagyon erősek soft skill oldalról is, vagyis könnyen illeszkednek be a csapatokba, jól tudnak együtt dolgozni másokkal, ezen felül pedig rájöttek arra, hogy lépést kell tartani a folyamatos változásokkal. Időnként nehézséget okoz, hogy a cégeknek komoly terhet jelent a junior programozók integrálása, hiszen a senior kollégáknak folyamatosan foglalkozniuk kell velük. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagyobb vállalatoknál erre már jól kialakult eljárások vannak, a kisebb cégek esetében azonban komoly kihívást jelent ez” – fogalmazott Kovács Zoltán.


 

Hatalmas az érdeklődés

A Training360 junior fejlesztő programja 3-5 hónapos, nappali rendszerű képzést nyújt, és nagyon fontosnak tartják, hogy olyanok kerüljenek be az oktatásba, akik bírják az intenzív tanulást. Bár nem kötelező feltétel a diploma megléte, a náluk tanulók 60-70 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel. A diplomával ugyan nem, de több éves munkatapasztalattal rendelkezőket is várják, ahogyan az igazán tehetséges jelentkezőket is. Többlépcsős felvételi eljárás után lehet bekerülni az oktatásba, ami során a nyelvtudást, a logikai készségeket vizsgálják, de azt is felmérik, hogyan tudnak kommunikálni, prezentálni a felvételizők, illetve a problémamegoldó képességüket is felmérik. A szigorú felvételi ellenére 20-25-szörös túljelentkezést tapasztalnak a képzésükre, és programozók mellett már szoftver tesztelőket is oktatnak.

Kovács Zoltán a tavalyi eredmények kapcsán elmondta, hogy a már több mint száz végzőssel rendelkező Training360-nak sikerült teljesíteni az előzetes terveket. „Azt még nem lehet látni, hogy hosszú távon mennyire lehet gazdaságosan működtetni egy ilyen jellegű programozó képzést. Mi speciális helyzetben vagyunk, a Training360 már több mint 6 éve működik és számos egyéb oktatási szolgáltatást is nyújt, így ha arra van szükség, akkor arra is van lehetőségünk, hogy egyes üzletágakat akár évekig kereszt-finanszírozzunk. Azonban úgy látom, hogy a Training360 esetében erre nem lesz szükség” – fűzte hozzá a cég fejlesztési igazgatója. A növekedési lehetőségek kapcsán Kovács Zoltán megemlítette, hogy éves szinten csak Magyarországon több száz végzett hallgató kibocsátása is reális, azonban ez a szám nagyban függ attól is, hogy milyen informatikai területekre terjesztik még ki a képzést. A fejlesztési igazgató jelezte azt is, hogy mivel már most is dolgoznak külföldi partnerekkel is, elképzelhető, hogy a Training360 program is átlépi majd az országhatárt.

Új képzések az egyetemeken

A legóvatosabb becslések szerint is jóval több mint 20 ezer informatikai szakember hiányzik csak Magyarországon a munkaerőpiacról, európai uniós szinten pedig 800-900 ezer körül lehet ez az érték. Bár az elmúlt évben örvendetes módon mintegy 10 százalékkal bővült a magyarországi felsőfokú oktatási intézményekbe informatikai képzésre felvettek száma, ez a növekedési ütem egyelőre nem tűnik elegendőnek ahhoz, hogy a gyorsan bővülő keresletet kiszolgálja. A felsőoktatás ugyanakkor jól láthatóan igyekszik alkalmazkodni a piaci igényekhez, ezt mutatja az is, hogy idén szeptemberben két egyetemen is új IT-képzés indul majd. Az üzemmérnök-informatikus (BProf) szakkal felsőfokú alapképzéses végzettséget lehet szerezni a BSc alapképzési szakokhoz hasonlóan, azonban a képzés tanterve más, például a gazdaságinformatikus, mérnökinformatikus és programtervező informatikus BSc szakokhoz képest sokkal inkább a gyakorlatra helyezi a hangsúlyt. Az új képzést a Budapesti Műszaki Egyetemen (BME) és a Pannon Egyetemen indítják el.

 

Online sikerek

Több mint 50 ezer embernek segített kipróbálni a programozást a 2016 februári indulás óta az online programozó oktatási szolgáltatást nyújtó Codeberry Programozóiskola. „Jelenleg körülbelül 120 órányi interaktív online tananyagot kínálunk az előfizetőinknek. Az anyag játékos formában segít kipróbálni és elsajátítani a webprogramozás alapjait: az érintett nyelvek és technológiák a HTML, CSS, Javascript, git, Bootstrap, Node.js témaköreit dolgozzák fel. A tananyagot a képzésen résztvevők a saját időbeosztásuk szerint végezhetik, a munkájukat egy tanulói közösség, illetve dedikált mentorok, a képzés végén pedig karrier-tanácsadó segítik” – számolt be a Codeberry által nyújtott szolgáltatásról P. Tóth András, az iskola alapítója. Már most több nyelven (angol, brazil-portugál, indonéz, lengyel, magyar, román, spanyol, vietnámi) is elérhető az általuk kidolgozott tananyag, amely a játékosság mellett nagy szerepet játszik abban, hogy az online képzéseknél megszokott, nagyarányú lemorzsolódás a Codeberry-nél jóval alacsonyabb az iparági átlagnál. „A képzésünket befejezők közül van, aki tradicionális webprogramozói állásban helyezkedik el, de többen vannak, akik a saját vállalkozásuk megalapításához használják a tudást, vagy csak egy érdekes hobbit kerestek és találtak maguknak. A webfejlesztőként elhelyezkedett diákjaink szeretik a munkahelyüket, szépen beilleszkedtek, megbecsülik őket. Több olyan partnercégünk van, ami az első tőlünk érkezett munkatársuk után visszatért hozzánk és újabb embereket kért” – jelezte P. Tóth András.

A szolgáltatásuk iránti igényt jól mutatja, hogy az első éves árbevételüket tavaly megnégyszerezték, és ismétlődő árbevételük havonta 10 százalékot meghaladó mértékben növekszik. A kezdeti négyfős alapítói csapat mellett két főállású kollégát vettek már fel, 35 részmunkaidős munkatárs dolgozik. A Codeberryre a befektetők is felfigyeltek az első forrást még 2017 májusában kapták, a Pioneers Ventures bécsi kockázati tőkealap 100 ezer euróval szállt be a vállalatba.

„Jelenleg épp zárunk egy következő befektetési kört, amelynek részleteiről sajnos még nem beszélhetek. Szeretnénk további nemzetközi piacokon is megvetni a lábunkat, megnyitni a tananyag-fejlesztési lehetőséget külsős fejlesztők felé” – mondta el a tervek kapcsán P. Tóth András.


Mennyi az annyi?


Képzés időtartama Képzés díja* (forint)
Codecool 12+6 hónap 1.111.000–2.780.000 + áfa
Green Fox Academy 4 hónap 990.000–1.390.000 + áfa
Yellowroad 3-5 hónap 0–1.500.000 + áfa
Codeberry 100 óra 9.850–29.850/hó
Becube 10 hét 35.000–40.000
Rekatorlabs 4,5 hónap 0–980.000+áfa
Prooktatás 18–171 óra 36.000–339.000
Braininghub 40 óra–6 hónap 0–790.000 + áfa
Ruander 1 hét–12 hónap 33.000–349.000
Matritel Labs 16 óra–5 hónap 60.000–1.300.000 + áfa

*Az általunk megvizsgált iskolák többsége több konstrukciót is kínál, ezért egy intervallumot közlünk.

Forrás: ITBEHAVIOUR saját gyűjtés