Sokszor hallani a munkaerőpiaccal, illetve a digitális forradalommal
foglalkozó konferenciákon, hogy ma talán mindennél nehezebb versenyképes tudást
biztosítani a fiataloknak, hiszen akár egy évtizeden belül is számos olyan
foglalkozás jöhet létre, amiről ma még nem is álmodunk. Nos, a munkahelyekhez
hasonlóan a vállalkozások esetében is gyors változásoknak lehetünk tanúi, elég
csak arra gondolni, hogy mindössze néhány év alatt hogyan forgattak fel egész
iparágakat az
olyan cégek, mint az Uber vagy az Airbnb. Az informatikusok iránti folyamatosan
növekvő igény, illetve az ebből adódó egyre nagyobb hiány pedig a képzés
területén indított el egy újítási hullámot, és az elmúlt bő két évben jó
néhány, programozást oktató magánvállalkozás jelent meg a piacon, amelyek saját
módszertannal vezetik be az érdeklődőket az informatika világába. Igaz,
egyelőre nem váltották meg a világot, és még korántsem képeznek annyi
kódoláshoz értő embert, mint amennyire a piacnak szüksége lenne, de az
ITBEHAVIOUR-nek nyilatkozva több iskola képviselője is igen ambiciózus
tervekről számolt be, amelyek alapján arra lehet számítani, hogy néhány éven
belül a sokszorosára nő a náluk végző programozók száma. Nagy kérdés az is,
hogy mennyire tudnak majd beilleszkedni az IT-cégeknél. Az iskolák ugyan
pozitív tapasztalatokról számoltak be lapunk megkeresésére, azonban iparági
forrásaink szerint a szakmában megoszlanak a vélemények arról, mennyire tudja
felkészíteni a diákokat egy néhány hónapos képzés a munkavégzésre.
Fontosak a soft skillek
Egy egyszerű
kereséssel csak Budapesten számos olyan képzési lehetőséget találhatunk,
amelyek kódolást, valamilyen programnyelv elsajátítását kínálják. Az iparági
szereplőkkel beszélgetve azonban az derült ki, hogy igazán nagy szereplő – már
amennyire egy ilyen fiatal ágazatban nagy szereplőkről lehet beszélni –
mindössze 4-5 van a magyar piacon. Bár a választék meglehetősen nagy, nincs
könnyű helyzetben az, aki úgy dönt, hogy elsajátítja egy ilyen iskolában a
programozás alapjait, hiszen a képzés költsége, a fizetési konstrukciók, a
kurzus időtartama alapján erősen változó.
Korán kezdik
|
---|
A 2014-es indulás óta már több mint 13 ezer 6–18 év közötti gyerek
próbálta ki a Logiscoolnál a programozást, jelenleg több mint 6 ezren tanulnak
náluk 8 országban, 50 helyszínen – tudtuk meg Csitári
Gyulától, az iskola társalapítójától. A fejlődés azonban nem áll meg, a franchise
rendszerben terjedő oktatási modell alapján március közepén Romániában is
elindult a képzés, illetve valenciai nyári táborral Spanyolországban is
megkezdik a gyerekek programozói oktatását, így már 10 országban lesznek jelen.
„Már több
mint 300 oktató van a rendszerünkben, akik a saját magunk által fejlesztett
oktatási platformot használják. Ez korosztályonként skálázható, a haladók
például már Java script-szerű nyelvet használnak. Négy induló korcsoportunk
van, azonban aki kezdő, bármikor be tud csatlakozni a képzésünkbe, hiszen
hasonló dolgokat oktatnak ezekben, csak különböző tempóban. Most fut egy
mesterkurzusunk is azok számára, akik a kezdetektől hozzánk járnak, ők már
komolyan gondolják, hogy informatikusnak, programozónak állnak” – mondta
Csitári Gyula.
A
Logiscoolnál már azt is sikerként értékelik, ha növelni tudják a hazai
középiskolások körében az érdeklődést az informatika iránt, ami jelenleg a
tapasztalatok alapján igen alacsony. A vállalkozás által kidolgozott képzési
program fő célja, hogy a problémamegoldó, algoritmikus gondolkodásmódot
megismertessék a gyerekekkel. „Olyan tudást, készséget akarunk átadni nekik,
ami később hasznos lehet az élet bármely más területén is. Nem tudjuk, hogy
milyen programnyelvek lesznek majd, amikor a mostani 10 évesek munkába állnak,
viszont a képzésünknek köszönhetően rendelkeznek majd azokkal a készségekkel,
amik szükségesek ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó környezethez” –
fűzte hozzá Csitári Gyula.
A Logiscool
modelljének egyik nagy előnye, hogy a franchise belépési díjak miatt lényegében
önfinanszírozó. Eddig egy befektetési köre volt a cégnek, akkor Balog
Péter, a Baconsult
alapítója szállt be angyal befektetőként. Csitári Gyula közlése szerint szóba
került már újabb befektetési kör, és lenne is érdeklődő, de mint fogalmazott,
„nem égető” sürgősségű a tőkebevonás. A Logiscool társalapítója a jövő kapcsán
elmondta, hogy izgalmas tárgyalásokat folytatnak németországi, illetve észak-
és dél-amerikai potenciális partnerekkel. A társaság éves árbevétele egyébként
már most jóval meghaladja az egymilliárd forintot, és az érdeklődés sem
csökken, a februárban indult második félévben a vártnál is nagyobb növekedés
volt a gyerekek számában – tette hozzá Csitári Gyula. |
Az egyik
legismertebb hazai, programozó képzést nyújtó vállalkozás a Codecool, amelynek
már mintegy 150 végzett hallgatója talált munkát itthon informatikai cégeknél.
A legutóbbi évfolyam száz százalékosan el tudott helyezkedni – számolt be az
eredményekről Szántó András, a Codecool marketing menedzsere. Persze ahhoz, hogy
ilyen jó arányban találjanak állást a társaságnál diákok az is kell, hogy
szoros együttműködnek a cégekkel. „Minden pénteken jönnek hozzánk ügyfelek,
akik ilyenkor kicsit jobban meg tudják ismerni a diákokat, például meghallgatják
a demózásukat, ugyanakkor a cégüknél lévő kihívásokról is tudnak beszélni. Ha
pedig arra van igény, akkor a képzés utolsó három hónapjában már nagyobb
hangsúlyt kapnak azok az ismeretek, amiket az ügyfelek elvárnak a hozzájuk
kerülő diákoktól” – mondja Szántó András.
A Codecoolnál
a programozói ismeretek mellett kiemelt figyelmet kap az is, hogy a soft
skilleket is elsajátítsák a diákok, így például megtanulják, hogyan kell
nagyobb tömeg előtt prezentációt tartani, agilisan dolgozni, visszajelzést adni,
csapatban dolgozni vagy éppen a munkahelyi személyi súrlódások kezelését.
Nagyon fontosnak tartják az iskolánál azt, hogy öntanulásra képezzék a
diákokat, hiszen ahogyan Szántó András is rámutatott, hogy attól, hogy nagyon
népszerű egy adott programnyelv, egyáltalán nem biztos, hogy 3-4 év múlva is ez
lesz a helyzet. „Programozási tudás, soft skillek és jó problémamegoldó
képesség – az a célunk, hogy így felkészítve kerüljenek ki tőlünk a diákok. A
2018-ban bevezetett Mastery Based Learning elnevezésű oktatási gyakorlatunk
bevezetése azt eredményezi, hogy mindenki saját tempóban tudja elvégezni a
kurzust, de azt is, hogy emiatt csak akkor tudnak következő szintre lépni, ha
már az előző szintet tökéletesen tudják. Így ügyfélhez is csak olyan diákok kerülnek,
akik már minden szintet, feladatot és tudást tökéletesre fejlesztettek” –
jelezte a Codecool marketing menedzsere.
Folyamatos terjeszkedés
A 2015-ben,
Miskolcról indult programozó iskola 12+6 hónapos képzést nyújt, amiből az
utolsó hat hónap már a gyakorlati idő. Az oktatásba bekerülni egyébként
korántsem könnyű. A programozói hátteret egyáltalán nem nézik a tréning során,
viszont az angol nyelvtudás értelemszerűen elvárt, emellett egy logikai tesztet
kell kitölteni, valamint egy motivációs tesztet, ami Szántó András szerint
talán az egyik legerősebb szűrő. „Tényleg olyan embereket keresünk, akikben meg
van a kellő motiváció arra, hogy pozitívan változtassák meg az életüket
azáltal, hogy megtanulnak kódolni, és hosszú távon látják magukat a szakmában.
Önmagában az, hogy valaki sok pénzt szeretne keresni, nem elegendő motiváció”
–
fűzte hozzá Szántó András.
A Codecoolnál a mastery based learning oktatás bevezetésével 2017
decembere óta folyamatos a felvételi, kéthetente engednek be egyszerre
legfeljebb 15 diákot. A tanulók váltott hetekben dolgoznak bent az iskolában
gyakorlati, illetve otthoni, önálló tanulással. Többféle programozási nyelvet
és technológiát is megismernek a diákok, majd a 12 hónapos intenzív, nappali
jellegű képzés után 6 hónapot a partner cégeiknél töltenek a tanulók, és ezen
idő alatt már gyakornoki fizetést is kapnak.
„Az eddigi
tapasztalatok azt mutatják, hogy akik nálunk végeztek nagyon jól megtalálják a
helyüket a cégeknél, minimális a lemorzsolódás. Ebben segít nekik az is, hogy
bent
az iskolában is olyan környezetet szimulálunk számukra, amivel később a
vállalatoknál találkozhatnak. Akad olyan diákunk is, akit a felvétele után egy
hónappal senior pozícióban véglegesítettek. A visszajelzések is azt erősítik,
hogy nagyon jól beválik a módszerünk. Mi a 12 hónapos képzés mellett tettük le
a voksunkat: kell ennyi idő ahhoz, hogy valaki átvegye a fejlesztői
gondolkodásmódot és hozzászokjon az életen át tartó önfejlesztéshez, ami ebben
a szakmában alapkövetelmény” – közölte Szántó András.
Igen vegyes
közegből érkeznek a Codecoolnál diákok, vannak köztük olyanok, akik megkezdték
ugyan egyetemi tanulmányaikat valamelyik intézmény informatikai szakán, de nem
azt kapták, amit vártak, ezért kerestek alternatív megoldást. Az egyik fő
célcsoport ugyanakkor azok, akik átképeznék magukat, és ennek köszönhetően igen
színes társaság jön össze, hiszen tanult már náluk rendőr, aki új kihívást
keresett, illetve régész is, aki pedig eredeti szakmájában akarja hasznosítani
az informatikai tudást.
A Codecoolnak
jelenleg Miskolcon, Budapesten, Krakkóban és Varsóban van már képzése, és a
tervek szerint 2018-ban egy újabb országban terveznek iskolát nyitni. A
társaságnál idén 640-en tanulnak majd, de a távlati tervek szerint 2022-re 20
európai városban egyszerre 10 ezer programozót képeznének. Ennek a célnak az
eléréséhez nagy lépést tettek tavaly azzal, hogy kétmillió eurós befektetést
kaptak a PortfoLion Regionális Magántőke Alaptól.
Beilleszkedés kihívásokkal
A Training360
programozó iskolában végzettek mintegy 90 százaléka tud elhelyezkedni az
elsajátított új ismereteknek köszönhetően – mondta érdeklődésünkre Kovács
Zoltán, a cég
fejlesztési igazgatója. Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek a diákjaik
foglalkoztatása kapcsán is, mindössze egyetlen olyan, náluk végzett emberről
tudnak, aki nem vált be annál a társaságnál, ahova felvették. „Amivel a céges
partnereink kifejezetten elégedettek a program kapcsán az az, hogy látszik,
hogy olyan emberek kerülnek ki tőlünk, akik nagyon komolyan veszik a szakmát.
Emellett
pedig nagyon erősek soft skill oldalról is, vagyis könnyen illeszkednek be a
csapatokba, jól tudnak együtt dolgozni másokkal, ezen felül pedig rájöttek
arra, hogy lépést kell tartani a folyamatos változásokkal. Időnként nehézséget
okoz, hogy a cégeknek komoly terhet jelent a junior programozók integrálása,
hiszen a senior kollégáknak folyamatosan foglalkozniuk kell velük. A
tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagyobb vállalatoknál erre már jól kialakult
eljárások vannak, a kisebb cégek esetében azonban komoly kihívást jelent ez” –
fogalmazott Kovács Zoltán.
Hatalmas az érdeklődés
A Training360
junior fejlesztő programja 3-5 hónapos, nappali rendszerű képzést nyújt, és
nagyon fontosnak tartják, hogy olyanok kerüljenek be az oktatásba, akik bírják
az intenzív tanulást. Bár nem kötelező feltétel a diploma megléte, a náluk
tanulók 60-70 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel. A diplomával ugyan
nem, de több éves munkatapasztalattal rendelkezőket is várják, ahogyan az
igazán tehetséges jelentkezőket is. Többlépcsős felvételi eljárás után lehet
bekerülni az oktatásba, ami során a nyelvtudást, a logikai készségeket
vizsgálják, de azt is felmérik, hogyan tudnak kommunikálni, prezentálni a
felvételizők, illetve a problémamegoldó képességüket is felmérik. A szigorú
felvételi ellenére 20-25-szörös túljelentkezést tapasztalnak a képzésükre, és
programozók mellett már szoftver tesztelőket is oktatnak.
Kovács Zoltán
a tavalyi eredmények kapcsán elmondta, hogy a már több mint száz végzőssel
rendelkező Training360-nak sikerült teljesíteni az előzetes terveket. „Azt még
nem lehet látni, hogy hosszú távon mennyire lehet gazdaságosan működtetni egy
ilyen jellegű programozó képzést. Mi speciális helyzetben vagyunk, a
Training360 már több mint 6 éve működik és számos egyéb oktatási szolgáltatást
is nyújt, így ha arra van szükség, akkor arra is van lehetőségünk, hogy egyes
üzletágakat akár évekig kereszt-finanszírozzunk. Azonban úgy látom, hogy a
Training360 esetében erre nem lesz szükség” – fűzte hozzá a cég fejlesztési
igazgatója. A növekedési lehetőségek kapcsán Kovács Zoltán megemlítette, hogy
éves szinten csak Magyarországon több száz végzett hallgató kibocsátása is
reális, azonban ez a szám nagyban függ attól is, hogy milyen informatikai
területekre terjesztik még ki a képzést. A fejlesztési igazgató jelezte azt is,
hogy mivel már most is dolgoznak külföldi partnerekkel is, elképzelhető, hogy
a
Training360 program is átlépi majd az országhatárt.
Új képzések az egyetemeken
|
---|
A
legóvatosabb becslések szerint is jóval több mint 20 ezer informatikai
szakember hiányzik csak Magyarországon a munkaerőpiacról, európai uniós szinten
pedig 800-900 ezer körül lehet ez az érték. Bár az elmúlt évben örvendetes
módon mintegy 10 százalékkal bővült a magyarországi felsőfokú oktatási
intézményekbe informatikai képzésre felvettek száma, ez a növekedési ütem
egyelőre nem tűnik elegendőnek ahhoz, hogy a gyorsan bővülő keresletet
kiszolgálja. A felsőoktatás ugyanakkor jól láthatóan igyekszik alkalmazkodni a
piaci igényekhez, ezt mutatja az is, hogy idén szeptemberben két egyetemen is
új IT-képzés indul majd. Az üzemmérnök-informatikus (BProf) szakkal felsőfokú
alapképzéses végzettséget lehet szerezni a BSc alapképzési szakokhoz hasonlóan,
azonban a képzés tanterve más, például a gazdaságinformatikus,
mérnökinformatikus és programtervező informatikus BSc szakokhoz képest sokkal
inkább a gyakorlatra helyezi a hangsúlyt. Az új képzést a Budapesti Műszaki
Egyetemen (BME) és a Pannon Egyetemen indítják el. |
Online sikerek
Több mint 50 ezer embernek segített kipróbálni a programozást a 2016
februári indulás óta az online programozó oktatási szolgáltatást nyújtó
Codeberry Programozóiskola. „Jelenleg körülbelül 120 órányi interaktív online
tananyagot kínálunk az előfizetőinknek. Az anyag játékos formában segít
kipróbálni és elsajátítani a webprogramozás alapjait: az érintett nyelvek és
technológiák a HTML, CSS, Javascript, git, Bootstrap, Node.js témaköreit
dolgozzák fel. A tananyagot a képzésen résztvevők a saját időbeosztásuk szerint
végezhetik, a munkájukat egy tanulói közösség, illetve dedikált mentorok, a
képzés végén pedig karrier-tanácsadó segítik” – számolt be a Codeberry által
nyújtott szolgáltatásról P. Tóth András, az iskola
alapítója. Már most több nyelven (angol, brazil-portugál, indonéz, lengyel,
magyar, román, spanyol, vietnámi) is elérhető az általuk kidolgozott tananyag,
amely a játékosság mellett nagy szerepet játszik abban, hogy az online
képzéseknél megszokott, nagyarányú lemorzsolódás a Codeberry-nél jóval
alacsonyabb az iparági átlagnál. „A képzésünket befejezők közül van, aki
tradicionális webprogramozói állásban helyezkedik el, de többen vannak, akik a
saját vállalkozásuk megalapításához használják a tudást, vagy csak egy érdekes
hobbit kerestek és találtak maguknak. A webfejlesztőként elhelyezkedett diákjaink
szeretik a munkahelyüket, szépen beilleszkedtek, megbecsülik őket. Több olyan
partnercégünk van, ami az első tőlünk érkezett munkatársuk után visszatért
hozzánk és újabb embereket kért” – jelezte P. Tóth András.
A
szolgáltatásuk iránti igényt jól mutatja, hogy az első éves árbevételüket
tavaly megnégyszerezték, és ismétlődő árbevételük havonta 10 százalékot
meghaladó mértékben növekszik. A kezdeti négyfős alapítói csapat mellett két
főállású kollégát vettek már fel, 35 részmunkaidős munkatárs dolgozik. A
Codeberryre a befektetők is felfigyeltek az első forrást még 2017 májusában
kapták, a Pioneers Ventures bécsi kockázati tőkealap 100 ezer euróval szállt be
a vállalatba.
„Jelenleg épp
zárunk egy következő befektetési kört, amelynek részleteiről sajnos még nem
beszélhetek. Szeretnénk további nemzetközi piacokon is megvetni a lábunkat,
megnyitni a tananyag-fejlesztési lehetőséget külsős fejlesztők felé” – mondta
el a tervek kapcsán P. Tóth András.
Mennyi az annyi?
| Képzés időtartama | Képzés díja* (forint) |
Codecool |
12+6 hónap |
1.111.000–2.780.000 + áfa |
Green Fox Academy |
4 hónap |
990.000–1.390.000 + áfa |
Yellowroad |
3-5 hónap |
0–1.500.000 + áfa |
Codeberry |
100 óra |
9.850–29.850/hó |
Becube |
10 hét |
35.000–40.000 |
Rekatorlabs |
4,5 hónap |
0–980.000+áfa |
Prooktatás |
18–171 óra |
36.000–339.000 |
Braininghub |
40 óra–6 hónap |
0–790.000 + áfa |
Ruander |
1 hét–12 hónap |
33.000–349.000 |
Matritel Labs |
16 óra–5 hónap |
60.000–1.300.000 + áfa |
*Az általunk megvizsgált iskolák többsége több konstrukciót
is kínál, ezért egy intervallumot közlünk.
Forrás: ITBEHAVIOUR saját gyűjtés