Vélemény

A benyújtott pályázatok szinte mindegyike a közösségi hálók építésének jelenlegi határait feszegeti.     (forrás: discovery.com)
A benyújtott pályázatok szinte mindegyike a közösségi hálók építésének jelenlegi határait feszegeti. (forrás: discovery.com)
Forrás: discovery.com

Közösségi profittermelés

A közösségi média felépülésével mindenkit foglalkoztat a kérdés, miként lehet indirekt módon profitot termelni a social mediából?

Kaizer Gábor stratégiai igazgató, BuzzMirror.hu, Revision Marketing Kft.
Kaizer Gábor stratégiai igazgató, BuzzMirror.hu, Revision Marketing Kft.
Business 2.0

A „piacon óriási változás ment végbe”, „a hatalom átkerült a fogyasztókhoz” – ezek azok a felhangok, amik miatt „azonnal be kell menni szósölbe”. Véleményem szerint ahhoz, hogy sikeres üzleti modelleket és marketingstratégiát lehessen építeni ebben az új közösségi világban, a lehető legnagyobb optikán keresztül kell körbenézni, hogy feltérképezzük a business 2.0, avagy a közösségekre épülő üzlet világát.

A szociális hálóra, a közösségi alapokra szervezett új vívmányokból egyre több van. Például a Groupon, a februárban 10 milliárd dollárra értékelt Zynga vagy berlini párja, a Wooga, a Threadless.com, a Jobvite,de jó benchmark lehet a közösségek bevonására a Procter&Gamble Tremor.com és a Vocalpoint.com szóbeszédmarketing és termékminta-tesztelő közösségei.

S igen, a klasszikus üzletben működő cégek is elindultak már a szocializálódás útján. Az általam legjobban ismert példa a British Telecom (BT), ahol a dolgozóknak egy MyBT szakmai közösségi site-ot tartanak fenn. Belső tudásmegosztásra pedig a BTpedia és a podcast&blog center jött létre.

Engem személy szerint a social intelligence érdekel leginkábbebben a világban. Hiszen a social mediából kinyert adatok elkezdtek beköltözni a vállalatirányítási szoftverekbe.

 

Schmuck Roland oktató, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Schmuck Roland oktató, Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Célzott kampányok

 A közösségi oldalak rohamosan terjednek, Magyarországon már a Facebook az egyik leglátogatottabb weboldal. Sokan keresik, hogyan lehetne profitot termelni ebből a trendből.

A közösségi oldalak elsősorban a vállalati marketingesek számára nyújtanak új, eddig nem látott lehetőségeket. Mivel a Facebook hirdetési rendszerében a személyes adatlapokon megadott információk alapján nagyon pontosan meg lehet határozni a hirdetés célcsoportját, hatékonyabb marketingkampányok indíthatók rajta, mint más médiában. Ehhez szükséges egy honlap vagy egy rajongói oldal, amelyre a hirdetés mutat.

Számos hazai cég már létrehozta saját rajongói oldalát, melyeken ugyan közvetlen értékesítés nincs, de kiválóan használhatóak márkaépítésre, image-javításra. Segítségükkel a vállalat közvetlenül küldhet üzenetet és kaphat visszajelzést a potenciális vásárlóitól. Az érdeklődő célközönség számára is hasznosak ezek az oldalak, mivel például az üzenőfalon keresztül mindig megkaphatják a legfrissebb információkat.

Egyes vállalatok kedvezményeket biztosítanak akkor, ha megosztjuk a vásárolni kívánt terméket az üzenőfalon, így azt akár több száz ismerősünk is láthatja. Más vállalatok ennél továbblépve saját alkalmazásokat fejlesztenek, melyekkel termékeket és szolgáltatásokat népszerűsítenek.