Highway

31_business_goals.jpg
Forrás: ITB
Új szintre emelt összhang

Magasztos célok, avagy stratégia a mindennapokban

Sok cég küzd azzal a problémával, hogy a szervezet magas szintű, vezetőség által meghatározott stratégiája, és az ahhoz kapcsolódó céljai nem teljesülnek, annak ellenére, hogy ezeket az egész szervezet felé kommunikálták. Ennek egyik oka lehet, hogy az említett célok a napi működéstől távolinak tűnnek, nehezen értelmezhetők, így a munka során felmerülő kérdésekhez kapcsolódóan nem nyújtanak iránymutatást a dolgozóknak. Ebből fakadóan azonosulni is nehéz velük. Hogyan javíthatunk ezen?

Az IdomSoft vezetése úgy döntött, hogy a stratégiai célok eléréséhez az OKR-t hívja segítségül, amely számtalan területen és módon tud pozitívan hatni a szervezetre. Az OKR egy olyan menedzsmentrendszer, amely segít jobban megérteni a szervezet elképzeléseit, és lefordítani azokat a mindennapokban is mérhető eredményekre. Az így meghatározott célokat a szervezet egésze számára elérhetővé téve, valamint az egyes részlegek között összehangolva az együttműködés és az összhang egy új szintjét tudjuk elérni.

 

Nincs kőbe vésve

Az OKR bevezetését Ben Lamorte – az OKRs.com alapítója, olyan cégek tanácsadója, mint az eBay, a Sears, a Zalando, a Dun & Bradstreet vagy a GoNoodle – segíti, aki egyike a nemzetközileg legmagasabban jegyzett OKR-tanácsadóknak. Számtalan sikeres OKR-bevezetéssel a háta mögött támogatja vezetőinket és az OKR-nagyköveteinket a célok és kulcseredmények sikeres kidolgozásában, finomításában, elérésében.

A vezetőség már év eleje óta ismerkedik a módszerrel, azonban az év második felében kezdtük el Bennel a szorosabb együttműködést. Hosszas előzetes egyeztetés és felmérés után a közös munkát egy kétnapos OKR-wokrshoppal indítottuk el, melyen a cég vezetése mellett az OKR-nagykövetek is részt vettek, akiknek kiemelt szerepük, hogy az OKR a cég minden szintjén megjelenjen és elérhesse a kívánt hatást. Ezen a workshopon határoztuk meg az IdomSoft céljainak fő fókuszát a következő időszakra, ami az ügyfélelégedettség növelése, a szoftver kiadásaink gyakoriságának növelése a minőség megtartása, emelése mellett, valamint a dolgozói elégedettség növelése lett.

Az OKR nem egy kőbe vésett folyamat, ezért minden cégnek magának kell meghatároznia, milyen paraméterek illeszkednek legjobban a működéséhez. Ez inkább egy szellemiség; irányelvei vannak, néhány formai eleme, ugyanakkor egy motivációs rendszer is, ahol nemcsak egy elérendő célt szabunk meg, hanem merünk olyan eredményt is kitűzni, amiről tudjuk, hogy nagyon nehezen teljesíthető, de mégis annak örülnénk igazán. Nem csak KPI-okkal dolgoznunk, mégis folyamatos monitorozást tesz lehetővé. Rugalmas és jól passzol az agilitáshoz.

Ben Lamorte


Ben Lamorte (Paul Nivennel együtt) szerzője az Objectives and Key Results: Driving Focus, Alignment, and Engagement with OKRs (Célok és kulcseredmények: a fókuszálás, az összhang és az elköteleződés növelése az OKR-rel) könyvnek. A szakember a Kaliforniai Egyetemen szerzett matematikus, továbbá a Stanfordi Egyetemen mérnöki menedzsment oklevelet.

 

Magyarországon mennyire ismert az OKR?

A nemzetközi IT-környezetben számtalan helyen sikeresen bevezették már (például Amazon, Google, Intel, Microsoft), és Magyarországon is egyre több cégnél, jellemzően nemzetközi vállalatoknál alkalmazzák. Az államigazgatási szoftverfejlesztésben, a hazai közigazgatási informatika területén pedig az első „OKR-fecske” az IdomSoft.

Az OKR-t már használó cégek tapasztalata az, hogy a munkatársak elkötelezettsége, megértése javul, a nagyobb felhatalmazás növeli az elégedettséget, végeredményben pedig javul a szervezeti teljesítmény. A mi várakozásaink is nagyon reménytelik, hiszen Ben Lamorte személyesen tartja nekünk a tréninget, végig követi a folyamatot és ígérete szerint a siker nem marad el.