Center

58_OTP_ARCULAT_16.jpg
Forrás: ITB
A munkatársak képzésére is kiemelt figyelmet fordítanak

Átszabják az IT-t az OTP Banknál

Átfogó, ötéves IT Transzformációs Programot indított idén az OTP Bank, ami egyszerre szolgálja az ügyféligényekhez való gyorsabb alkalmazkodást és a hatékonyság javítását. A 48 milliárd forintos projekt eredményeként évente 12 milliárd forintos megtakarítással számolnak a pénzintézetnél.

Stabilabb informatikai rendszerek, az új szolgáltatások vagy termékek piacra jutási idejének lerövidítése, valamint az IT-költségek csökkentése a fő célkitűzései az OTP Bank idén indított IT Transzformációs Programjának. A tervek szerint 2023-ig tartó folyamat egy „evolutionary” jellegű projekt, amely alapjaiban formálja át a pénzintézet informatikai működését.

 

Gyorsan jelentkező eredmények

„Ez a program úgy épül fel, hogy megválaszolja a banki és a bankinformatikai működés összes aspektusát. Míg a számlavezető rendszereket lecserélő hosszú és komplex program esetében csak három-öt év múlva érezzük a fejlesztés hatását, addig ennél a projektnél akár már negyed- vagy félévente mérhető, visszamérhető és látható eredményeket érhetünk el” – mondta Böle Ferenc, a vállalat IT-projektmenedzsment és -transzformációs igazgatóságának vezetője. A program méreteit jól érzékelteti, hogy a tervezés során négy nagy témakörön belül összesen 16 fejlesztési területet határoztak meg, és 48 milliárd forintot szánnak a megvalósítására. Jelenleg 30-50 munkatárs dolgozik a projekten az OTP-nél, de azzal számolnak, hogy a csúcsidőben ez a szám elérheti a 200-at is. „A program megvalósulását követően éves szinten 12 milliárd forintos költségmegtakarítást érhetünk el az IT-költségeken, vagyis a negyedik év után már megtérülést hoz a banknak” – fűzte hozzá Böle Ferenc.

 

Mindig elérhetően

Az OTP Bank IT Transzformációs Programját két, egymással összekapcsolódó stratégiai irányvonal határozza meg. Egyrészt ki kell szolgálni az ügyfelek digitalizáció hatására gyorsan fejlődő igényeit, például azt, hogy egyre nagyobb az igény a folyamatosan, a nap minden órájában, a hét összes napján elérhető szolgáltatásokra. Másrészt az üzleti igények a működés további optimalizálását, a hatékonyság növelését teszik szükségessé, amiben meghatározó szerepet játszik az informatikai környezet fejlesztése.

A felhőalapú megoldások egyértelműen javíthatják az olyan, jelentős méretű informatikai környezetet működtető vállalkozások hatékonyságát, agilitását is, mint a bankok, azonban ebben a körben a jogszabályi megfelelőség miatt erősen korlátozott a nyilvános felhő használatának lehetősége, így az OTP-nél is privát, házon belül üzemeltetett felhőt alakítanak ki. Az IT Transzformációs Program keretében megvalósuló változások természetesen a vállalatnál dolgozó munkatársakat is közvetlenül érintik, ezért őket az IT-részleg a HR-területtel együttműködve készíti fel és támogatja a változások kezelésében.

Az OTP Bank projektje során az infrastruktúra- és platformfejlesztéseket csoportszinten is összehangolják. Bár a hitelintézet külföldi leányvállalatainak informatikai környezete különböző, azonban a csoporton belül meglévő tudást, tapasztalatot megosztják egymás között, építenek a szinergiákra, amivel tovább növelhetik a hatékonyságot.