– Jót tesz
a piacnak, hogy ennyi mindent szabályoznak?
– Azt
gondolom, hogy a szabályozás lehet jó egy piac számára, azonban fontos feltenni
a kérdést, hogy milyen célt akarunk elérni vele, és azt elérhetjük-e másképp,
kevesebb beavatkozással, esetleg hatékonyabb módon.
– Vannak
olyan szabályok, amelyek akár károsan is hathatnak a piacra?
– Bármely
szabályozás lehet káros, de talán az árszabályozást emelném ki. Én hiszek a
versenyben és a szabad piacokban, ezért a szabályozónak arra kell törekednie,
hogy ennek kereteit és feltételeit megteremtse. A nyílt bankolást lehetővé tevő
PSD2 rendelet, valamint az azonnali fizetési rendszer is alapvetően olyan
törekvések, melyek – azt gondolom – jó hatással lesznek a fizetési piacra, fel
fogják élénkíteni a versenyt. Az árszabályozás viszont csak a legutolsó eszköz
lehet, amihez a szabályozó nyúlhat, a pénzforgalom mostani és jövőbeli
környezetében pedig az árszabályozás már semmilyen módon sem indokolt.
– Az
interchange díjakra gondol?
– Például, de
nem kizárólag. Magyarországon rövid ideig egy nagyon speciális árhelyzet
alakult ki az Európai Bizottság – véleményem szerint elhibázott – eljárásai
miatt, ami annak idején indokolhatott egy ideiglenes intervenciót. Ma már
azonban egy teljesen más világban élünk, ahol a fair és nyitott verseny
feltételeinek megteremtésébe az árszabályozás semmilyen formában nem fér bele.
Nagyon helyes az a megközelítés, hogy nyissunk piacokat, nyitott és versenyző
környezetben ugyanakkor a szabályozónak kiemelten oda kell figyelnie az egyenlő
versenyfeltételek megőrzésére.
– Ezek
szerint most megfelelő versenyfeltételek uralkodnak a fizetési piacon?
– Igen, és a
verseny egyre nagyobb lesz. Az utóbbi években megjelentek új fintech cégek,
piacra léptek digitális óriások, felbukkantak diszruptív digitális bankok,
megjelentek azonnali fizetési rendszerek. Ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy
a
piac nyitottabbá váljon, a szabályozás pedig kifejezetten támogatja is ezt a
folyamatot. A cégeknek érdekükben áll az innovatív, hatékony megoldások
kifejlesztése, így a fogyasztók biztos, hogy jól járnak.
– Az erős
ügyfélhitelesítéstől mit várhatunk?
– A biztonság
az egyik legfontosabb tényező a fizetésnél. Az erős ügyfélhitelesítés szükséges
velejárója annak, hogy a fizetési piac meg tudjon újulni, és új csatornák felé
tudjon nyitni. Éppen ezért a Mastercard és a globális kártyatársaságok,
valamint a teljes fizetési piac hatalmas anyagi és technológiai erőfeszítéseket
tesz – például az erős ügyfélhitelesítésnek való megfelelés érdekében – azért,
hogy mindenkor a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsuk a fizetési környezet
számára. Fontos, hogy ezt a szabályozók is lássák, és lehetőség szerint
segítsék a szereplőket és a folyamatot, annak érdekében, hogy mindannyian célba
érjünk, és ne szenvedjünk kárt, beleértve a kisvállalkozókat és a sérülékeny
fogyasztókat is.