Cégvilág

online_ugyintezes
Forrás: peoplesbank.bank

Online hitelbírálat, nem csak valós időben

Távoli, videós azonosítással eddig is lehetett online módon hiteleket igényelni. Mostantól mindezt nem csak banki időben tehetjük meg, legalábbis az egyik szolgáltatónál.

Egy évvel ezelőtt a MikroCredit a magyar piacon az elsők között kínált az igényléstől a folyósításig teljes körűen online hitelterméket. A MiniKölcsön igénylői fényképet csinálnak magukról és igazolványukról, ezeket, illetve a jövedelemigazolást elektronikusan beküldik a szolgáltatónak. Az igazolványon szereplő és a frissen készített fényképet a TechTeamer mesterséges intelligenciát alkalmazó terméke, a FaceKom VideoChat hasonlítja össze egymással. Ha a két fotó egyezik és a többi adat is rendben van, a MikroCredit a saját scoring-rendszere alapján akár órák alatt elbírálja a kérelmet.

Mindezt automatizmusok is segítik, például közvetlen kapcsolat a KHR-rel és a GIRO-val, ami nagymértékben csökkenti az ellenőrzéshez és folyósításhoz szükséges időt. A hitelszerződést az ügyfél külön hardver és applikáció nélkül is elláthatta elektronikus aláírással, és ezután már folyósítani is lehetett a 25 ezer és 300 ezer forint közötti, fix, 90 napos futamidejű személyi kölcsönt.

Sárközi Zoltán, MikroCredit
Sárközi Zoltán, MikroCredit
 

Mivel a korábbi szabályozás csak a valós idejű videóazonosítást tette lehetővé, a módszer csak munkaidőben (a MikroCredit esetében 8:00 és 20:00 között) működött – mondta a cég sajtótájékoztatóján Sárközi Zoltán, a MikroCredit vezérigazgatója. A vonatkozó MNB-rendelet módosítása immár lehetővé teszi a nem valós idejű azonosítást is. Az ügyfelek számára ez annyit tesz, hogy a képeket és a dokumentumokat a nap 24 órájában bármikor feltölthetik a rendszerbe, bár a hitelbírálat csak a legközelebbi munkanap kezdetén indul.

A következő nagy lépés az azonnali átutalási rendszer indulása lesz, amikor már tényleg 0–24 órában történhet a hitelfolyósítás – ideális esetben a kérelem elindítása után egy órával már az ügyfél számláján lehet a pénz.

Sárközi Zoltán elmondta, hogy már több tízezer regisztrált felhasználójuk van, a hiteligénylések száma is tízezer felett van. Ügyfeleik döntő többsége a 18–49 éves korosztályból kerül ki. Tervezik az idősebbeket is megszólítani, ők azonban érezhetően idegenkednek a teljesen elektronizált ügyintézéstől, így feltehetően hagyományos értékesítési csatornákat is kialakítanak. A további tervekről szólva megemlítette, hogy jövőre már kártya- és folyószámla-terméket is terveznek.