A
digitalizáció és innováció kifejezés lassan a vállalkozói szféra minden egyes
képviselőjének a könyökén jön ki, ennek ellenére a mikro-, kis- és közepes
vállalkozások még mindig komoly lemaradásban vannak a digitalizációs
technológiák integrálásában.
A Modern
Vállalkozások Programja (MVP) a tavalyi évben végzett, 3200 kkv bevonásával
készült kutatása jól példázza a fenti jelenséget. A kutatásból egyértelműen
kirajzolódott, hogy európai léptékkel mérve Magyarország sereghajtó szerepben
van, de úgy általánosságban sem repesnek a döntéshozók a digitalizáció
térnyerésétől. A rendelkezése álló források, illetve a kkv-kat támogató
intézkedések pont ezen igyekszenek változtatni.
Elméleti síkon rakétát
küldenének a Holdra
Ágazattól
függetlenül kevés vállalkozás használ olyan szükségszerű ügyviteli,
vállalatirányítási, ügyfélkapcsolat-kezelési szoftvereket, amelyek a mindennapi
működést megkönnyítenék. A negyedik ipari forradalom derekán pedig a hazai kis-
és középvállalkozások fele még mindig elavult rendszerekben gondolkodik. Például
itthon minden tizedik vállalkozásra sem jut egy CRM rendszer, de az ERP
alkalmazásában sem jobb a helyzet, habár ez utóbbit hozzávetőlegesen minden
hetedik vállalkozás használ. Az igazi feketeleves pedig az adatvédelem. Az MVP
kutatása szerint a cégek 94 százaléka ugyan alkalmaz valamilyen vírusvédelmi
szoftvert, 90 százaléka pedig tűzfallal is védi hálózatát, de a vállalat
hálózati forgalmának hozzávetőlegesen felét nem tudják azonosítani az
IT-felelősök. Az is beszédes adat, hogy minden ötödik vállalkozást ért már
adatvesztéssel járó incidens az elmúlt két évben.
A „netsógor”
intézménye is fénykorát éli, ami annyi tesz, hogy háromból két vállalkozás
először családon belül igyekszik megoldani az informatikai eredetű problémákat.
Persze az éremnek két oldala van. A hazai kkv-k például kifejezetten erősek a
vállalati levelezés biztosításában és a szélessávú internetelérés is prioritás
mindenhol. Összességében viszont szemléletváltásra van szükség, hiszen azon
digitalizált megoldások integrálása a mindennapi munkába, amelyek üzleti
megoldásként is képesek érvényesülni, nem lehetőség, hanem kötelező minimum, a
piacon maradás záloga.
Tipikus hibák a KKV Eszköz pályázatoknál
|
---|
1. Nem
egyértelmű a vállalkozás célkitűzése, nem tudja a pályázó, hogy pontosan mit is
akar fejleszteni.
2. A
fejlesztés túl korai fázisú, vagy már készen van.
3. A megoldás
csak egy adott partner problémáját oldja meg.
4. A megoldás
csak Magyarországon új, külföldön már kapható.
5. Csak a
magyar piac alapján becsülik meg a piaci lehetőségeket.
(Forrás:
nkfih.gov.hu) |
Melyik a legnépszerűbb
GINOP a környéken?
A fenti
problémákra válaszul számos pályázat, EU-s forrás és a vállalkozások digitalizációját
segítő program, az MVP is rendelkezése áll, hogy elindítsa a
szemléletformálást, és támogassa a kkv-k digitális törekvéseit. A legnépszerűbb
pályázatok elsősorban kapacitásbővítésre irányultak: a GINOP-1.2.2 keretében
több mint 4000, a GINOP-1.2.1-ben mintegy 3000 igénylés érkezett. Az innovációs
tárca a vállalkozások igényeinek fokozott figyelembe vételére törekszik. A
minisztérium szakterületi vezetői 2019 tavaszán a Magyar Kereskedelmi és
Iparkamarával végigjárták az országot, több mint 1000 kkv-t kérdeztek meg
elvárásaikról, szükségleteiktől. Ennek eredményeként jött létre több új, az
uniós források esetében eddig kevésbé bevett, ugyanakkor a vállalati igényekhez
jobban alkalmazkodó felhívás a kkv-k generációváltása (GINOP-1.1.10-19), külpiacra
lépése (GINOP-1.3.7-19) és egyszerűbb adminisztrációval járó, kis összegű
támogatása (GINOP-1.2.9-19) érdekében.
Komoly versenyelőnyt
nyújtó pályázatok kkv-s fókusszal
A
legnépszerűbb pályázatok mellett számtalan forrásra pályázhatnak a vállalkozások.
Az innovációs pályázatok kapcsán elsősorban a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és
Innovációs Hivatal felhívásai említendőek, különösen a „Piacvezérelt
kutatás-fejlesztési és innovációs projektek” támogatási program.
„A 45
milliárd forint keretösszegű programmal a vállalkozások kutatás-fejlesztési és
innovációs tevékenységét támogatja a kormány, prototípus vagy piacképes termék,
technológia, szolgáltatás kifejlesztése érdekében. A korábbi évekhez képest
koncepcionális változás, hogy az öncélú innovációk elkerülése érdekében
prototípus-fejlesztés csak akkor támogatható, ha a pályázó a tényleges,
megalapozott piaci, ipari igényt megfelelően alátámasztva bemutatja” – számolt
be róla az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) sajtóosztálya.
Szintén
hangsúlyos szerepet tölt be a Digitális Jólét Pénzügyi Program – Hitelprogram,
ami minimum öt, maximum kétszáz millió forint visszatérítendő támogatást jelent
(legalább 10 százalék önrész mellett). A forrás a digitális termék- vagy
szolgáltatásfejlesztést tervező mikro-, kis- és középvállalkozásokat, illetve
azokat a startupokat célozza, amelyek közép-magyarországi régión kívüli
székhellyel vagy telephellyel rendelkeznek. A pályázat egyik feltétele, hogy a
finanszírozni tervezett projektnek illeszkednie kell a Digitális Jólét Program
(DJP) célkitűzéseihez.
Szintén
komoly támogatási erőt hordoz magában a GINOP-3.2.2, amely a vállalti komplex
infokommunikációs és mobilfejlesztések, felhőalapú online üzleti szolgáltatások
terjesztésének támogatására hivatott, mindezt uniós forrásból.
Értékesítés
(CRM), gyártás, HR és bérszámfejtés, kontrolling és VIR, beszerzés, logisztika,
táv- és csoportmunka, pénzügy–számvitel, webáruház, vállalati portál,
elektronikus fizetés, workflow, iratkezelés, illetve egyéb funkcionális területekhez
kapcsolódó üzleti alkalmazások bevezetése önállóan támogatható, továbbá a
GDPR-nak történő megfelelést támogató külső szakértői közreműködés (jogi,
IT-biztonsági tanácsadás, adatvédelmi felmérés, audit) igénybevétele – mindez
megvalósítható a GINOP-3.2.2-vel.
Naprakész tájékozódás,
aktualizált kritériumok, támogatások
A 2019-ben
kiírandó pályázati lehetőségeket a készülő KKV-Stratégia célkitűzéseivel
összhangban dolgozza ki a minisztérium. A stratégia egyszerre tartja fontosnak
egy nemzetközileg is sikeres, dinamikus magyar vállalkozói kör kialakítását és
a sok ember megélhetését biztosító, széles kisvállalkozói kör működésének,
társadalomszervező szerepének megerősítését. Az említett célok mentén a vissza
nem térítendő támogatásokat és hitelprogramokat is figyelembe véve az év
folyamán mintegy 125,7 milliárd forint uniós forrást fordítunk a kkv-k
versenyképességének javítására.
Kiemelendő a
két új kiírással induló Magyar Multi Program, amely a hazai nagy növekedési
potenciállal rendelkező kis- és közepes méretű vállalkozások hatékony
támogatását célozza. Ősszel kezdődik a Modern Mintaüzem Program, mely a kkv-k
megújulását és modern üzleti kihívásokhoz való alkalmazkodását segítő
fejlesztések támogatását helyezi előtérbe.
Az Országos
Vállalkozói Mentorprogram kapcsán pedig jelenleg is zajlik a mentor- és
mentorált vállalkozások toborzása, hogy az exportban és beszállításban
érintett, a generációváltással szembenéző, illetve a női és fiatal vállalkozások
szakmai és személyes mentorálásban, pénzügyi szemléletformálásban
részesülhessenek – egészítette ki a források fellelhetőségét az ITM
sajtóosztálya.
Mekkora érdeklődés övezi
a pályázatokat?
A pályázatok
és a digitalizációs technológiai eszközök iránt is nagy az érdeklődés a
vállalkozások részéről, azonban a gyakorlati megvalósításig, a digitálizált
vállalkozói kultúra kiépítéséig kevesen jutnak el. Ezt többek közt két dolog
számlájára lehet írni.
Először is a
digitális átállás komoly forrást igényel, és például egy ötfős kisvállalkozás
számára komoly megterhelést jelent. Másodszor pedig, ha a nyitottság meg is van
az innováció felé, a döntéshozók sokszor nem tudják, merre induljanak a
digitalizáció útvesztőjében. Az állami törekvések azonban igyekeznek elejét
venni az anomáliáknak és támogatni a kkv-k digitalizációs törekvéseit.
„A kormány célja a hazai kis- és közepes vállalkozások megerősítése,
helyzetbe hozása itthon és a nemzetközi piacokon is. Ennek érdekében 2014 óta
működik a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP), amely
első prioritása keretében kifejezetten a kkv-k versenyképességét növelő
beruházások támogatására van lehetőség. A program népszerűségét mutatja, hogy
csak a GINOP-1-ben eddig több mint 10 ezer támogatási igény érkezett be, ezek
közül mostanáig mintegy 6000 pályázat részesült kedvező elbírálásban. A 2019.
júniusi adatok alapján e forráskeretből 270 milliárd forint támogatáshoz
jutottak a hazai kis- és középvállalatok” – fűzte hozzá az ITM sajtóosztálya.
Nem szabad
mostohagyermekként bánni a kkv-kkal
Magyarország a kis-és közepes vállalkozások országa. A kkv-k
nemzetgazdasági jelentősége ugyanis hatalmas súllyal bír, épp ezért
elengedhetetlen, hogy lépést tartva a világ tempójával digitálisan éretté váljanak.
„A kis- és középvállalkozások foglalkoztatják a magyar munkaerő
kétharmadát, így a kormány kiemelten támogatja a technológiai fejlesztésüket és
dolgozóik számának bővítését. A munkahelyteremtő beruházási támogatás elősegíti
a még meglévő munkaerő-tartalék mozgósítását, valamint a hátrányos helyzetű
térségek gazdasági, társadalmi felzárkóztatását is” – fogalmazott Varga
Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek annak kapcsán, hogy további másfél
milliárd forint támogatás jutott a kkv-k munkahelyteremtésére.
Augusztusban
újabb kiírást hirdetnek meg, amelynek keretében további 3,5 milliárd forint
támogatásra pályázhatnak a cégek új munkahelyek létrehozására. A támogatás
keretében többek között új eszközök, gépek beszerzése, ingatlanvásárlás,
bérleti díjak vagy lízing-költségek is elszámolhatók – mondta a
pénzügyminiszter.
A hazai kkv-k
támogatottsága tehát több fronton is fókuszpontban van, ám a szemléletváltás
még hiányzik. A mikro-, kis- és közepes vállalkozások az EU-s átlaghoz képest
igen alacsony mértékben használnak csak olyan infokommunikációs megoldásokat,
amelyek máshol már hétköznapinak számítanak. A digitalizációtól való
távolságtartás azonban meg is látszik a vállalkozások versenyképességének
milyenségében, illetve a GDP-hez való hozzájárulásukban.
Mindenesetre
az irány jó, a támogatások széles skálán mozognak (naprakész információ
minderről a Széchenyi 2020 program weboldalán érhető el), így minden lehetőség
adott arra, hogy a vállalkozások valami nagyot alkossanak a saját területükön.