Cégvilág

magyar_telekom
Forrás: tozsdeforum.hu

Vegyes eredmények

A tavalyi egyszeri hatások és a mostani év eleji nagyobb beruházások miatt viszonylag nagy mértékben csökkent a Magyar Telekom adózás előtti és adózott eredménye is, de a társaság vezetése szerint jó úton jár a vállalat.

Az idei év első negyedében a Magyar Telekom összbevétele (a montenegrói leányvállalat nélkül) 1,6 százalékkal 140,5 milliárd forintra nőtt, köszönhetően elsősorban a mobil adat, a készülékértékesítési, valamint a rendszerintegrációs és informatikai bevételek emelkedésének. Utóbbiak különösen nagyot (11,4 százalékot) emelkedtek két nagyobb közbeszerzési tender elnyerése miatt. Ugyanakkor az EBITDA 16,5 százalékkal 38,3 milliárd forintra csökkent, a működési eredmény pedig 38,8 százalékkal lett kevesebb (12,6 milliárd forint), mint egy évvel korábban.

Szabó János, Magyar Telekom
Szabó János, Magyar Telekom
Az eredmény romlása két fő tényezőre vezethető vissza, magyarázta Szabó János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese. Egyrészt a tavalyi első negyedéves számokat erősen megnyomta felfelé két egyszeri tétel (az Origo és egy irodaház eladása). Ezeket nem számítva az EBITDA csökkenése csak 6 százalékos lett volna. Másrészt az év elején is folytatták az agresszív értékesítési kampányt, a támogatott készülékeladások, valamint a folytatódó hálózatbővítések pedig növelték a beruházási tételeket.

A piaci környezetről és a további tervekről szólva Szabó János elmondta, hogy tavaly év végén elindították az 1000 megabites vezetékes szélessávú internetszolgáltatást, amelyre már valós piaci igény mutatkozik. Az év első négy hónapjában 123 ezer háztartásba juttatták el az optikai hálózatot, és még az idén további 270 ezer háztartásban történik meg hasonló fejlesztés. Ezek nagy részét önerőből fedezi a Telekom, a Szupergyors Internet Projekt keretében EU-s pénzekkel támogatott fejlesztések nagyobb számban csak jövőre várhatók.

A mobil oldalon a 4G+ hálózat fejlesztésén lesz idén a hangsúly. Ebben most mintegy 30 százalékos a lakosság alapú lefedettség, amit ebben az évben további 5-10 százalékkal szeretnének növelni. A fejlesztések másik fókusza a beltéri 4G lefedettség javítása lesz; ez most jelenleg 87 százalékos. A 4G használatot továbbra is akadályozza, hogy viszonylag alacsony (50 százalékos) az olyan 4G-képes készülékek aránya, amelyek a vidéken használatos 800 megahertzes frekvencián is tudják használni a modern hálózatot.

A piaci verseny minden területen erősödik, függetlenül attól, hogy a Digi még hónapokig nem indítja el mobilszolgáltatását, folytatta Szabó János. A versenytársak közül a UPC és a Digi is komoly hálózatfejlesztést hajt végre, vannak területek, ahol gyakorlatilag utcáról-utcára folyik a „harc” az ügyfelekért. Az ádáz verseny a csomagok árában is megjelenik, mint ahogy a feltöltőkártyás mobil csomagok listaára is 40-50 százalékkal csökkent az elmúlt hónapokban.

Az üzleti területeken a NarrowBand IoT-ban lát komoly lehetőséget a Magyar Telekom. A gépek közötti kommunikációt megvalósító technológia műszaki hátterének megvalósítása most folyik, és már keresik azokat a partnereket, amelyekkel közösen tudnának piacra vinni szolgáltatásokat.