Munkaerő-menedzsment

70_bossfigyel.jpg
Forrás: ITB
Távmunka és irányítás

Öt tipp, hogy főnökként is kezelni tudd a távmunkát

Mit tegyen a főnök, ha hirtelen nincs körülötte egyetlen beosztott sem, mert mindenki otthonról dolgozik? Honnan tudja, hogy dolgoznak a kollégák és meglesz a munka? Az alábbiakban adunk öt tippet, hogy a home office-ban is olyan főnök legyél, akivel szívesen dolgoznak a beosztottjai.

1. Légy türelmes! A home office sokaknak teljesen új dolog. Felborult a munka megszokott rendje, szokatlan helyzetben kell helytállnia mindenkinek, a legegyszerűbb feladatok is bonyolultabbá válnak, talán még új szoftverekkel is meg kell ismerkedni. Ráadásul a mostani távmunka nem is szokványos – a háttérben ott nyüzsögnek a gyerekek, talán a házastárs is. Ilyen körülmények között elkerülhetetlen, hogy nehézkesebben menjenek a dolgok, időlegesen csökkenjen a hatékonyság – ezt fogadd el.

2. Ne ellenőrizd folyamatosan a beosztottakat! Persze, nehéz megszokni, hogy a kollégák nincsenek minden pillanatban szem előtt. Lehet, hogy nem is ülnek a gép előtt? Igen, lehet. De a munkahelyen is van kávé- és cigarettaszünet, igaz? Ne telefonálgass félóránként, ne akadj ki, ha valaki nem válaszol azonnal egy emailre, mert ezzel pont az ellenkező hatást éred el. Itt a kiváló lehetőség, hogy kicsit hosszabb pórázra engedd a munkatársakat, kicsit több bizalmat mutass irányukba. Valószínűleg kellemesen lepődsz majd meg – a legtöbb felmérés azt mutatja, hogy a home office-ban többet dolgoznak az emberek, mint az irodában.

3. Gondold át a teljesítményértékelési rendszert! Biztos, hogy attól lesz jó dolgozó valaki, mert nyolc órát ül a számítógépe előtt? Talán van más mód is annak eldöntésére, hogy ki mennyire jól dolgozik. Mindenki számára jelölj ki elérendő célokat, teljesítendő feladatokat, határidőt is szabva, majd a végrehajtást kövesd nyomon. De addig engedd meg, hogy a kolléga maga döntse el, mikor és miként oldja meg a dolgát. A személyes jelenlét hiánya miatt viszont fokozottan figyelj a munkatársaidnak adott visszajelzésekre.

4. Vigyél rendszerességet a munkába! A hosszabb póráz azonban nem jelent totális szabadságot. Legyen mindenki számára világos, hogy a feladatokat továbbra is el kell végezni, a határidőket be kell tartani. Nyugodtan tűzz ki olyan törzsidőt, amikor mindenkinek elérhetőnek kell lennie. Ha a technikai lehetőségek és a létszám engedik, naponta-kétnaponta tartsatok tele- vagy videókonferenciát az összes kolléga részvételével. Ez arra is jó, hogy a kényszerű távollét alatt is tudatosítsa az emberekben: továbbra is egy csapatot alkotnak.

5. A kényszert fordítsd előnyre! Lehet, hogy a járvány nélkül eszedbe (eszetekbe) sem jutott volna távmunkában dolgozni. De ha már így hozta az élet, akkor keresd meg a helyzetben rejlő lehetőségeket. Nézd meg, kiben szabadít fel új energiákat az új helyzet, milyen eszközöket, módszereket alkalmazhattok akkor is, amikor minden visszatér a rendes kerékvágásba. Hátha úgy megszeretitek a távmunkát, hogy ezután beépül a vállalati kultúrába, jobb csapatot és hatékonyabb munkavégzést eredményezve.