Munkerőpiac

26_CITE_Computer_Services.jpg
Forrás: ITB
Nem csak a spórolásban segít

A kiszervezés diszkrét bája

Nem kell ördögtől való megoldásként tekinteni a kiszervezésre, a cégek szívesen élnek vele a költségcsökkentés és a munkaszervezés hatékonysága érdekében. Ugyan nem tökéletes megoldás, de ha okosan visszük véghez és a munkajogi következményeire is figyelünk, akkor csodákra képes.

Az outsourcing ma már bevett gyakorlat a vállalatok hatékony költségcsökkentésének kivitelezésére, főként az értékesítés, a HR, a pénzügy és az informatikai területeket szokás kiszervezni, és nem csak a nagyobb cégeknél. Mint minden üzleti döntésnél, itt is az észszerűség diktálja a folyamatokat, de a külsős cég referenciái és megbízhatósága is rendkívül fontos. A vállalkozások számára a leglényegesebb ebben a megoldásban a kiszervezéssel megtakarítható összeg, hiszen a járulékok és az alkalmazottak terhei helyett csak a szolgáltatási díjat kell kifizetniük

 

A kiszervezés előnyei

A legtöbb magyar kkv a munkabérek emelkedése és a költségvetése folyamatos megszorítása miatt találja magát abban a helyzetben, hogy ugyan még meg tudja fizetni munkatársait, de már nem képes tudásuk rendszeres frissítését finanszírozni és szinten tartani. A kortárs gazdasági helyzetben, a felhős rendszerek és a mobiltechnológiák korában viszont egyetlen cég sem engedheti meg magának, hogy alkalmazottai ne legyenek tisztában a legújabb technológiákkal, hogy azokat sikeresen tudják hasznosítani a dolgos céges hétköznapokban.

Erre a problémára lehet gyógyír a kiszervezés metódusa. Ökölszabály, hogy azokat a folyamatokat szabad kiszervezni, melyek könnyen sztenderdizálhatók, és a cég üzletmenete számára nem lesznek kritikusak, ha a vállalkozás nem belső hatáskörében tarja azokat.

Ki lesz a munkáltató?

A hatékony munkaszervezés és költségcsökkentés mellett komoly munkajogi következményei is vannak a kiszervezésnek. A munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek az átadóról az átvevő munkáltatóra szállnak át, vagyis a jogutód munkáltató köteles a munkavállalókat tovább foglalkoztatni. Ez azt jelenti, hogy egy-egy kiszervezés (vagyis a munkáltató személyében történő változás) nem szolgálhat a munkáltatói felmondás alapjául, viszont számos munkajogi jogkövetkezménye van. Így az átvevő munkáltató nem köthet ki próbaidőt, figyelembe kell vennie a jogelőd munkáltatónál munkaviszonyban eltöltött időt (a későbbi felmondási idő és a végkielégítés mértéke miatt), de nincs szükség új munkaszerződés megkötésére.

 

Segít felvenni a versenyfordulatot

Az outsourcing viszont nem csak spórolni segít. Optimális esetben a megfelelő BPO-szolgáltatók magasan kvalifikált és tehetséges munkaerőt alkalmaznak, szélesebb rálátással rendelkeznek speciális üzleti területre, így akár stratégiai partnerekké válhatnak a tudásukkal. Ha jól sáfárkodik a vezetés, akkor a kiszervezési folyamatok már rövidtávon pozitívan hathatnak a költségvetésre – nyilván a tényleges hozzáadott érték a cég jövőterveinek támogatására (proaktivitás, legújabb trendek és technológiák elsajátítása) csak hosszabb idő után jelentkezik.

A személyi és működési költségeken kívül a kiszervezés a vállalati technológiák radikális átszervezéséhez és a technológiai újdonságok implementálásához vezethetnek. Nem kell külön magyarázni, hogy aki lemarad a digitalizációs versenyben, az komolyan veszélyezteti a versenyképességét. Ezért is fontos alaposan megválogatni, ki legyen a kiszervezésben partner, hiszen csak így lehet bevezetni és betaníttatni a fejlődéshez szükséges újdonságokat, hogy a cég hatékonyan tudjon általa az alapfeladataira koncentrálni, és lépést tudjon tartani a legújabb szakmabeli trendekkel.

 

Az outsourcing partner kiválasztásának művészete

A kiszervezés egyik legfontosabb mozzanata a megfelelő partner kiválasztása. Ez nem csak egy üzleti döntés. Olyan hosszú távú folyamat, amely radikálisan érinti cégünk operatív folyamatait és munkavállalóink életét. A sikeresség záloga ez esetben is az adott folyamatok optimalizálásán múlik. Vagyis nemcsak üzleti céljaink érdekében, de vállalati kultúránk, és leginkább ügyfeleinkért is alapos konzultációval kell megterveznünk a lépéseket.

Fontos a kiválasztott cég mérete, hiszen ezen múlik, hogy mekkora rálátása van a piac kurrens trendjeire. Egy túl specializált fókuszú vagy kisebb cég ugyanis nem biztos, hogy alkalmazni tudja azt a figyelmet és tudást, melyet vállalatunk megérdemelne, amikor egy ilyen kulcsfontosságú folyamat végrehajtásába kezdünk. Egy jól megválasztott outsourcing-partner tud csak segíteni céges folyamataink szinten tartásában, optimalizálásában és a fejlesztések megvalósításában.


 

Mit szervezzünk ki?

Persze cége válogatja, de érdemes megnézni, hogy manapság melyek azok a területek, melyeket a legtöbb cég ki szokott szervezni. Első helyen áll az IT és telekommunikáció, hiszen az informatikai jellegű problémák megoldása jelenti a legnagyobb terhet manapság a cégek számára. Nem véletlen, hogy a napi szintű és a stratégiai célú feladatokat is sokkal hatékonyabban lehet megoldani egy erre szakosodott céggel, mint belső emberi erőforrással.

A második helyre került a HR, avagy a humánerőforrással kapcsolatos feladatok kiszervezése, nemcsak a bérszámfejtés és a tb-ügyek okán, de a manapság kötelezően magas szinten művelendő toborzás miatt is, vagyis a legjobb jövendőbeli munkavállalóinkat is csak profik tudják megtalálni. Illetve a kényszerű outplacement keretében intézik a szükségszerű elbocsátásokat is és a volt alkalmazottaink újra elhelyezkedését, valamint az oktatási folyamatokat, kompetencia és munkakör elemzéseket is elvégzik helyettünk.

Harmadik helyre az üzleti folyamatok kerültek, ide a pénzügyi tervezést, a vevői és szállítói számlák, pénztár és készletek karbantartását szervezik ki. De a bérszámfejtés, a számviteli, a vezetői jelentések és az adóbevallások is ide tartozhatnak speciális esetekben.

Látható tehát, hogy nemcsak az IT, de a pénzügyi, a számviteli és a HR-terület trendjei is folyamatosan változnak, egyre összetettebb folyamatokat kell megoldani és eme feladatok szakszerű ellátásához egyre szélesebb spektrumú szakértelem szükségeltetik, mindenre pedig jó megoldást jelent az outsourcing.