Miközben a Microsoft Business Solutions elnevezés megmarad a redmondi cég belső
használatában, az ebben helyet kapó üzleti alkalmazáscsomagok (Great Plains, Solomon,
Navision, Axapta, CRM) – frissítésükkel egy időben – márkanévváltáson esnek át.
Ezek közül a hazai felhasználók rövidesen Microsoft Dynamics AX, Microsoft Dynamics
NAV és Microsoft Dynamics CRM néven találkozhatnak az Axaptával, a Navisionnel
és a Microsoft CRM-mel – magyarázza Biber Attila, a Microsoft Magyarország MBS
üzletágának vezetője.
Közös vonások
A „rebrandingnek” több oka is van. Az egyik arra vezethetõ vissza, hogy a Microsoft
2002-ben elkezdett egy projektet – ezt akkoriban Project Greennek hívták –, amelynek
céljául vállalatirányítási rendszereinek megújítását tûzte ki. A következõ generációs
ERP-rendszerek alapvetõ funkcióinak feltérképezésekor egyúttal kialakult egy termékstratégia
is, s ebben megmutatkozott, hogy bizonyos gondolatok, illetve megközelítési módok minden termékben megjelennek.
Az egységes jellemzõket a Microsoft két hullámban tervezi megjeleníteni, a fejlesztési
ciklus vége pedig az lesz, hogy a termékek sok tekintetben hasonlóak lesznek egymáshoz.
A négy pillér
A következõ generáció kialakításakor több szempontra is ügyelni kell, ezért a
Microsoft négy alapelvet, alappillért állított fel. Egyrészt biztosítani kell
az alkalmazottak önállóságát: a felhasználóknak átjárhatóan kell hozzáférniük
az ERP-rendszerben meglévõ rendezett és az azon kívüli rendezetlen információkhoz
(Excel, Word, Exchange, e-mail, Messenger stb.).
A következõ fontos tényezõ az üzleti éleslátás. Itt a megfelelõ üzleti intelligenciát
kell biztosítani a rendszereknek. Ebben a megközelítésben a Microsoft Dynamics
demokratizálni szeretné az üzleti információkat, azaz a kulcsfontosságú adatokat
eljuttatni a vállalat minden szintjérõl a szerepkörnek megfelelõ felhasználóhoz.
Kulcsfontosságú elem még az együttmûködés. Ebben lényeges egyrészt az emberek,
másrészt a gépek közötti kommunikáció mikéntje, az XML és a különféle webes megoldások, illetve a szolgáltatásorientált
architektúra (SOA) jóvoltából.
A negyedik alappillér az alkalmazkodóképesség: a Microsoft olyan rendszereket
akar szállítani, amelyek jól igazodnak a változó üzleti és felhasználói igényekhez.
Ennek értelmében megfelelõ folyamatmodellekkel modellezik a vállalatot, s ezeket
lefordítják a
rendszer nyelvére.
Szerepkörök
Mivel egy vállalat sikerét az emberek biztosítják, olyan rendszereket kell szállítani,
amelyek növelik a munka hatékonyságát. Ezt a hatékonyságot egyrészt a szerepkörök,
illetve ez ezen alapuló információ- hozzáférés, másrészt a megszokott környezet
szavatolja. A korábbi ERP-rendszerekben mindent rigorózus folyamatok szerint kellett
elvégezni, s ez egyáltalán nem segítette a hatékonyságot, mivel a munkatársak
gyakran önkéntelenül is pontatlan adatokat szolgáltattak a döntéshozóknak.
Mindemellett persze ezeket a rendszereket továbbra is a legalacsonyabb teljes
birtoklási költséggel (TCO) és a legkedvezõbb megtérülési mutatókkal (ROI) kell
szállítani. A rendszereknek megbízható alapokon kell nyugodniuk, azaz ki kell
alakítani az adathozzáférés, az infrastruktúra és az adattárolás biztonságát.
Moduláris konfiguráció
Ami a négy elvet – az önállóságot, az éleslátást, az együttmûködést és az alkalmazkodóképességet
– illeti, a Microsoftnak mindegyikhez megvan a megfelelõ megoldása, azaz egy ügyfél egy szállítótól kap
meg nagyon sok elemet az alap-infrastruktúrától a fejlesztõkörnyezetig. Mivel
így a vállalatoknak nem az egyes elemek bevezetésére kell összpontosítaniuk, az
implementáció sokkal kisebb kockázattal jár, s a költségek is alacsonyabbak. Az
ügyfeleknek csak a tényleges hozzáadott értékre kell koncentrálniuk, tehát hogy
miként mûködjön a cég, s ennek mi a leghatékonyabb módja.
A 2005-ben indult elsõ hullám termékei már meg is jelentek, vagy ebben az évben
jelennek meg. Ennek értelmében a termékek egységesen, szerepkör alapon mûködnek,
kihasználják a portálokat és a levelezõrendszereket, SQL alapon szolgáltatnak
üzleti információt, kihasználják a webszolgáltatásokat, s a ciklus végén, 2007-ben,
a kezelõi felület is egységes lesz.
A második hullámban – 2008 után – a Microsoft a moduláris konfigurációra helyezi
a hangsúlyt, s a különbözõ termékekben rendelkezésre bocsátja a legjobb folyamatok
könyvtárát. Például, ha egy középvállalat Microsoft Dynamics terméket szeretne
használni, akkor az illetékes döntéshozók a szerepkör alapú folyamatkönyvtárból
kiválasztják a céghez legközelebb álló folyamatokat a rendszer mûködéséhez.
Mindazonáltal 2013-ig megmaradnak a jelenlegi termékek párhuzamos fejlesztései,
azaz nem tûnik el sem az Axapta, sem a Navision, sem a CRM a hazai piacról. Az egyes termékekre jellemzõ folyamatok
ezután is megmaradnak, csak azügyfélnek ki kell választania, mire van szüksége.