– Kezdjünk
rögtön egy kis magyarázattal: mit takar az integrált közszolgáltatások ágazat
kifejezés?
– A NISZ két
nagy ügyfélkörnek szolgáltat. Egyrészt a hagyományos feladata az állami
szervek, minisztériumok, intézmények kiszolgálása, az infrastruktúra és az
alkalmazási környezet működtetése. A másik nagy terület viszont a közigazgatás
külső ügyfeleinek, vagyis az állampolgároknak és a vállalkozásoknak nyújtott
e-ügyintézési szolgáltatások támogatása, amelyért az általam vezetett ágazat
felel. A NISZ működteti a Cégkaput, az Ügyfélkaput és a megújuló
magyarorszag.hu új, még fejlesztés alatt álló, személyre szabható ügyintézési
felületét,
a szuf.magyarorszag.hu oldalt, a 1818 számon hívható országos közigazgatási
ügyfélvonalat, illetve a Kormányzati Érkeztető Rendszert, ahol a dokumentumok
digitalizálása történik.
– Milyen
számszerűsíthető előnyei származnak a közigazgatásnak, az államnak abból, ha
többen használják az e-ügyintézést?
– A személyes
ügyintézés legalább két órát vesz el az ember életéből, általában munkaidőben.
Az éjjel-nappal hívható 1818 ügyfélvonalon 2-3 perc alatt részletes
tájékoztatást lehet kapni, az internetes felületen meg akkor is elég 10-15 perc
az ügyintézéshez, ha valamilyen űrlapot ki kell tölteni. Évente mintegy 80
millió, azonosítást is igénylő elektronikus ügyintézésre kerül sor – vagyis egy
év alatt nagyjából 150-160 millió órát spórolunk meg az állampolgároknak,
vállalkozásoknak. Ennyivel több jut munkára, pihenésre. Nem beszélve arról,
hogy az elektronikus ügyintézés az államnak is olcsóbb, mint a személyes.
– A piaci
szereplőknél manapság az egyik kulcsszó az ügyfélélmény. Mennyire lehet ezt
megvalósítani az e-ügyintézésben?
– A közigazgatásnak ezen a téren ugyan nincs konkurenciája, de ez
szerintem csak még nagyobb felelősséget tesz a vállunkra. Meggyőződésem, hogy
az e-ügyintézést ugyanúgy kell fejleszteni, mint a piaci szolgáltatásokat, és
nekünk is meg kell tanulnunk az ügyfelek fejével gondolkodni. Mélyen hiszek
például abban, hogy nem elég a meglévő ügyintézési folyamatot szolgaian
digitalizálni, mert attól nem lesz egyszerűbb. Mielőtt még kialakítanánk az
informatikai rendszertervet, ki kell találni, miként lehetne a teljes
folyamatot leegyszerűsíteni, mert az hozhat érdemi változást.
– Az új
megoldások fejlesztése mellett mennyi energia jut a meglévő rendszerek
továbbgondolására?
– Egy új
szolgáltatással kapcsolatban az igazi munka akkor kezdődik el, amikor azt az
ügyfelek használni kezdik. Innentől kezdve a teljes életciklust menedzselni
kell: begyűjteni az ügyfelek visszajelzéseit, majd ezeket feldolgozni és
visszacsatolni a fejlesztési folyamatba, azaz folyamatosan finomhangolni a
rendszereket, a szolgáltatásokat, akár még a magyarázó szövegeket is. Erre
nálunk kiváló eszköz a 1818 ügyfélvonal, ahol nemcsak ügyintézési, hanem
informatikai segítségnyújtási kérésekkel is sokszor keresnek bennünket.
– Ön
szerint mivel lehetne még inkább elterjeszteni az e-ügyintézést?
– Én a
kényszer helyett sokkal inkább a meggyőzést preferálom. Ha már az ügyeket is
egyszerűsítjük, könnyen használható felületet kínálunk, folyamatosan javítunk
a
szolgáltatásokon, jó támogatást nyújtunk, esetleg még olcsóbbá is tesszük az
e-ügyintézést, jó marketinget folytatunk, akkor egyre többen jönnek rá, hogy
nekik is megéri az elektronikus csatornát választani. A szolgáltatások elemei
nagyrészt már készen vannak, és most jön el az, hogy ezekből integrált
közszolgáltatásokat készítsünk. Szerintem ez lesz a kitörési pont.