Center

54_digital-online-education.jpg
Forrás: ITB
IT-üzemeltetés a távoktatásban kontra COVID-19: kihívások, anomáliák és a jó gyakorlat

A kényszer nagyúr, de az emberi kreativitás még nagyobb, avagy távoktatás a COVID-idején

A koronavírus-járvány miatt hirtelen és gyökeres változások történtek az élet szinte minden területén. Ezrek munkáját kellett hetek alatt az irodákból az otthonok óvó falai közé költöztetni, napok alatt kellett a szolgáltatóiparban dolgozók százának sorsáról dönteni, de a legnagyobb kihívással talán mégis az oktatás nézett farkasszemet. A digitális oktatás itthon hagy némi kívánni valót maga után, a feladott leckét azonban a legtöbb intézmény megoldotta, sőt voltak olyanok is, amelyek jelesre vizsgáztak. A távoktatásra való átállás IT-üzemeltetési aspektusairól, biztonsági kihívásairól és a jelenség emberi oldaláról a BME informatikai igazgatójával beszélgettünk.

A koronavírus már egy ideje a világ fogyatkozó vendégszeretetét élvezi, ennek ellenére még mindig hatással van a digitális transzformáció intenzitására, és sorra kényszeríti ki azokat az átalakulásokat, amelyeket már rég meg kellett volna lépni. A digitális oktatás hosszú évek óta tervezett alappilléreit, még ha rohamléptekben is – tisztelet a kivételnek –, de megépítették. Persze, nem indult mindenhol nulláról a távoktatás, akik pedig nyitottak voltak eddig is a digitális edukációra, azoknak a COVID-19 csak bakot tartott a következő szintre lépéshez.

 

A bőség zavara, avagy út a kétségből az egység felé

Szabady Szabolcs, BME
Szabady Szabolcs, BME
„Általánosságban véve az oktatási intézményeknél az elsődleges üzemeltetési kihívást – az esetleges infrastruktúrabővítésen túl – a digitális oktatás számára az egységes platform megteremtése, illetve a megnövekedett hálózati forgalom jelentette”, mondta Szabady Szabolcs, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem informatikai igazgatóságának igazgatója.

Az eszköz- és hálózati igényen túl az emberi faktort is érdemes górcső alá venni. Elvégre méltó erőpróba a tanárok számára az általános iskolától kezdve a felsőoktatási intézményekig a tantárgyakhoz kapcsolódó feladatok feltöltése, menedzselése, a rendszerek ismeretének elsajátítása, a videokonferencia formájában zajló óra megtartása úgy, hogy a diák figyelme közben ne kalandozzon el.

„A Műegyetem távoktatási szempontból az átlagtól egy kicsit jobban fel volt készülve, mert bizonyos karokon már voltak érdemi próbálkozások. Ezt segítette, hogy össze volt integrálva a hallgatóság az egyetem címtárával. A járványhelyzet kialakulásakor létrejött egy távoktatási bizottság, és kiválasztottuk azt az oktatási keretrendszert, amiben a karok zöme működni fog. Az oktatáshoz szükséges tanulmányi és a szükséges tájékoztatókat a hallgatók és az oktatók megkapták. A már meglévő Moodle eLearning keretrendszerbe integráltuk a Teamset, a központi címtárral kapcsolat alapján a hallgatók a Neptun kódjukkal gyakorlatilag bármit elértek, így készen álltunk a távoktatásra”, folytatta Szabady Szabolcs.

Az átállás sikerességének jó példája a BME VIK egyik előadása, amelyen egy Microsoft Teams élő esemény keretein belül egyszerre több mint 2500 hallgató vett részt. A távoktatásban jelenleg az Microsoft Teams és a Cisco Webex megoldásai viszik a prímet, de a listára a Zoom is felfér harmadiknak. A sokrétű megoldások, a rendszerek által kínált alternatív lehetőségek a kiigazodás szempontjából azért kihívást is jelentenek.

 

A virtuális oktatás emberi pozitívumai és IT-biztonsági aggályai

A COVID-19 miatti távoktatásban eltelt néhány hónap arról nyújt tanúbizonyságot, hogy a hallgatók és az középiskolás diákok is nyitottak a digitális okulásra, míg a kisebbek esetében a szülőknek nagy könnyebbséget jelent az iskola.

„A Műegyetemen a hallgatók jelentős része nyitott erre a lehetőségre, hiszen nem áll távol tőlük a műszaki megoldások alkalmazása. Az volt a cél, hogy hosszú távon is fenntartható keretrendszert hozzunk létre, ami nem csak betölti a funkcióját, de szórakoztató, és egyben élvezetessé is teszi a tanulást. Azt gondolom ez sikerült, mert, ahogy az az IT-üzemeltetésben lenni szokott, a negatív megjegyzés hamarabb célba ér, mint a pozitív. Jelen helyzetben, egyáltalán nem kaptunk negatív kritikát”, árulta el Szabady Szabolcs. „Sőt, az is elképzelhető, hogy nemcsak hagyományos számonkéréseket, hanem a záróvizsgát is elektronikusan fogjuk lebonyolítani. Elvégre egy gyakorlott oktató tudja, mikor és mennyire van felkészülve a diákja.”

Ami a kiberbiztonságot illeti, a jól működő, stabil szabályzás mentén építkező IT-biztonsági rendszereknek nem jelenthetett nagy kihívást a COVID-19. Ami viszont gondot okozhatott, az az informatikai rendszerek iránt hirtelen megnövekedett igény, ami a rendszerek leterheltségét eredményezhette, ez pedig a stabilitást veszélyeztetheti. Az elérések gyakoriságának növekedése miatt az intézményeket több támadás is érte: a kockázat növekedett.

„Nem volt szükségünk plusz eszközökre, szoftveresen oldottunk meg mindent. A 2020-ra tervezett nagyobb volumenű IT-biztonsági fejlesztések pedig napirenden vannak. A belső hálózat elérése iránti igények növekedése miatt megerősítettük a központi VPN-t, hogy a dolgozó, oktató kollégák minél szélesebb körben el tudják érni. A felhasználók pedig részletes tájékoztatást kapnak tőlünk a jelenlegi támadások, például az emailben érkező »beijesztős« spamek vagy az aktuális zsarolóvírusokkal kapcsolatban, hogy mire figyeljenek”, egészítette ki Szabady Szabolcs. „Igyekszünk mindent távmegoldással menedzselni, de ha elkerülhetetlen a személyes jelenlét, akkor megfelelő védőeszközöket biztosítunk a kollégáknak.”

 

Felhőben az oktatás jövője?

Az utóbbi időben nagyon megnőtt a felhőrendszerek jelentősége, ami nem véletlen, hiszen rugalmas, költséghatékony és sok esetben kész megoldások várják a felhasználót, aki ráadásul folyamattámogatást is kap a külső partnertől.

„Azt gondolom, érdemes nyitni a felhő felé. Nálunk már három éve az informatikai stratégia szerves részét képezi, és e mentén tervezzük és végezzük a fejlesztéseinket, törekedve a virtualizált környezetek kialakítására. A mai világban gazdaságilag sokkal jobban megéri, mert versenyelőnyt nyújt minden téren”, zárta gondolatait Szabady Szabolcs.