Center

Bábel Gabriella, Microsoft
Bábel Gabriella, Microsoft
Forrás: ITB
Innovátor szerepben a beszerzés, stratégiai szerepben a felhő technológia?

„Adott megoldást keresnek a vállalatok, a lehető legokosabb konstrukcióban”

A digitális átalakulás hullámát meglovagló cégek előtt, a versenyképesség és a hatékonyság pozitív irányú görbéjén túl, a beszerzés területén is új dimenziók nyíltak. Nem csak a tekintetben, hogy a szállítói oldal egyfajta innováció támogató szerepbe lépett, hanem a tekintetben is, hogy a változás az értékesítési és beszerzési folyamatban is új kulcsfigurák és gyakorlatok jelentek meg. Minderről Bábel Gabriellával, a Microsoft Nagyvállalati üzletág igazgatójával beszélgettem.

„A magyar nagyvállalati vezetők 72 százaléka szerint a digitalizáció olyan forradalom az üzleti életben, amely túlmutat minden korábbi nagy változáson – ezt a Bell Research és a Microsoft nagyvállalati kutatásából tudjuk, mindezek alapján elmondhatjuk, hogy a beszerzéseket és az IT-stratégiát tehát egyértelműen a digitalizáció, valamint a jövőbiztosság és a mobil munkakörnyezet igénye alakítja. Természetesen a hatékonyság és a rugalmasság is egyre növekvő igényként jelenik meg, így a beszerzést is két faktor alakítja: adott megoldást keresnek a vállalatok, a lehető legokosabb konstrukcióban”, mondta Bábel Gabriella. Ugyanakkor a szállító szemszögéből is változott és folyamatosan változik az értékesítési folyamat, amihez nagyban hozzájárult a felhő is, ugyanis a mobilizáció és a felhő használata a digitális transzformáció fontos állomásai.

 

Felhőben a hatékonyság?

„A 2019-es felhőkutatás egyik legfontosabb eredménye, hogy Magyarországon is megtörtént az asztali munkaállomások trónfosztása munkakörnyezetként. Mindemellett a fentiek értelmében a szállító is jelentős támogatója lehet az új üzleti lehetőségek beazonosításának és kiaknázásának, tehát a legmodernebb technológiák és az azt övező tudás mellett kreatív és innovatív szemlélettel kell támogatni az ügyfeleket”, mondta Bábel Gabriella, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a felhő elterjedtségét illetően átlépett egy lélektani határt a magyar nagyvállalati kör, amely az egyre javuló tájékozottságnak köszönhető.

„Miközben a technológiával szemben fenntartásokkal viselkedő vezetők eddig az adatbiztonsági kérdésektől, a magas költségektől, a technológiai függéstől és az internetkapcsolat fennakadásaitól tartottak leginkább, a felhőt megismerő üzleti döntéshozók épp ezeket a faktorokat emelik ki előnyként: hogy a felhő biztonságos, rugalmas és rendelkezésre állása jobb, mint a lokális IT-megoldásoké”, egészítette ki.

 

Technológia és komplex IT-stratégia a cégek életében

Ugyanakkor a digitalizációra felkészült vállalkozásoknak a beszerzési terveken túl komplex IT-stratégiájuk is van. „Egyre több az olyan vezető, akik szerint a mindennapi üzleti folyamatok természetes eszköze a felhő, a digitalizációra pedig nemcsak kihívásként, hanem új üzleti lehetőségként tekintenek, amely alakítja az üzleti folyamatokat, a stratégiát. Tehát a digitális stratégia egyre több vállalatnál a legfelsőbb vezetés új fókusza, az IT-munkatársaknak pedig jelentős támogató, nem egyszer inspiratív szerep jut”, mondta Bábel Gabriella.

A sok technológiai megoldás számos ponton hoz változásokat a cégek életébe. De a szakértő szerint a vállalatok 74 százalékánál a belső működés javítása és a versenyképesség fokozásának igénye befolyásolja az informatikai fejlesztéseket, az anyacég rendszerkövetelményei csak 53 százalékuknál volt szempont. A vállalatok kétharmadánál a szakmai szempontok felülkerekednek a pénzügyieken, az IT-beruházási döntések során. Az IT-fejlesztések és a már bizonyított technológiák pénzügyi megtérülését és indokoltságát már alig-alig kérdőjelezik meg a felső vezetők.